Traptreden met radius aan voor en achterkant bekleden met betonplex

MaartenD

Nieuw lid
31 jan 2018
4
0
Beste forumleden,
Ik ben vandaag begonnen met het bekleden van een kleine trap/tribune met underlayment en betonplex. Zoals jullie op bijgevoegde foto kunnen zien is het bekleden van de zijwanden met 18mm underlayment aardig gelukt. Nu rest alleen nog het bekleden van de treden met betonplex.
De treden hebben aan de voor en achterkant een radius. Deze moeten netjes, met zo min mogelijk speling bedekt worden.
Wat ik heb geprobeerd is om een plaat grofweg op maat te zagen, op de treden te leggen en dan met een blokje als afstandhouder een potlood lijn te trekken langs de achterkant. Keer op keer komt de radius echter net niet overeen.
Hebben jullie wellicht tips om een goede mal of kopie van de treden te maken?
Dank en goet,
Maarten
 

Bijlagen

  • 20191107_174242.jpg
    20191107_174242.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 269

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Wat je zelf voorstelt is en prima methode. Wel moet je de passer waarmee je aftekent steeds parallel houden met een zijkant de trede, en dus niet haaks op de ronding. Mocht het na één keer niet lukken kan je het altijd in twee of meerdere keren proberen. Elke keer kom je zo een stukje dichterbij de werkelijke ronding.

De voorkant zou je netjes kunnen maken met een kopieer frees, evt met een groter lager dan frees zodat je een klein stukje overhang hebt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die trap zal niet echt lekker lopen zonder wel en verticale stootboorden.

De radius aan de achterkant van de trede behoort gelijk te zijn aan de radius van de voorzijde van de trede erboven. En als de treden even breed zijn alle radii gelijk.
Strook plaat op de trede en de voorste kromming kan je zo overnemen.
 

MaartenD

Nieuw lid
31 jan 2018
4
0
@tune4it
Dank! Ik hield de passer inderdaad haaks op de ronding. Dat verklaart waarom de radius van mijn mal steeds kleiner uitviel. Logisch, maar je moet het wel net even bedenken of inzien.
De voorkant was ik inderdaad van plan met een kopieer frees gelijk te krijgen. Dat moet wel lukken.

@Ronald L.
Het is meer een kleine tribune dan een trap. De treden zijn ook wat hoog voor een trap.
De stootborden zijn ook niet overal even vlak, waardoor het simpelweg kopieren van de voorste radius helaas niet opgaat. Ik zal het per trede moeten uitvogelen.

@boktor
Dank!
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Interessant klusje. Een jaar of acht geleden had ik een soortgelijke uitdaging tijdens een stage op "De Delft" in Rotterdam. Een van mijn stagebegeleiders leerde me een techniekje die hij 'opvoeren' noemde. Ik heb mijn stageverslag er even bijgezocht en geef je het volgende citaat daaruit. Ik werkte aan een grote sloep, vandaar het woord 'boord'. Lees in jouw geval: de achterkant van de trede.

"Hoe neem je een gebogen lijn over op een stuk plaatmateriaal? Als je werkt met een klosje met een potlood ertegenaan, dat je langs de gebogen lijn schuift, komt er een lijn uit, die ten opzichte van het origineel licht vervormd is en niet correct zal passen.

De juiste techniek is, dat je vanaf de gebogen lijn (in dit geval het boord) een vaste afstand meet, en dan over lijnen die zuiver parallel aan elkaar liggen, in mijn geval op een afstand van zo’n 50 cm van elkaar. Als je in de punten die je zo verkrijgt een spijkertje slaat en er een strooklat langs legt, wordt de lijn die je tekent een zuiver duplicaat van de originele gebogen lijn."

Heb je hier iets aan?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.936
791
Omgeving Leiden
Een ander idee: neem een schijf met een diameter van zeg 5 cm. Gaatje in het middelpunt waar je potloodpunt doorheen gaat. Rol de schijf langs het stootboord en je hebt de radius overgenomen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je zal het een aantal keer moeten herhalen, maar het is wel te doen.

- - - Updated - - -

Je zal het een aantal keer moeten herhalen, maar het is wel te doen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb met de methode die Nerflander beschrijft ook mijn boot gebouwd. Maar in dit geval denk ik dat Tomasz een goede oplossing heeft. Je zou het op 6 mm mdf uit kunnen voeren en kijken of dat goed past, dan kan je nog iets er af schuren. Als het netjes gemaakt is zou die mal ook passen op de andere treden.

jaap

- - - Updated - - -

Heb met de methode die Nerflander beschrijft ook mijn boot gebouwd. Maar in dit geval denk ik dat Tomasz een goede oplossing heeft. Je zou het op 6 mm mdf uit kunnen voeren en kijken of dat goed past, dan kan je nog iets er af schuren. Als het netjes gemaakt is zou die mal ook passen op de andere treden.

jaap
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Een ander idee: neem een schijf met een diameter van zeg 5 cm. Gaatje in het middelpunt waar je potloodpunt doorheen gaat. Rol de schijf langs het stootboord en je hebt de radius overgenomen.
Ik weet het, het is niet intuitief, maar dit is dus de methode waarbij het fout gaat. Je verkleint nl de radius met de straal van de copieerschijf. Maar je wil net - uiteraard - een perfecte copie. En daarvoor moet je toch echt parallel met de zijwanden gaan overbrengen.

Als ik HEEL veel tijd moest hebben tekende ik het even uit. Als ik betrekkelijk veel tijd moest hebben zocht ik het vorige draadje op waar dit al eens ter sprake is gekomen; volgens mij zaten daar ook de nodige tekeningen in. Het ging toen alleszins over het traceren van een kromme muur.

Ik heb evenwel noch heel veel tijd, noch betrekkelijk veel tijd. Sorry!

Maar wacht, ik zal het goedmaken met een simpele truc om het probleem te zien. Een truc die ik vaker toepas bij twijfelgevallen: trek het in het absurde (of, wiskundig gezegd, zoek de limieten op). Stel dat je een straal van 1m gaat traceren met een schijf met straal van 99cm. Je voelt aan dat je een cirkeltje zal tekenen met een straal van 1cm. Zaag dat uit en leg het tegen de straal van 1m. Het.. past niet (d'Uh!). Zo gaat dat net hetzelfde met een schijfje van 5cm in een tribune met straal van - ik gok zwaar - een meter of 10, hoewel de afwijking uiteraard altijd minder groot wordt.
(Tot het uiteindelijk helemaal goed gaat bij het traceren van een rechte lijn - de andere limiet)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Je manier om mallen te maken is juist

Sorry voor mijn opmerking. Met die radiussen ga je inderdaad de mist in.

De 1e beschrijving met dat blokje ertussen en dan aftekenen is hetzelfde als met die ring...je gaat de mist in.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
En als de treden even breed zijn zijn alle radii gelijk.
Het zou kunnen, maar dat is absoluut niet zeker en alleszins niet af te leiden louter van de breedte van de treden.

Het hangt af van het ontwerp, in se de plaatsing van de zijwanden. Als deze bvb niet parallel staan - ik kan het op de foto zo niet zien - maar hun snijpunt delen met het middelpunt vd cirkel vd onderste trede, dan zouden de treden allen concentrische cirkels zijn, en loopt hun radius dus proportioneel op.

Om eerlijk te zijn ga ik daar zelfs een beetje van uit: ik vind dat je op de foto kan zien dat de hoogste trede bijna recht is, de onderste is dat uiteraard niet.

Samevattend: meten om te weten.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Interessant klusje. Een jaar of acht geleden had ik een soortgelijke uitdaging tijdens een stage op "De Delft" in Rotterdam. Een van mijn stagebegeleiders leerde me een techniekje die hij 'opvoeren' noemde. Ik heb mijn stageverslag er even bijgezocht en geef je het volgende citaat daaruit. Ik werkte aan een grote sloep, vandaar het woord 'boord'. Lees in jouw geval: de achterkant van de trede.

"Hoe neem je een gebogen lijn over op een stuk plaatmateriaal? Als je werkt met een klosje met een potlood ertegenaan, dat je langs de gebogen lijn schuift, komt er een lijn uit, die ten opzichte van het origineel licht vervormd is en niet correct zal passen.

De juiste techniek is, dat je vanaf de gebogen lijn (in dit geval het boord) een vaste afstand meet, en dan over lijnen die zuiver parallel aan elkaar liggen, in mijn geval op een afstand van zo’n 50 cm van elkaar. Als je in de punten die je zo verkrijgt een spijkertje slaat en er een strooklat langs legt, wordt de lijn die je tekent een zuiver duplicaat van de originele gebogen lijn."

Heb je hier iets aan?


Deze methode is vergelijkbaar met de ouderwetse "rietjes-methode", waarbij hier en daar een "sample" wordt vastgelegd waar vervolgens een strooklat overheen gaat. Verschillende botterwerven werken nog steeds zo om huidgangen te mallen en af te tekenen.
Het is echter een onnauwkeurige methode, omdat je niet precies weet wat er tùssen de sample-punten gebeurt. Met de strooklat wordt het zo'n beetje uitgemiddeld, in feite gegokt.

Als ik een willekeurige gebogen vorm moet vastleggen (en dat is mijn dagelijks werk op die ouwe schepen), dan werk ik vaak met de blokjesmethode, maar iets anders dan hiervoor beschreven. Als volgt:
De traptreden kunnen heel precies en heel snel in 1 keer op maat worden gemaakt op de volgende manier:
Zaag uit dun triplex of hardboard of mdf een heel ruwe mal die rondom wat kleiner is dan de traptrede. Deze mal mag je echt heel ruw en kronkelig zagen, want dat maakt niks uit. Leg dat malletje vlak op de trede en fixeer hem, zodat-ie niet verschuift (spijkertje of schroefje).
Neem een kaarsrecht blokje (bijvoorbeeld een bankpasje) en schuif dat langs de af te tekenen vlakken, terwijl je met een balpen (! Geen potlood, want die geeft een steeds wisselende lijnbreedte terwijl een balpen altijd dezelfde lijnbreedte geeft) rondom een lijn op de mal zet.
Verwijder de mal en leg hem op het nieuwe hout.
Gebruik nu hetzelfde (!) blokje om de lijn van de mal terug te brengen op het nieuwe hout. Hierbij wordt de afwijking, die door de kromming werd veroorzaakt, precies opgeheven.
Als je precies werkt, kun je met gemak een nauwkeurigheid van een halve mm (of minder) bereiken. In 1 keer, en supersnel!

De mal is aan weerszijden meermalen bruikbaar; om verwarring te voorkomen kun je voor elke trede een andere kleur pen gebruiken.

Succes,
Wim.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Kom ik toch weer terug op 'mijn' ring. Dat kan je dan ook gebruiken in de werkwijze van Wim (Berghout Scheepswerk.
Alleen als je ook nog eens 'naloopt' zoals Wim doet, want anders hef je de gewijzigde radius nog altijd niet op.

Maar jij moet dan aftekenen op de buitenkant v.e. cirkel (=onnauwkeurig) én bovendien gaat dat 'nalopen' door het gaatje in de cirkel, m.a.w. het zicht op de lijn wordt ontnomen door je schijfje (=onnauwkeurig).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.