zelf vloer maken

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hallo,

Is misschien een idee om een soort lamello verbinding te maken in de lengte van de plank en da volledig aan elkaar te lijmen.
Hiervoor heb je geen speciale freesmachine nodig en kun je redelijk eenvoudig op een stationaire zaag maken. een dun stukje triplex ertussen en je hebt naar mijn mening een stevige verbinding die het minimale vraagt qua dikte van de plank.

Is dit wat?

Groeten,

Rik
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb wel een zaagtafel, en ook een zaagblad van 5mm breed, dat zou een optie kunnen zijn, ik zie alleen een beetje op tegen 1000 meter zagen in dat geval, en dan moet ik nog losse veren zagen.
Bij een zeer en groef zagen moet ik 1500 meter zagen. dus als het ook koud verlijmd kan worden kan ik dat stuk overslaan.
Nu is het nieuwe huisje een beetje op losse schroeven komen te staan, dus gaat dit project niet metteen door.
Desalniettemin heel handig om iedereens inbreng te horen en in overweging te kunnen nemen.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik zou niet graag een groef gaan zetten met een zaagtafel. Dan moet je je planken op de dunnen kant over de zaag halen. De kans dat je scheef gaat is dan een stuk groter dan een schijffreesje en een freesmachine.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Dat ben ik niet met je eens, ik heb het gevoel dat ik met mijn zaagtafel meer controle heb dan met een bovenfrees. je zou iets op de zaagtafel kunnen zetten om de plank tegen de geleider te drukken, een soort verenbord, maar dan hoger. Dan is het alleen nog zaak de plank mooi op de tafel te blijven drukken.
Dan heb je minder herrie en minder rondvliegend zaagsel dan met de bovenfrees. Maar dan doe ik ook alles wat ik mogelijk kan bedenken wat de zaagtafel zou kunnen met de zaagtafel.

Nog steeds onzeker of het project doorgaat, maar zo wel, dan ga ik toch voor acclimatiseren en dan koud verlijmen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Op zich zou je de veren kunnen maken van stroken berkenmultiplex.
En de groeven maken met een circelzaag, met geleide hulpstuk.
Maar aangezien je relatief smalle vloerdelen gebruikt, hoeft dat niet.
Wichbold op het Boterdiep heeft mooi multiplex/triplex van bv 4mm.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Wat je zegt klopt absoluut jan, maar misschien is het een voorkeur geval.

Mijn uitgangspunt is dat hoe groter het steunvlak hoe beter je sleuf gaat.

Een schijffrees met een frees in een tafel zal naar mijn idee een beter sleuf opleveren dan als je dat doet op je manie rmet een zaagtafel.

Wat lawaai betreft... ach, mijn frees is stiller dan mijn zaag en de rommel regelt de afzuiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.