zelf vloer maken

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben van plan zelf een vloer te maken. Ik heb mijn oog laten valen op een partij oregon pine.
Nu heb ik geen freesmachine, due een veer en groef ga ik niet maken.
Ik ben van plan deze planken op een ondervloer van spaanplaat rechtstreeks te verlijmen.
Als ik ze eerst in huis laat liggen, zeg een week, hoeveel problemen ga ik krijgen als ik deze planken koud tegen elkaar aan lijm?
Het zijn planken van ongeveer 10 cm breed, en ik ben niet op zoek naar een spiegelgladde balzaal vloer, dus een beetje een spleetje tussen de planken is niet zo'n probleem.
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
de planken koud tegen elkaar verlijmen zal volgens mij meer dan hier en daar een spleetje geven.
de luchtvochtigheid in een huis is nooit gelijk dus het hout zal onder deze schommelingen krimpen en zwellen dus met als gevolg spleten en ook niveau verschillen geven dus ik denk een tand en groef is wel aangewezen.
ken je geen houtbewerker die voor jou een tand en groef kan steken in die planken is toch zo geen groot werk
met vriendelijke groeten
malefe
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jan,

Kan je de planken niet op de kant doormidden zagen? Zo krijg je wat dunnere planken en die zou je (na enkele weken aclimatiseren) volledig kunnen verlijmen.
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
Hoe dik zijn de planken?? En hoe zijn ze gezaagd? Dit is belangrijk ivm de werking. Oregon Pine droogt namelijk redelijk snel zonder al te veel vervorming. Aangezien je een vloer gaat leggen is het van belang dat je kwartiers gezaagde delen hebt. Voor je de delen gaat behandelen eerst heel goed ontvetten. Heb je geen mogelijkheden om bij een timmerfabriek mes/groef aan de delen te lopen?
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
hmm, ze zijn nu 12 mm ongeschaafd, daar blijft 10 mm geschaafd van over, door de helft min zaagsnede is 3,5 mm, dat word me wat te gek. Maar jij zegt dat bij dunnere planken het wel zou kunnen? dus ik zou ze wel kunnen schaven naar ongeveer 8 mm

Ze lijken kwartiers gezaagd, ik heb ze nog niet, ben nog in de overweegfase :) Het nieuwe huisje waar de vloer moet komen is nog niet zeker, maar ik loop graag hard van stapel :-D
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wordt vaker gedaan. Spaanplaatonder vloer op je vloer lijmen/tacken. Die vlakschuren en daarna je oregon pine vloer erop lijmen met speciale vloerlijm en vast tacken zodat hij op de plek blijft. Daarna vlak schuren en het schuurstof met cellucol mengen en dan over de hele vloer uitsmeren. Daarna nog een keer heel fijn schuren en aflakken.

Die schuurmachines zijn verkrijgbaar bij een betere dhz zaak
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
Als ze nu 12 mm zijn hou je na het schaven 8 max 9 mm over. Dit omdat er in zo'n partij altijd dikte verschil zit en aangezien je absoluut geen hit/miss schaafpartij wilt hebben is de max waarschijnlijk 8 mm. Bij deze dikte kan je ze verlijmen op spaanplaat. Wat is de ondervloer? Beton, balklaag met bouwvloer (vloerdelen of underlayment)? Indien beton dan eerst een dampdichte vochtwerende folie op je vloer leggen anders neemt het spaanplaat het vocht op en krijg je door uitzetting/werking van het spaanplaat een "golf"-vloer.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Dat is inderdaad ook hoe ik het zag gebeuren toen ik met mijn neus bovenop de parketlegger stond toen ik een huis aan het verbouwen was.
Vandaar dat ik op het idee gekomen was. Alleen was dat visgraad, en dat wordt me een beetje te gek. Een werkbank vond ik al veel werk, een hele vloer in visgraad wil ik zelf niet zagen :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Inderdaad, is toch gewoon plankjes van gelijke breedte afkorten, 60 x 8 = 480 vierkante centimeter per planje dus ruwweg 21 plankjes per vierkante meter. Voor 50 meter dus 1000 plankjes afkorten, daar ben je in paar uurtjes mee klaar lijkt mij.

Ik heb 2 jaar terug zelf hier onze planken vloer (multiplank) verlijmd op de vloer en das geen moeilijk karwei. Wel erg belangrijk dat je goed aandrukt want wij hebben nu een paar plekjes waar dat niet zo is en daar veert en kraakt de lijm dus iets als je erover heen loopt.

Ik zou visgraat ook errug mooi gevonden hebben.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb lang geleden in mijn vorige huis ook een visgraatvloer gelegd, van mutenye. We hadden langere delen besteld, maar de leverancier (een geitenhouder uit Drachtstercompagnie, echt dan heb je alle ingredienten voor draai in het verhaal bijelkaar) maar op het moment van levering had hij alleen pakketten met korte stukken, wel allemaal even dik, lang en breed. En toen maar besloten om het vistgraat te leggen. Het was een L vormige woonkamer en ben met het dwarstuk begonnen, dan kom je bij de hoek en leg je de rest van het dwarstuk en de buitenbocht en toen geraakte ik een heel klein beetje klem. Mijn enig schaaf was een David schaafje, waar van die scheermesjes in zaten, gekregen op mijn 8e verjaardag of zo, en daarmee een hele serie plankjes een paar halen gegeven en zo kwam ik weer goed in het patroon. Heb voor het leggen de vloer (nieuwe betonvloer) de vloer bedekt met spaanplaat, dat zowel verlijmd als gespijkers was. Het parket alleen maar verlijmd. Heb dezelfde ervaring als Scheppie, je moet royaal zijn bij het verlijmen van het spaanplaat :lol: .
Vloer ligt er nog steeds in, de nieuwe bewoner heeft er laminaat op gelegd, echt doodzonde, want het mutenye is prachtig en keihard hout. Volgens mij Jan, kun je je pine net zo leggen zonder dat je problemen krijgt en er gaat niks boven een houten vloer!

jaap
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Leuk al deze verhalen en tips.

Ik heb een partij op het oog met planken van 6 meter en 15 cm breed in tegenstelling tot de 10 die ik eerder noemde. het lijkt me ook heel mooi deze volle lengtes te gebruiken. Een visgraat vloer geeft een veel statiger beeld dan mijn smaak is. Versta me niet verkeerd, ik vind het prachtig, maar ga in mijn eigen huisje toch liever voor een wat ruigere look van een planken vloer.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die tong en groef is bedoeld om te voorkomen dat er planken ongelijk omhoog komen en dat je dan struikel randjes krijgt. Je zult dus heel veel aandacht moeten besteden om de planken echt goed te verlijmen zodat ze goed vlak blijven liggen.

Op de pagina van fairwood in Tiel staat ergens een goede beschrijving hoe je parket legt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De planken genoeg tijd geven om te acclimatiseren. Ik heb een gespijkerde planken vloer (op balken) gelegd. Het eerste was rechtstreeks uit het pak en die is behoorlijk gekrompen. Het tweede deel heeft enkele maanden opgelat in de kamer van bestemming gelegen, en deze planken zijn niet gekrompen. Deze vloer ligt vrijwel naadloos. Ik had wel een klem gebruikt om de delen tegen elkaar te persen (wat ik met het eerste deel ook had gedaan).
 

Rober fermello

Nieuw lid
28 feb 2011
1
0
Ik heb zelf een eiken vloer in de slaapkamer van 19 breed en 20 dik,,
Op spaanplaat verlijmd en met nagels vast gezet,, werking is minimaal,, ik vond het ( te veel ) werk om mes en groef er in te frezen,, al is dit ook prima te doen op de freestafel maar wilde de planken er in hebben liggen.

Maar zonder te nagelen zou ik het niet doen, dit systeem bevalt mij erg goed,,

Suc 6 met de vloer

Groet robert
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Is lijmen op zo'n oppervlakte niet meer dan sterk genoeg? En krijg je bij het gebruik van spijkers geen donkere plekken omdat het looizuur de spijkers aantast?
 

tuoh

Oud hout
TH0M zei:
Is lijmen op zo'n oppervlakte niet meer dan sterk genoeg? En krijg je bij het gebruik van spijkers geen donkere plekken omdat het looizuur de spijkers aantast?

Blauwe vlekken krijg je pas als er water bij komt, dus looizuur+ijzer+water = blauwe vlek.
Bij vloerplanken is daar niet direct gevaar voor, tenzij je een lijm op waterbasis gebruikt.
Planken enkel verlijmen gaat alleen als je deze voor enkele uren kan ballasten met gewicht.
Maar veel hangt ook af van het hout, langere lengtes moet je soms dwingen om mooi aan te sluiten.
Is dit het geval dan moet je wel spijkeren, of je kan maar twee planken lijmen per dag :cry:

Het werkt dus sneller om gewoon te lijmen en te spijkeren, en nadien de gaatjes te stoppen.

Ps: voor vloerplanken dunner dan 12mm hoeft geen tand en groef, gewoon koud tegen elkaar is voldoende.

Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Los van de houtsoort heb ik een vraag over het maken van een houten vloer van houtendelen. Aan welke eisen moet het hout dat je koopt voldoen:

Oppervlakte afwerking
Manier van zagen (kwartiers ipv dosse)
Andere eisen?

Als je een messing en groefset koopt voor een standaard bovenfreesmachine, hoeveel hout kan je daarmee doen voordat de frezen te bot worden? (Ik weet het, hangt ook samen met aantal plankjes per m^2 en hardheid hout).

@lex
 

tuoh

Oud hout
@lex zei:
Los van de houtsoort heb ik een vraag over het maken van een houten vloer van houtendelen. Aan welke eisen moet het hout dat je koopt voldoen:

Oppervlakte afwerking
Manier van zagen (kwartiers ipv dosse)
Andere eisen?

Als je een messing en groefset koopt voor een standaard bovenfreesmachine, hoeveel hout kan je daarmee doen voordat de frezen te bot worden? (Ik weet het, hangt ook samen met aantal plankjes per m^2 en hardheid hout).

@lex

1- het hout mag niet te zacht zijn, anders snel beschadigingen.
2- natuurlijke stabiele houtsoort met lage krimpcijfers.
3- voldoende droog. Rv. waarde 7à10% max.
4- eventueel kwartiers gezaagd, maar is geen must, kwartiers gezaagd meestal saai van uitzicht.
5- dosse gezaagde delen niet te breed, kans op hol of bol staan vergroot bij bredere delen.
6- bij vloerverwarming alleen zeer stabiele houtsoorten kiezen (Afzelia, Teak, gemodificeerd hout, type Plato, etc.)

Messing en groefset in HM, daar kan je aardig wat meters mee frezen ( 50à 80lm moet lukken), maar wil je een hele vloer op deze manier frezen dan word de machine de beperkende factor.
Dit is bij uitstek het werk voor een verticale freesmachine met aandrijver, of een zesassige schaafmachine, type Weinig)

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.