Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Onderwerp: zelf vloer maken

zelf vloer maken

Ik ben van plan zelf een vloer te maken. Ik heb mijn oog laten valen op een partij oregon pine.
    Nu heb ik geen freesmachine, due een veer en groef ga ik niet maken.
    Ik ben van plan deze planken op een ondervloer van spaanplaat rechtstreeks te verlijmen.
    Als ik ze eerst in huis laat liggen, zeg een week, hoeveel problemen ga ik krijgen als ik deze planken koud tegen elkaar aan lijm?
    Het zijn planken van ongeveer 10 cm breed, en ik ben niet op zoek naar een spiegelgladde balzaal vloer, dus een beetje een spleetje tussen de planken is niet zo'n probleem.

Re: zelf vloer maken

de planken koud tegen elkaar verlijmen zal volgens mij meer dan hier en daar een spleetje geven.
    de luchtvochtigheid in een huis is nooit gelijk dus het hout zal onder deze schommelingen krimpen en zwellen dus met als gevolg spleten en ook niveau verschillen geven dus ik denk een tand en groef is wel aangewezen.
    ken je geen houtbewerker die voor jou een tand en groef kan steken in die planken is toch zo geen groot werk
    met vriendelijke groeten
    malefe

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Jan,

Kan je de planken niet op de kant doormidden zagen? Zo krijg je wat dunnere planken en die zou je (na enkele weken aclimatiseren) volledig kunnen verlijmen.

Hoe dik zijn de planken?? En hoe zijn ze gezaagd? Dit is belangrijk ivm de werking. Oregon Pine droogt namelijk redelijk snel zonder al te veel vervorming. Aangezien je een vloer gaat leggen is het van belang dat je kwartiers gezaagde delen hebt. Voor je de delen gaat behandelen eerst heel goed ontvetten. Heb je geen mogelijkheden om bij een timmerfabriek mes/groef aan de delen te lopen?

hmm, ze zijn nu 12 mm ongeschaafd, daar blijft 10 mm geschaafd van over, door de helft min zaagsnede is 3,5 mm, dat word me wat te gek. Maar jij zegt dat bij dunnere planken het wel zou kunnen? dus ik zou ze wel kunnen schaven naar ongeveer 8 mm

Ze lijken kwartiers gezaagd, ik heb ze nog niet, ben nog in de overweegfase :-) Het nieuwe huisje waar de vloer moet komen is nog niet zeker, maar ik loop graag hard van stapel :-D

Wordt vaker gedaan. Spaanplaatonder vloer op je vloer lijmen/tacken. Die vlakschuren en daarna je oregon pine vloer erop lijmen met speciale vloerlijm en vast tacken zodat hij op de plek blijft. Daarna vlak schuren en het schuurstof met cellucol mengen en dan over de hele vloer uitsmeren. Daarna nog een keer heel fijn schuren en aflakken.

Die schuurmachines zijn verkrijgbaar bij een betere dhz zaak

Als ze nu 12 mm zijn hou je na het schaven 8 max 9 mm over. Dit omdat er in zo'n partij altijd dikte verschil zit en aangezien je absoluut geen hit/miss schaafpartij wilt hebben is de max waarschijnlijk 8 mm. Bij deze dikte kan je ze verlijmen op spaanplaat. Wat is de ondervloer? Beton, balklaag met bouwvloer (vloerdelen of underlayment)? Indien beton dan eerst een dampdichte vochtwerende folie op je vloer leggen anders neemt het spaanplaat het vocht op en krijg je door uitzetting/werking van het spaanplaat een "golf"-vloer.

Dat is inderdaad ook hoe ik het zag gebeuren toen ik met mijn neus bovenop de parketlegger stond toen ik een huis aan het verbouwen was.
    Vandaar dat ik op het idee gekomen was. Alleen was dat visgraad, en dat wordt me een beetje te gek. Een werkbank vond ik al veel werk, een hele vloer in visgraad wil ik zelf niet zagen :-)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Jan,

zo'n visgraatvloer is snel gezaagd hoor. Vorig jaar heb ik geholpen om 300m2 eikendelen te zagen

Inderdaad, is toch gewoon plankjes van gelijke breedte afkorten, 60 x 8 = 480 vierkante centimeter per planje dus ruwweg 21 plankjes per vierkante meter. Voor 50 meter dus 1000 plankjes afkorten, daar ben je in paar uurtjes mee klaar lijkt mij.

Ik heb 2 jaar terug zelf hier onze planken vloer (multiplank) verlijmd op de vloer en das geen moeilijk karwei. Wel erg belangrijk dat je goed aandrukt want wij hebben nu een paar plekjes waar dat niet zo is en daar veert en kraakt de lijm dus iets als je erover heen loopt.

Ik zou visgraat ook errug mooi gevonden hebben.

Forum Rechten