zomara een '45 gr verstek zagen' vraag

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Gisteravond met een hand verstekzaag in de weer geweest voor het zagen van 5cm hoge latten voor een klein kistje. Hij bleek niet meer goed en zaagde wat schuin naar beneden weg, waardoor we na moeten gaan schaven met een futselplank.

Dat bracht me op de vraag, met een elektrische afkortzaag zoals de metabo kgs216 of zaagtafel (dewalt dw745) kan je ook hoeken zoals 45 graden zagen. Bij een zaagtafel kantelt het zaagblad en bij een afkortzaag kan die net als met de hand in hoeken draaien.

Maakt het in nauwkeurigheid uit?
Ik denk nog over de aanschaf van 1 van de 2. De zaagtafel was inderdaad jullie advies in een andere vraag, maar die is wel bijna 3x zo duur. Alleen dit soort hoeken zou ik wel nauwkeurig willen kunnen zagen.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Je kunt bij een afkortzaag zowel verticaal als horizontaal in verstek zagen.
Voor kopse kanten van latjes / balkjes heeft dit wel mijn voorkeur. In de praktijk vind ik de horizontale (links / rechts) verstelling makkelijker werken dan de verticale verstelling.
Hoe zuiver het is hangt af van de machine en afstelling hiervan. Altijd even een proefje doen als het kritisch komt op wat resthout.
Vereiste hierbij is natuurlijk dat er nergens speling op zit. Daar is niet tegenaan te stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.