Waar koop ik een zaagblad 220x15 (voor een Kity 617)?

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb een mooie oude Kity 617 zaagtafel gekocht en daar wil ik graag een nieuw zaagblad voor kopen. Dat valt echter nog niet mee, want de asdiameter is maar 15mm en de maximale bladdiameter is 220mm. Weet iemand waar ik zo'n zaagblad kan kopen? Liefst een met veel en een met weinig tanden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Een origineel zaagblad is 200 rond. Kan je bij bv ecotools kopen. Pasring kan je ook online vinden. Pasring 30-15 voor kity 2,99 euro.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Dat laatste is afhankelijk van de opnameflenzen. Als die hol zijn moet je een gekartelde ring gebruiken die zich vastklemd in het opnamegat van je zaagblad. Of als je losse ringen gebruikt, zorgen dat je zoveel ringen gebruikt dat de zaag altijd gecentreerd wordt, maar dat de dikte van de centreerringen niet zo groot is dat de zaag niet meer geklemd wordt tussen de flenzen. Uit eigen ervaring weet ik dat je zaagblad anders rap wat tanden verliest.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Zo, ruim 2 jaar later en hoog tijd voor een nieuw zaagblad. Ik heb een kast gemaakt van MDF en dacht dat het zagen eigenlijk best goed ging. Gisteren heb de frontjes voor de laden gezaagd uit 9 mm multiplex en wat een ravage maakte mijn zaagblad daarvan... Allemaal rafels en stukken tot 1,5 cm die eruit getrokken werden; eeuwig zonde, zeker met de huidige houtprijzen. Maar goed dat het lades voor in de garage zijn.
Morgen dus nog eens gaan meten en dan zaagbladen en verloopring gaan bestellen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zo, ruim 2 jaar later en hoog tijd voor een nieuw zaagblad. Ik heb een kast gemaakt van MDF en dacht dat het zagen eigenlijk best goed ging. Gisteren heb de frontjes voor de laden gezaagd uit 9 mm multiplex en wat een ravage maakte mijn zaagblad daarvan... Allemaal rafels en stukken tot 1,5 cm die eruit getrokken werden; eeuwig zonde, zeker met de huidige houtprijzen. Maar goed dat het lades voor in de garage zijn.
Morgen dus nog eens gaan meten en dan zaagbladen en verloopring gaan bestellen!
Zitten er wel voldoende tanden op je blad voor dun materiaal.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Diameter 220 en 24 tanden zou al zeer geschikt moeten zijn voor plaatmateriaal. Ik heb zelf nu een 250 x 24t op de zaag liggen en zaag bijna zonder rafels.
Bijna belangrijker is dat je een scherp zaagblad gebruikt. Ik merk het dat een blad bot begint te worden als het resultaat minder strak wordt, laten slijpen en hij zaagt weer strak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.