Scarf joint met of zonder wig

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi, ik moet van 3 balken 1 lange balk maken. Die balk word ongeveer 7 meter.
De precieze maat moet ik nog even bekijken, dat kan pas in t weekend als ik weer daags licht heb..
De balken zijn 20 breed en 15 hoog, ze worden de ligger voor onder 5 of 6 eiken stammen van rond 18/20
Nu wil ik die balken met elkaar verbinden dmv een scarf joint. Dat is zo’n schuine verbinding. Nu zie ik echter ook verbindingen waarbij ze nog extra een wig er in gebruiken. Is dat nodig om te doen of kan het wel zonder.
En heeft misschien iemand een idee waar ik de maten vind voor de juiste schuinte? Is daar een formule voor of is het dat wat het beste lijkt?

Ik heb ook ergens gelezen dat het uit maakt waar je die scarf joint gaat plaatsen t.o.v. De staanders. Ik denk dat het zo dicht mogelijk bij een staander moet komen?
Zal fijn zijn als iemand alvast wat ideeën heeft, zal eerdaags proberen te laten zien wat het idee is...
 

tuoh

Oud hout
Zo te lezen word de ligger dus een muurplaat of funderingsbalk, waar de stammen op komen te staan?

Dan maakt het type verbinding niet veel uit, kan met een halfhoutse lipverbinding of een schuine las. Of, gewoon koud tegen elkaar als de delen vastgezet worden met draadstangen naar de ondergrond.
Het ding word dan niet anders belast dan op druk. Waar de verbindingen juist komen maakt dan ook niet veel uit.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Oeps, verkeerd uitgelegd. De ligger komt boven de 5 stammen. Bovenop die ligger komen dan de balken (5 x 18) waar dan het dak boven komt. Plat dak, met bitumen bedekt.
Voor de goede orde, het word een veranda van 4 bij 7 (a 8) meter.
Heb hier een paar eiken balken liggen, moet ze nog even uitzoeken, maar ze zijn zo tussen de 3 en 4 meter. Dus denk dat ik de langste in het midden maak en dan daar aan weerszijden twee kortere balken tegenaan ga ‘lassen’
Maar dan moet ik dus nu al weten waar de palen komen t.o.v. de lassen, Max 1/5 van de paal als ik Ronald goed heb begrepen?

En ik bedoelde idd schuine las. Maakt het dan nog uit welke ik gebruik? Met of zonder die wig?
Alvast bedankt voor t meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.