rijschaaf ipv vlakvandiktebank

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik zit al tijden naar een vlakvandiktebank te kijken, maar opeens bedacht ik dat het misschien net zo makkelijk is om een rijschaaf te nemen. goedkoper, minder bende (krullen ipv zaagsel), geen herrie en meer voldoening.

maar nu is de vraag hoe lastig is het om jezelf aan te leren om hout te vlakken en op dikte schaven...

Bram
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Het kost ontzettend veel tijd, en het is oefenen, oefenen en nog eens oefenen is mijn ervaring. Je krijgt er inderdaad wel voldoening van als je hebt bereikt wat je in gedachten had. Voor een paar planken/balken zou je ideaal een goede reischaaf kunnen gebruiken, maar voor echt serie werk geef ik de voorkeur aan een vlak/vandiktebank

Voor de techniek van het 'hand'schaven heb je talloze boeken/bladen in de omloop,
Ik ben begonnen met het aanschaffen van een boek, (Meubelmaken het complete handboek) waar best een mooie/duidelijke uitleg in staat incl. illustratie's. Ik heb het nog steeds niet helemaal onder de knie, maar ik laat me niet zo snel uit het veld slaan. Succes!

Groeten Geert,
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Beste Bram,

Je vraag komt me bekend voor. Hier lopen veel mensen tegenaan(incl mijzelf). Wil je zo snel mogelijk het balkje vlak en op dikte hebben? Dan neem je een vlak/vandikte-combi. Dit geeft echter heel veel lawaai.

Je kan natuurlijk ook dit met de hand doen. Geen lawaai , alleen het heerlijke geluid van het schaven van het hout. Het nadeel is dat dit totaal niet opschiet. Daarnaast is dit ook nog eens erg moeilijk ( vind ik zelf).

Gaat het om de reis of om de bestemming? Lastige vraag maar geeft goed het probleem weer.

Oh ja, rick rijdt met de auto naar een groot houtverwerkingsbedrijf. VRaagt of hij de machines even mag gebruiken. Zo ja-> aan het werk en ik betaal voor het gebruik en ruim mijn eigen rommel op. Zo nee-> dan rijdt rick weer naar huis, klikt gelijk de computer aan en gaat op zoek naar vlak/vandikte-combi's die hij toch nooit koopt :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Er bestaan mensen die dat inderdaad zo doen, maar niet heel veel. Het is namelijk erg veel en erg zwaar werk. Het vlakken valt dan nog wel mee, maar vooral het op dikte maken is een Klus met een hoofdletter. Voor een enkel plankje doe ik het wel eens, want het geeft inderdaad veel voldoening.

Een alternatief is om wel een vandiktebankje te kopen maar geen vlakbank. Bijv. zoeen:
http://www.toolsxl.nl/dewalt-dw733-vandiktebank-317-mm-1800-watt-p-3953.html

Voordeel, het hele zware werk wordt je bespaard en dat is echt een groot voordeel.
Nadelen: prijs, herrie, rotzooi.

Behalve een rijschaaf heb je ook nog een kleine grove schaaf nodig. Zoiets:
http://www.fine-tools.com/schrup.htm
Je werkt eerst dwars of schuin op de draad om grofweg in de buurt te komen. Daarna pas ga je met de rijschaaf aan de slag. Ten slotte zal je vaak ook nog een zoetschaaf gebruiken.

Maar alles bij elkaar ben ik toch heel blij met mijn oude gammele tweedehands Electra Beckum bankje :cool: .
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Bedankt voor de reacties.

Rick ik heb ook een kennis met de chinees bankje die ik kan gebruiken als ik serie werk moet doen en mogelijk kan ik bij de bouwhouthandel waar ik regelmatig voor vuren en maranti kom wel vragen om op dikte te schaven.

Wat voor mij ook een afweging is, is dat ik liever wat meer investeer in een goede lintzaag. Als je dan 2 zijden haaks gevlakt hebt kan je de plank herzagen. Aangezien je amper duims dik hout verwerkt. Daarna alleen de zaag resten weg schaven en je hebt prachtige plankjes. Een bankje is nou ook niet een afwerking die je zoekt.

Seek een enkel vandiktebankje heb ik ook aan zitten te denken, maar dan een Jet of een Ryobi. Die zijn wat voordeliger.

Bijkomend voordeel van een rijschaaf is ook het afwerken van gelijmde panelen.

Bram
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
of je hebt een vriend die bij een meubelbedrijf werkt.

Heb onlangs een stapel kersen vloerdelen op de kop getikt die gelakt waren,
Het zag er niet uit.
Ben gisteren met hem naar zijn bedrijf geweest waar hij werkt en alle vloerdelen door de dikte bank gedaan en daarna door de schuurband machine(zelfde principe als de diktebank).

Ze zijn nu prachtig om te zien.

Helaas mag ik niet meer op de werkbloer werken ivm mijn handicap.
En ik moet zeggen dat ik het heel erg mis.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Rob Cosman heeft er een mooie dvd van gemaakt. 'Rough to ready' heet hij. Baptist verkoopt hem.

Eerst gebruik je je scrub plane, wat bovendien erg leuk is om te doen. Daarna je nr 7 of andere jointer. Uiteindelijk ga je er met je nr 4 of 4 1/2 smoother overheen. Je zou na de scrub plane nog een 5 kunnen gebruiken en dan pas de nr 7 of 8.

Ik heb het veel gedaan in het begin en geeft veel meer voldoening als met een vlak vandikte. Maar het kost wel veel meer tijd en omdat ik niet al te ruim in de tijd zit heb ik wel een vlakvandiktebank. Als je alleen maar kleine kistjes maakt kan je het makkelijk zonder vlak vandikte te doen. Je hebt veel meer contact met het materiaal en heeft wat mij betreft de voorkeur.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Na de worshop bij caspar gisteren, benik ervan overtuigd dat het voor enkele planken/ balken echt een kleine moeite is!

Techniek: zaag de plank of balk zo goed mogelijk op maat en dan de laatste mm afschaven. Duurt nog geen 5 minuutjes. Wel noodzakelijk is een goeie afstelling en een echt scherpe beitel!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het is inderdaad prima te doen. Maar het vergt toch wel de nodige oefening.
Absoluut niet iets dat je in een paar uurtjes onder de knie hebt. En hoe langer en breder de plank, des te moeilijker het wordt om het mooi op dikte te schaven.
Behalve de dvd van Cosman is de dvd van Chris Schwartz, "coarse, medium and fine" ook een aanrader.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.