Bamboe bar delen afwerken.

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Hey ha, mede denkers ;)

Ik ga een bar bouwen en dat is een horeca opdracht, ofwel haast is geboden.
Alle delen worden cnc gefreesd en ter plaatse gaan we deze delen met een lamello p10 in elkaar zetten.

nu ben ik zelf groot fan van skylth lak, maar mijn opdrachtgever geeft aan deze afwerking niet te willen.
de lak zou na verloop van tijd gaan rullen?

Ik wordt nu de hoek van een afwerking met olie ingedreven, durf ik ook wel maar olie betekend onderhoud.
En olie geeft vlekken met bv sterk alcoholische dranken als whiskey ed.

wie weet raad?7239A6A0-F6CF-4380-9391-5B6505887FF6.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mogelijkheden te over: tungolie (in dit geval denk ik beter dan lijnolie) - heel veel onderhoud; Osmo, of een vergelijkbare hardwaxolie - resistenter, minder verkleuring, minder, maar nog steeds regelmatig, onderhoud; lak (keus te over, van heel slijtvast (parketlak) tot flexibel (bootlak)). Voor de minst onderhoudgevoelige afwerking: gietepoxy. Of wellicht D4 bruislijm aangebracht als friction polish (werkt buitengemeen op splitcane hengels, maar of het op grote oppervlakken ook een zinvolle toepassing is weet is niet). Gezien het feit dat de opdrachtgever een olie-achtige afwerking wil (is dat cosmetisch of vanwege afkeer van synthetische afwerkingen?) denk ik dat je hem (of haar) duidelijk moet maken dat dit een gevalletje compromissen sluiten is...
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Punt is, ik zou graag voor skylth oid gaan. Olie zou (in het hoofd van de opdrachtgever) beter zijn.
skylth zou rullen na verloop van tijd.

ik heb in het verleden op badkamers gefineerd watervast mdf toegepast, afgewerkt met oa skylth en ook traelyx mat mat.
nergens geen centje pijn wel uitkijken met peroxide en kleuring voor haar, zilvershampo.

wie bevestigd mij dat een lak beter is als olie? Oppervakte liefst mat afgewerkt. En snel afgebonden ivm gebruik.

lak op bamboe, that is.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik denk dat hij een 2K olie wil, bijvoorbeeld deze: https://www.rigostep-online.nl/winkel/rigostep-royl-oil-2k/

 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Nee liefst lak ik ivm een kortere afbind tijd, lak is vol belastbaar na 2 tot 3 weken.
Olie vaak 6.

opdrachtgever heeft vernomen dat skylth niet duurzaam is bij intensief gebruik.
gezien de zeer korte doorloop tijd van dit project pas ik het liefst iets toe wat ik ken en eenvoudig vewerkbaar is op lokatie
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Die Royl klinkt als een mooi goedje. Ik kende het nog niet. Heb je er zelf ervaring mee, LeonvB?
Ik snap de opmerking van littleart wel dat hij (/zij?) graag iets wil gebruiken wat hij al kent. Werken aan een opdracht met haast met onbekende middelen is niet fijn, hoe passend die Royl ook lijkt. Even een monster aanvragen bij Rigostep en een proefstukje maken is misschien wel een optie, als daar tijd voor is?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Nee, geen ervaring met specifiek deze olie. Maar het is natuurlijk een feit dat olie in het oppervlak trekt, en niet erop ligt zoals een lak. Dat geeft voor- en nadelen, en het is gewoon een kwestie van die voorleggen aan de opdrachtgever. Als die de langere uitharding en het regelmatige onderhoud accepteert zie ik weinig problemen. Soms moet je over je eigen voorkeuren heenstappen om een klant tevreden te krijgen. De klant iets laten doen wat in jouw ogen fout is hoort daar soms bij, want als jij het niet uitvoert zoals hij wil gaat de klant op zoek naar een ander die minder bezwaren ziet. Wel even alle verwachtte problemen ook schriftelijk vastleggen, want dan heb je later iets om op terug te vallen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik volg dit draadje met belangstelling. Ik ga zelf een keuken bouwen met bamboe werkblad en twijfel tussen Skylt en Trae Lyx Hardwax pro mat.
Is in deze context (en wellicht ook voor jou bar) hittebestendigheid en afkitbaarheid nog een aandachtspunt?

Ik heb goede ervaringen met skylt in de badkamer (ook afgekit) maar wat gebeurt er met een hete pan?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Met de hete pan gebeurd niets.
Maar ik zou hem niet zonder bescherming op het aanrecht plaatsen, wat voor afwerking dan ook.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Na wat rond bellen en overleggen tot het volgende gekomen.
-bamboe licht bevochtigen en vezel opwerken daarna schuren
- pallman 1k bio oil aanbrengen daarna licht op schuren
- 2x 2k lak aanbrengen, merk nog even onbekend ivm glansgraad en afbind tijd.

keep u posted.

btw op mijn aanrechtblad zit betoncire afgewerkt met skylt lak 3 lagen. Thuis is de proefbalon zeg maar.
pannen heet van het vuur gaan zo op het aanrecht er verkleurt niets. Zou wel een test doen met hout maar ik verwacht daar ook niet heel veel problemen. Ander nadeel val lak is wel blikjes van bv bier beetje nat aan de onderzijde tekenen af!

dus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.