Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Hallo,

Dag @rjen.

Ik werk als hobbygebruiker met de KF 700 prof. (topie + paneelzaag). Ben héél gelukkig met de machine. Uitleg van Tuoh zegt eigenlijk alles.... Alles begint met organisatie.... Op het forum worden vaak vergelijkingen gemaakt tussen combi's en losse machines die niet opgaan..... (vergelijken van een combi met losse lichte / draagbare machines uit het hobby of bouwplaats-segment). Je hebt 60m².... Dat is niets teveel... Denkende aan een professioneel opzet.... Bekijk je grondplan goed en denk ook aan de gewone werkbank en assemblageruimte... Opsplitsing van vlak-vandikte en paneelzaag-topie (2 halve combi's dus....) is héél interessant en kost niet zoveel plaats. De vlak-vandikte opsplitsen en de zaag-topie opsplitsen in telkenmale 2 machines kost waarschijnlijk meer ruimte dan je ter beschikking hebt. Alles begint met planning van je werk en grondplan. De zaag is meer dan waarschijnlijk het hart van je werkplaats. Probeer er voor te zorgen dat de paneelzaagfunctie (vrije ruimte voor de loopwagen) ten allen tijde behouden blijft. Omstellen gaat vlot & snel. Als je iets vergeten bent heb je meestal ook nog wel een handmachine om iets op te lossen als je de instellingen echt niet kwijt wil... Maar als je je werk zorgvuldig plant heb je zelden problemen.

Mijn persoonlijke mening:

Budget moet ingeperkt: Robland, Rojek, goedkopere reeksen van CMT, eventueel Hammer (vind de laatste zeker wat betreft de paneelzaag relatief duur voor wat je krijgt... langsgeleider vaak op een zwakkere bevestigingsrail...). Prijs-kwaliteit in mijn ogen een prachtmachine is de robland NLX TZ met de recent beschikbare optie van een zwaardere topie-kap (was de zwakte bij Robland).

Budget heeft meer ruimte: Felder, liefst vanaf de reeks die met 7 begint (de 5 heeft betere geleidingen maar de aggregaten van zaag & frees zijn die van de Hammer reeksen). Duurdere combi's van SCM of Casadeï (zijn dezelfde met ander kleurstelling en sticker erop, en ander verdelernetwerk).

Als je tussenin moet mikken zou ik de topie-zaag uit de duurdere reeksen nemen en de vlak-vandikte uit de goedkopere (behoudens je vooral massief & grote afmetingen gaat doen...).

Gezien de beperkte ruimte sowieso zaag en topie op 1 machine houden en vlak en vandikte gecombineerd houden. Verdere opsplitsing pas te overwegen bij een snel vooruitzicht op een grotere werkplaats.

Schuinstelbare freesas is mooi, maar gebruik je niet zo vaak. Als de keuze moet gaan tussen zwaardere machine of schuinstelbaarheid is ze snel gemaakt...

Van waar ben je ergens?
    Laatst gewijzigd door brt; 06-11-19 om 09:55.

@brt, dank voor je antwoord!

Ik neem alles mee in mijn overwegingen. De keuze is sowieso Felder, zij helpen mij tot nu toe heel goed en ze zitten bij mij om de hoek, wat meteen je laatste vraag beantwoordt
    Overigens kijk ik zeker ook naar afzuiging, zoals aangegeven in de topic start laat ik deze (en andere) machines even buiten beschouwing. De afzuiging die ik op het oog heb is de Felder AF14.

Zelf heb ik sedert kort ook enkele nieuwe Felder machines in een kleine ruimte gepropt.

Dit zijn de K700S (formaatzaag), de AD741 (vlak-vandiktebank) en een FB510 (lintzaag).

De keuze voor aparte machines was voor mij eenvoudig gemaakt.
    Het prijsverschil tussen een gecombineerde en aparte machines was niet zeer hoog, gezien ik geen frees nodig heb/had.
    Het voordeel dat je met verschillende op hetzelfde moment kan werken.
    Geen tijdverlies door omstelling van de ene operatie op de andere.

Zelf zou ik indien het professioneel gebruik is toch opteren voor Felder, vanaf de 7-reeks.
    Betere motoren die tegen zwaardere belasting kunnen.
    Nauwkeurigere afstelling afname vlakbank.
    Snellere doorvoersnelheid vlakbank.
    Schaafbescherming in verschillende delen opklapbaar.

Gelet op het gelijktijdig gebruiken van de machines, kan een AF14 misschien net een beetje te zwak zijn.
    De AF14 heeft ook maar een zak wat soms frusterend kan werken.
    Zelf zou ik eerder opteren voor een AF22.

En dan hebben we het nog niet gehad over mogelijke andere opties.
    De keuzelijst is enorm lang.

@MaVa, dank!

Heb je bij de AD741 gekozen voor de digitale of de mechanische afstelling van de vlakbank? En welk motorvermogen?
    Goed punt van de AF22 t.o.v. de AF14, neem ik in overweging!
    Laatst gewijzigd door @rjen; 06-11-19 om 20:22.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Verschil tussen de verschillende reeksen zit hem verweven doorheen de ganse machine...

Hammer is in mijn ogen een reeks voor hobbygebruik of eventueel kleinschalige zelfstandige activiteit / doorgroei. Vind deze reeks persoonlijk duur in vergelijking met concurrentie.

500 reeks heeft aanslagen die heel wat solider zijn (montage op volstalen assen in plaats van alu profielen), is algemeen zwaarder gebouwd, heeft een zwaardere topkap en de xroll paneelzaagwagen (zelfde als bij de 700 en zelfs de duurdere reeksen) (voel maar eens het verschil als je toch naast de toonzaal woont). De aggregaten van frees en zaag leunen echter dicht aan bij deze uit de hammer reeksen.

700 heeft wat meer opties inzake motorisatie, heeft solidere aggregaten, iets grotere diameter denk ik ook, zwaarder uitgevoerde topas, algemeen wat zwaarder gebouwd, mogelijkheid tot hogesnelheidsas, mogelijkheid tot elektrische sturing hoogte en schuinverstelling en digitale uitlezing van de meeste aanslagen van de zaag in optie.

900 is zwaarder gebouwd over ganse lijn verdere mogelijkheden inzake sturing

Hoger: volledig gestuurde machines, zwaarder, meer gericht op continubedrijf...

Vooral nadenken over de opties en in overweging nemen welke achteraf kunnen bijgeplaatst worden en welke niet.... (electronische uitlezing van aanslagen op de tafel en parallelaanslag kan bijvoorbeeld niet achteraf, waar je zou denken dat dit wel moet kunnen...).

En kopen in een promoperiode....(3 of 4 keer per jaar....).

Elektrische hoogteverstelling vlak-vandikte zit vaak in het promopakket... Als je denkt er professioneel mee te gaan werken zou ik het persoonlijk overwegen (heb het zelf op een 941). Vind die van de vandiktebank de belangrijkste.... Die van de zaag het minste... (hier zou ik eerder geld geven aan de uitlezing van de aanslagen dan aan de hoogteverstelling....)(tenzij je miscchien heel veel verstekwerk moet doen) De top afhankelijk van hoe vaak je hem nodig hebt (handwiel + klok werkt ook goed..). Maar alles hangt natuurlijk van jou af... wat je wil gaan doen... hoe je graag werkt... wat je budget is... Elektische verstellingen kunnen niet achteraf bijgeplaatst worden. Ze zijn duur....

Waar zit je 'om de hoek': Bij Barneveld of West-Vlaanderen.... ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door @rjen Bekijk Berichten
    @MaVa, dank!

Heb je bij de AD741 gekozen voor de digitale of de mechanische afstelling van de vlakbank? En welk motorvermogen?
    Goed punt van de AF22 t.o.v. de AF14, neem ik in overweging!
    Ik heb gekozen voor de mechanische afstelling met behulp van het klokje.
    Het motorvermogen heb ik gekozen op 7,5 pk - 5,5KW.

Denk zeker ook aan volgende opties:
    - potentiaal vrij contact
    - euro-comfort vlakschaafbescherming

Vandaag t/m zaterdag zijn er opendagen bij Felder inclusief aanbiedingen.
    http://fms.felder-group.com/Aktionen/HA/2019/HA-NL-DUT/

Digitale aflezingen zijn vrij goedkoop bij alie te koop. Op YouTube zijn er filmpjes ye zien van gasten die het gemonteerd hebben.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Ik heb op mijn Harvey-zaag voor zowel de breedtegeleider als de hoogte digitale meters van Wixey geplaatst. Was makkelijk aan te brengen en denk ik bij bijna iedere machine achteraf te doen.
    Al ben ik het er wel mee eens dat het op een machine uit de prijsklasse van de Felder 700-serie of hoger er standaard op zou moeten zitten of minimaal door Felder gemonteerd zou moeten (kunnen) worden...
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Forum Rechten