Moeilijke keuze voor radiaalzaag

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Onlangs mijn Metabo afkortzaag weggedaan om zowel plaats en budget vrij te maken voor een radiaalzaag.

Uiteraard al wel langere tijd aan het uitkijken maar de keuze is zo divers dat ik door het bos de bomen niet mee zie.

De belangrijkste criteria is dat de machine op 220v werkt want ik heb geen drijfkracht in huis.
Voor de rest is een groot zaabereik natuurlijk wel leuk naar de toekomst toe, net zoals eventueel het passen van een dadostack en de mogelijk tot schulpen (dacht dat hiervoor een spouwmes vereist is)

Nu de keuzes. Ik kom voornamelijk oude Dewalts tegen, maar dan nog zeer veel verschillende types. Niet van elk type kan ik handleidingen terugvinden.
Het gaat om de DW110, DW320, DW125, DW1370, DW1251 en dan als vreemde 🦆 in de rij nog een B&D DN890.

Zijn er woodworkers die ervaringen hebben met deze machines en die me wat raad en advies kunnen geven? Sommige zijn best wel ver rijden en dus eventjes een ritje heen er weer om de machine te bekijken is niet altijd even eenvoudig.

Met vriendelijke groet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Eigenlijk zijn de mbf 9"de laatste serie echt goede kleine radiaalzagen. Deze werden nog gegloeid. Dit is nog het ronde model. De zaaggondel loopt op vier lagers. Daarna is het steeds een beetje berg afwaarts gegaan. De mbf types zijn uit de jaren 50 en dus een jaar of 65 oud, maar als je er een kan vinden nog steeds een goede koop.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Dat zijn dan toch wel apparaten die niet vaak op 2dehands sites staan. En als ze erop staan, tegen welke prijzen dan nog.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Een gebruikte DW110 koop je voor 100 euro. De MBF 's komen nog redelijk vaak voorbij. Afgelopen week nog een op marktplaats. De meeste dewalts zijn tussen de 100 en 400 euro. Als je hem niet stuk maakt, veranderd er niet veel aan die waarde. Lijkt me dan ook geen foute aankoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.