Wild idee

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Hoi allemaal,
Ik ben me druk aan het verdiepen in de wondere wereld van hout. En dan metname het gereedschap. Nu was ik aan het kijken voor een grondschaaf, ik was voor een stanley 71. Nu vond ik de prijzen vrij hoog, en qua vorm niet heel gecompliceerd. Dus dacht ik kan dat zelf ook wel maken. Hier even een opzet, als iemand nog tips heeft qua materiaal keuze bijvoorbeeld hoor ik het graag.
https://photos.app.goo.gl/qdmsMm5ri7HJfLss9
 

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Ik zou de knoppen wat hoger positioneren. Je vingers hebben nu bijna geen ruimte. Ga je de aanslag aan de onderzijde wel gebruiken?
Zo https://museumrotterdam.nl/collectie/item/3487 is ie nog eenvoudiger maar lang niet zo mooi.

Dit zijn toevallig de knoppen die ik heb liggen dus die heb ik er in getekend, ik wil liever mooie houten lang gerekte knoppen, maar ik kan nog niet hout draaien(dat moet nog komen).
Ik weet niet of ik de onder aanslag ga gebruiken maar hij is los dus kan hem ook gewoon weg laten, maar ik dacht maak het ontwerp zo dat het er wel allemaal in zit.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Is een houten grondschaaf en idee als tussenstap , kost weinig qua aanschaf en werkt prima. Als je voor de zelfbouw gaat kan je twee metalen buisjes tussen de knoppen kunnen doen .
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Je kan er zelf een maken, maar Veritas en Lie Nielsen hebben ook nieuwe grondschaven die je niet een fortuin gaan kosten.
~150-160 euro.
En je kan er onderdelen en beitels voor krijgen, en waarschijnlijk nog wel voor jaren.
 
Laatst bewerkt:

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Is een houten grondschaaf en idee als tussenstap , kost weinig qua aanschaf en werkt prima. Als je voor de zelfbouw gaat kan je twee metalen buisjes tussen de knoppen kunnen doen .
Het is voor mij makkelijker om het uit metaal te maken dan uit hout.
Goed idee om er een ophoog buisje tussen te doen.

Je kan er zelf een maken, maar Veritas en Lie Nielsen hebben ook nieuwe grondschaven die je niet een fortuin gaan kosten.
~150-160 euro.
En je kan er onderdelen en beitels voor krijgen, en waarschijnlijk nog wel voor jaren.

Nou ik vind 150 euro voor een stuk gereedschap wat ik waarschijnlijk zelden ga gebruiken toch wat veel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik heb nog wel een oude houten grondschaaf liggen die je mag hebben .
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Je zou ook eens naar die Preston router planes kunnen kijken voor inspiratie. Paul Sellers is daar enthousiast over.
En het schaafbeiteltje kun je met een oogbout vastzetten, er is ergens een diy routerplane te vinden waar ze dat zo doen. Die maken ze uit hout, maar in metaal lukt dat ook wel.
Wel eens gedacht om zelf te zandgieten, maar dat is nogal een gedoe.
 

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Ik heb nog wel een oude houten grondschaaf liggen die je mag hebben .
Dank je dat is aardig, maar ik vind het juist leuk om zelf te maken.

Gaaf direct doorgelezen en staan mooie voorbeelden in.

Je zou ook eens naar die Preston router planes kunnen kijken voor inspiratie. Paul Sellers is daar enthousiast over.
En het schaafbeiteltje kun je met een oogbout vastzetten, er is ergens een diy routerplane te vinden waar ze dat zo doen. Die maken ze uit hout, maar in metaal lukt dat ook wel.
Wel eens gedacht om zelf te zandgieten, maar dat is nogal een gedoe.
Ja die van Preston had ik ook gezien, maar ik vond de vloeiende lijnen van stanley ook wel mooi. Gieten is inderdaad nog wel een dingetje, en dat moet je vaak ook weer nabewerken.
Maar ik denk dat ik heb zo ga maken,eerst maar eens als test.
Bedankt voor de input, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Je zou ervoor kunnen kiezen om te kijken of je die voorste knoppen van een no 4 schaaf kunt kopen (ebay), dan is dat een kwestie van een gaatje boren in die onderplaat (en niet zelf knoppen draaien).

Dit is dat idee met die oogbouten:
https://www.woodbywright.com/blog/how-to-make-a-router-plane

Ik zou wel een goede diepe "V" groef maken, want je wil niet dat het schaafbeiteltje verdraait, en je oefent er toch best wat kracht op uit.
Ten aanzien van schaafbeitel, voor 16 euro heb je er 1 van Veritas (bij Baptist), kun je eigenlijk zelf niet voor knutselen (IMHO).
 

harmvdw

Nieuw lid
23 apr 2013
15
0
Je zou ervoor kunnen kiezen om te kijken of je die voorste knoppen van een no 4 schaaf kunt kopen (ebay), dan is dat een kwestie van een gaatje boren in die onderplaat (en niet zelf knoppen draaien).

Dit is dat idee met die oogbouten:
https://www.woodbywright.com/blog/how-to-make-a-router-plane

Ik zou wel een goede diepe "V" groef maken, want je wil niet dat het schaafbeiteltje verdraait, en je oefent er toch best wat kracht op uit.
Ten aanzien van schaafbeitel, voor 16 euro heb je er 1 van Veritas (bij Baptist), kun je eigenlijk zelf niet voor knutselen (IMHO).

Goed idee, ik ga op jacht naar wat oude knoppen.

Ik maak een passend blokje waar precies mijn beiteltje in valt. Ik ga mijn beiteltje eerst zelf ook proberen te maken.
En mocht dat niet lukken kan ik er altijd nog eentje kopen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb een poosje geleden deze gemaakt van restjes ijzer. Het mesje is een stukje zilverstaal. De mesjes van veritas passen ook.
FEED694D-2502-4BBE-963B-D58CCFB7CDE1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.