Iemand ervaring met zwarten gietijzer?

D

DervishD

Guest
Mijn handen zijn nogal raar of liever gezegd het zweet. Zo mag ik op mijn werk bv geen koperen of messing hang en sluitwerk monteren omdat het binnen de korste keren oxideert :lol: Mijn zweet is dus vrij zuur van samenstelling en ook al mijn gereedschap roest altijd veel door mijn zweet. Ik heb nu net een Veritas schaaf gekocht en vroeg me af of het mogelijk is om gietijzer te zwarten om het corrosiebestendig te maken zodat het niet binnen de korste keren onder een laag roest zit. Heeft iemand hier ervaring met zwarten?
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik heb exact hetzelfde probleem, ik kan precies zien welk gereedschap ik waar aanraak (of de plekken die ik juist niet aanraak :lol: )
Een oplossing is het niet, maar je kan het wel vertragen door eerst het gereedschap te ontdoen van de roest en vervolgens insmeren met zuurvrije vaseline, en het er vervolgens weer af te vegen. Mocht ik in dit topic een oplossing horen, graag ! :roll:
 
D

DervishD

Guest
Ik heb een flesje Boeshield T9 besteld (de kleinste van 7 euro 75) . Volgens een aantal reviews werkt het erg goed en lang en Lee Valley bv verkoopt het ook omdat het siliconen en teflon vrij is en droog opdroogt. Voor zo weinig geld durf ik het wel blind te kopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Misschien kan het probleem ook bij de bron worden aangepakt. Eens bij de apotheek informeren of er geen handcréme bestaat die zweten tegen gaat.
Je zou Axe kunnen proberen, maar dan is het opletten voor engelen in de werkplaats...
 

WR1944

Oud hout
Toen ik op de LTS (50er jaren) instrumentmaken ging doen werd geadviseerd talkpoeder op je handpalmen te doen om die zure handafdrukken tegen te gaan. Na een paar keer gaf ik het op, veel rommel en geen zichtbaar verschil. Misschien werkt het wel voor jou.
 
D

DervishD

Guest
Ik heb Veritas een mail gestuurd om te vragen wat zij aanraden voor onderhoud en dat is precies wat ik heb besteld, namelijk Boeshield T9. Het lijkt me dat dat dus wel goed zit.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Gietijzer weet ik niet zeker. Maar staal zwarten werkt als volgt:

Stoken tot het donkerrood begint te worden en dan in een bak afgewerkte olie (motorolie, bakolie oid.) dompelen. Kijk uit voor je handen en je gezicht en het rookt als de ziekte. Daarna schoonpoetsen met een doek. En er blijft een soort beschermlaag van ingebrande olie achter.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ik Dervishd was, stookte ik mijn nieuwe Veritas direct roodgloeiend :lol: . Maar met alle gekheid, zo werkt het zwarten wel David80. Ben wel benieuwd of D zijn boeshield al binnen heeft en of het de oplossing is.

jaap
 
D

DervishD

Guest
Ik heb mijn Boeshield al lang binnen en het lijkt goed te werken. Ik ben momenteel op een Lemsteraak die bij ons aan de kade ligt met restauratie werkzaamheden bezig en zit dus niet in een fijne verwarmde werkplaats. Ik heb vorige week donderdag mijn schaaf er mee behandeld en er zit nog geen plekje roest op. Je moet het alleen niet te dik aanbrengen want dan droogt het dik en enigzins plakkerig op. Gewoon een paar druppels op een papieren handdoekje en dan een dun laagje over de schaaf uitwrijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.