traprenovatie

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
IMG_4658.jpg

Hallo,
Ik ben een trap aan het renoveren. De vieze stoffen bekleding is er af. Er blijven nog redelijk wat lijmsporen hangen. Zal schuren worden vermoed ik.
Of zou dit niet nodig zijn? Bedoeling is om overzettreden te maken van 1,5 cm dik.

Het is een rechte trap, zie foto. De treden zijn +- van dezelfde afmetingen. Is het dan nodig denk je om met een trapspin te werken of zou ik ze allemaal hetzelfde kunnen maken?
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi Sam,

Wij zijn iets vergelijkbaars van plan. Pratend met de “professionals”:

1) Zorgen dat de treden vlak zijn, in iedergeval niet bol omdat ze dan na verloop van tijd toch gaan loskomen
Ietwat hol is niet zo’n probleem schijnbaar.

2) Neus van de treden terugfrezen zodat je overzettreden niet voorbij je trapbomen steken. Lijkt niet perse te hoeven als ik zo kijk.

Schuren ontkom je denk ik niet aan.
Zelf hebben we veel success geboekt door afbijtmiddel toe te passen en met de verfschraper de lijm en verf los te krabben.

Rechte treden zou moeten lukken zonder trapspin maar als het een wat ouder huis is, kan het zomaar zijn dat recht toch niet recht is.
Zeker trede voor trede even opmeten.

Trapspin voor rechthoek kun je goed zelf maken of koop er lekker 1 bij de DHZ winkel voor ca. 20E.
Karton uitknippen of met plakband een mal plakken kan natuurlijk ook nog.

Succes!

HTBDTL
 
M

Milo-vs

Guest
Ik denk dat voor rechte treden een zwaaihaak en goed meetgereedschap voldoende zou kunnen zijn.

Wat ik denk ik zou doen is elke trede bijvoorbeeld markeren op 50cm vanaf dezelfde zijde. Vervolgens kun je accuraat de voorzijde van de traptrede opmeten de andere kant op. Neem dan de eerste hoek over en zaag deze uit. Lengte van de trede overnemen en de andere hoek uitzetten en zagen. Dan is het slechts een kwestie van de diepte en klaar is Kees.

Ik heb bij mezelf wel een trapspin gebruikt, maar zeker als je strak opgesloten zit tussen twee muren is het apparaat snel onhandig. Ik had wel twee kwart draaien erin, dus was de trapspin wel een “vereiste”.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.