Ophangsysteem voor slat walls verankeren in muur: welke bout, hoe berekenen?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Een tijd geleden heb ik een aantal slat walls op de kop getikt. Dat zijn van die borden die in winkels hangen, waaraan het assortiment opgehangen kan worden. Handig om een gereedschapsmuur van te maken. De 4 borden hebben aan de achterkant een klein hoekprofiel. Aan de muur moet ook een hoekprofiel komen, daar haak je ze in. Zoals een haaklat (french cleat), maar dan met hoeken van 90 graden :) (overigens kan ik er nu nog voor kiezen om 2 haaklatten van 45 graden te maken)

Het volgende probleem heb ik. De muur waaraan de hanglat komt, heeft 2 plekken van 60 cm waar ik niet in kan boren. Er zit 2 maal een soort van luik in. Vroeger had dat een functie, voor het kolenhok? Geen idee, maar het zit in de weg op 2 meter hoogte. Mijn idee nu is: op een paar plekken eerst een steunlat tegen de muur aanmaken (zie afbeelding: rood). Vervolgens over de hele breedte een hanglat (zie afbeelding: blauw) ophangen. Logischerwijs wordt de hanglat (blauw) op de steunlatten (rood) geschroefd. Aan de hanglat komen de slat walls.

IMG_20191102_210956223b.jpg

De muur is stevig genoeg om één en ander te houden. En ik zou zelfs door de muur heen kunnen boren en aan de andere kant een contra-lat kunnen plaatsen. Mijn vraag,
- wat is een redelijke afstand tussen de steunlatten? Ik dacht zelf aan 50cm, maar omdat dat luik er zit, 40cm en dan bij het luik 60cm.
- Welke verankering kies ik? Voor een schilderij gebruik ik een plugje en een schroefje, dat is hier te slap :p Moet ik voor keilbouten gaan?

2 foto's voor uitleg
IMG_20191102_210956223.jpg
IMG_20191102_211104429.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik zou niet te snel voor keilbouten gaan, waar is die muur van gemaakt?
Wat voor gewicht wil je ophangen?
Als je in elk van die rode plankjes vier pluggen en schroeven gebruikt, en dan die horizontale lat stabiel aan die rode plankjes kunt bevestigen, dan wordt het stevig zat.
Ik zou die horizontale lat wel breed houden, 200mm of zo, zodat die ook niet uitplooid als ie doorbuigt.
Maar belangrijk is het gewicht van die slat wall en al het gereedschap.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
De muur is gewoon gemetseld baksteen. Met een goede steenboor kom ik erin. Alleen ik kan niet zien waar het cement zit en waar de volle steen. Zo te lezen zijn keilbouten voor als 't echt stevig moet. Maar kom je tegenwoordig met een aantal kozijnpluggen ook ver genoeg. 4 per steunlat lijkt me dan ook redelijk sterk.

@LFlab: breedte (of hoogte als'ie hangt) van 200mm lijkt me inderdaad een goede.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
OP de verpakking van de plug staat het draagvermogen van de plug, als je weet hoeveel geredschap het wordt kun je berekenen hoeveel pluggen je nodig hebt.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Volgens mij is het een inspectieluik, tenminste als er leidingen lopen achter de muur.

De keilbouten is ooit leuk bedacht, maar het metselwerk heeft het nooit leuk gevonden. De kans op barsten of scheuren is degelijk aanwezig, zeker als je net even wat te hard aandraait. Dat is wat LFlab bedoeld.

De fischer fx kunststofpluggen hebben een hoge zettingsgraad. Dit gebruik ik meestal om relatief zware voorwerpen op te hangen in metselwerk. Op de site van fischer staan diverse gebruikers belastingen per anker weergegeven. Zo kun je bepalen of het anker kan hebben, daarvoor moet je wel even rekenen hoeveel belasting op het anker komt.

De minimale afstand tussen 2 ankers is afhankelijk van sterkte anker en jou ophangsysteem. Gezien jou ophangsysteem verwacht ik het gewicht direct naar de ankers gaat. De horizontale steunlat tussen de ankers in doet niet veel, is meer voor ophang gemak.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad, een chemisch anker: nul spreidkracht en knettervast. Binnen de categorie chemisch anker ben ik persoonlijk geen fan van die glazen ampullen, maar voor een paar gaatjes is dat prima.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Gebruik ook inderdaad de kitspuit-versie het meest.
Nadeel is altijd wel dat je tuitje binnen 4 minuten volledig onbruikbaar is, goede planning, of veel reserve tuitjes dus :)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Inderdaad, een chemisch anker: nul spreidkracht en knettervast. Binnen de categorie chemisch anker ben ik persoonlijk geen fan van die glazen ampullen, maar voor een paar gaatjes is dat prima.

Ben zelf ook nooit fan geweest van die glazen ampullen, een hoop ellende mee gehad.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb samen met een meubelmaker eens een kast in Groningen op moeten hangen. Die muur was enorm poreus. Hij zei wacht maar even. Hij pakte houtlijm, spoot flinke lading houtlijm in het gat en daarna de plug. Zo zegt ie morgen komen we terug en kan je er een auto aan ophangen. Dus chemisch anker heb je niet nodig. Ik gebruik die methode ook nog steeds :)
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb samen met een meubelmaker eens een kast in Groningen op moeten hangen. Die muur was enorm poreus. Hij zei wacht maar even. Hij pakte houtlijm, spoot flinke lading houtlijm in het gat en daarna de plug. Zo zegt ie morgen komen we terug en kan je er een auto aan ophangen. Dus chemisch anker heb je niet nodig. Ik gebruik die methode ook nog steeds :)
Interessant, maar het verbaast me nogal dat het werkt. PVA-lijm zet toch nauwelijks uit? En die houtlijm droogt toch doordat water verdampt? Dat kan nog best lang duren als je daar een flinke klodder in doet. Een chemisch anker reageert met zichzelf, dat doet het dus ook in een klein gat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.