Precisie harvey sliding table st1400s

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
ik heb vorige week de harvey black edition gekocht met loopwagen, maar de precisie van de loopwagen valt me dik tegen, er zit minstens 1 mm verloop op beide zijden.
als ik de 5 cut methode uitvoer is het verschil meer dan 3 mm,
doe ik iets verkeerd?
of is het normaal dat er op 60cm 1 mm verloop zit?

thx
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Nee, das niet normaal.
Even een paar vragen:
Lopen de randen van het gietijzerenblad en de ingefreesde T-groeven (al) parallel aan je zaagblad?
En ook de loopwagen staat/loopt (zonder zijdelingse speling) parallel aan het zaagblad?
Na de controle van dit alles kan je pas de afkortgeleider richten cq haaks op al het voorgenoemde zetten.
 
Laatst bewerkt:

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
Nee, das niet normaal.
Even een paar vragen:
Lopen de randen van het gietijzerenblad en de ingefreesde T-groeven (al) parallel aan je zaagblad? Ja er zit een speling op van 0,05
gemeten met digitale micrometer
En ook de loopwagen staat/loopt (zonder zijdelingse speling) parallel aan het zaagblad?
Hoe kun je dit controleren?

Na de controle van dit alles kan je pas de afkortgeleider richten cq haaks op al het voorgenoemde zetten.
T slot naar zaagblad gemeten met micrometer 0,05 speling

ik weet niet hoe,je,de parallelliteit kunt meten tov zaagblad.
nu,is het toch zo dat als je de 5 cut methode gebruikt, je toch alles uitsluit als iets schuin staat, of zie ik het verkeerd
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dat zie je idd verkeerd. Als alles niet parallel loopt, dan loopt je werkstuk van de zaag af of er juist naar toe.

Je schrijft: "ik weet niet hoe, je 7de parallelliteit kunt meten tov zaagblad."
Terwijl je daarvoor zegt 0,05mm speling gemeten hebt tussen zaagblad en T-slot. Leg uit?
 
Laatst bewerkt:

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
Wat fotos van de metingen
FBB7C3D1-F4E5-4FC5-B02C-C205F9B8BDDC.jpg61D6DA17-16ED-455A-BCAC-1F7CF2EE4CED.jpgAFEACC25-10B8-481B-9B2E-221364369783.jpg1B9931D7-C5A8-484D-96A9-759B3891B030.jpg
thx boktor voor de hulp, ben wat ten einde raad, het zagen via aanslagliniaal gaat fantastisch goed, enkel de loopwagen is een drama en ik weet niet wat ik mis doe
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Doe dat op dezelfde wijze als op je foto's, maar dam met een langer plankje.
Zit er speling in de loopwagen?
Ziet de naad tussen tafel en loopwagen er evenwijdig uit? Ff meten met de schuifmaat. Ook even helemaal naar voren schuiven en dan ook meten. Idem naar achteren.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
In je ot zeg je:
"er zit minstens 1 mm verloop op beide zijden".

Verloop in welke zijden ?
 

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
Als ik een plank op de vier zijden verzaag, dan zit er op de beide parallelle zijden 1 mm verschil: 38 onderaan, 38,1 bovenaan
idem met andere zijde,
ik voel geen speling op de loopwagen, maar vindt het allemaal wat bizaar
ondertussen begrijp ik je stelling ivm parallel lopen van de wagen, als die inderdaad scheef staat dan neem je de fout mee
 

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
Doe dat op dezelfde wijze als op je foto's, maar dam met een langer plankje.
Zit er speling in de loopwagen?
Ziet de naad tussen tafel en loopwagen er evenwijdig uit? Ff meten met de schuifmaat. Ook even helemaal naar voren schuiven en dan ook meten. Idem naar achteren.
doe ik morgen thx again
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Die 5-cut methode is er puur voor om de haaksheid van de afkortgeleider tov het zaagblad te testen.
Echter moeten éérst die andere zaken parallel staan.
 

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
Here we go again, dag 2 en de afstelling van de sliding table harvey

Die 5-cut methode is er puur voor om de haaksheid van de afkortgeleider tov het zaagblad te testen.
Echter moeten éérst die andere zaken parallel staan.

heb zonet na een nachtje slapen en denken hoe kan ik het nu precies opmeten, volgende constructie gemaakt.
door het feit, dat ik weet dat er 0,04 speling zit op het zaagblad tov de t tracks, mag ik ervan uitgaan dat daar geen probleem is met evenwijdigheid tov zaagblad.
daarna heb ik een plank aan de achterzijde vastgemaakt als referentie en de meetklok in de t track vastgezet en gemeten, de tafel loopt echt wel paralel
07CAAA7B-D0E0-4E6E-8EEA-A20D28A0C7BC.jpgF3B19846-6E4A-42F9-9529-3BC50401B739.jpg494FCAE1-CAE9-4434-8492-C1441C7C6916.jpg
ik vermoed dat de 0° Instelling nok is, als de fence ook maar 0,1° verdraait staat dan scheelt dat op 1m 1,7 mm.
ik vermoed dat hier het pijnpunt ligt en dat het niet mogelijk is om er heel precies mee te zagen
graag jullie mening, ervaring
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Die 0 graden instelling is op zo'n kleine schaal nooit precies. Bovendien is deze nastelbaar en dus afhankelijk an wie deze "gecalibreerd" heeft.
Zelf kijk ik altijd naar de naad tussen de voorkant vd afkortgeleider en de achterkant/buikzijde van het blad. Eventueel met een lampje eronder. Dit kan alleen als je tafel daadwerkelijk ook haaks is.

Ik zou iig ook die 0,04 er nog proberen uit te halen:
Leg een rei rechts tegen het zaagblad in de hoogste stand. Leg de rei tussen de tanden vh zaagblad. Zorg voor een recht zaagblad, en ter controle meet je een paar keer door het zaagblad elke keer wat te verdraaien. Meet zowel aan het begin als eind vh T-slot naar de rei.

Daarna pas de 5-cut doen, en niet letten op het afleesvenstertje.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
In je foto's van post #5 zie ik nu dat je ook je metertje linkt aan de afkortgeleider. Niet doen. Maak ook gebruik van metalen hulpstukken ipv hout of mdf.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heb je de leverancier al gecontacteerd? Bij een nieuwe machine mag je toch verwachten dat alles correct afgesteld is.
En staat er niet in een handleiding beschreven hoe je de afstelling moet uitvoeren?
 

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
Handleiding is heel beperkt, ondrtussen wel al wat hulp gekregen van users hier op het forum via pm, thx boktor en fganon
 

Alexvancoyghem

Nieuw lid
4 okt 2019
17
4
Precisie harvey dross cut sliding table

Hoe staat het er nu mee?
Al iets beter, heb contact gehad met een forum lid en heb kunnen afstellen, maar er zit wel nog altijd een verschil op, minimaal, maar toch vervelend, ik heb de indruk dat die sliding tafel niet echt een meerwaarde is, er zit een verloop op die normaal is binnen de alu profiel wereld, ben actief in metaal onderdelen en dus een verloop van 0,04 mm is echt weinig, en dat is gemeten op 1 vast punt tov de slot in de sliding tafel en ook op de rand van de sliding tafel, als je een vast punt op de sliding tafel neemt en dan naar t slot tafel zaag meet, is er een verloop van 0,07 mm en is echt heel variabel, heeft niets te laken met shims bijplaatsen
ik heb ondertussen wel een winkelhaak/ driehoek gecalibreed 50 op 50 cm waarop ik de dwars ligger kan calibreren en dat heeft geholpen
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Alex, ben je inmiddels tevreden met de sliding table?

Weet iemand met welke afwijking na de 5 Cut methode je eigenlijk redelijkerwijs genoegen moet nemen? 0 is natuurlijk ideaal, maar wat is realistisch?

Groet
Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.