Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Precisie harvey sliding table st1400s

ik heb vorige week de harvey black edition gekocht met loopwagen, maar de precisie van de loopwagen valt me dik tegen, er zit minstens 1 mm verloop op beide zijden.
    als ik de 5 cut methode uitvoer is het verschil meer dan 3 mm,
    doe ik iets verkeerd?
    of is het normaal dat er op 60cm 1 mm verloop zit?

thx

Nee, das niet normaal.
    Even een paar vragen:
    Lopen de randen van het gietijzerenblad en de ingefreesde T-groeven (al) parallel aan je zaagblad?
    En ook de loopwagen staat/loopt (zonder zijdelingse speling) parallel aan het zaagblad?
    Na de controle van dit alles kan je pas de afkortgeleider richten cq haaks op al het voorgenoemde zetten.
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 01-11-19 om 21:23.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Nee, das niet normaal.
    Even een paar vragen:
    Lopen de randen van het gietijzerenblad en de ingefreesde T-groeven (al) parallel aan je zaagblad? Ja er zit een speling op van 0,05
    gemeten met digitale micrometer
    En ook de loopwagen staat/loopt (zonder zijdelingse speling) parallel aan het zaagblad?
    Hoe kun je dit controleren?

Na de controle van dit alles kan je pas de afkortgeleider richten cq haaks op al het voorgenoemde zetten.
    T slot naar zaagblad gemeten met micrometer 0,05 speling

ik weet niet hoe,je,de parallelliteit kunt meten tov zaagblad.
    nu,is het toch zo dat als je de 5 cut methode gebruikt, je toch alles uitsluit als iets schuin staat, of zie ik het verkeerd

Dat zie je idd verkeerd. Als alles niet parallel loopt, dan loopt je werkstuk van de zaag af of er juist naar toe.

Je schrijft: "ik weet niet hoe, je 7de parallelliteit kunt meten tov zaagblad."
    Terwijl je daarvoor zegt 0,05mm speling gemeten hebt tussen zaagblad en T-slot. Leg uit?
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 01-11-19 om 22:21.

Wat fotos van de metingen
    FBB7C3D1-F4E5-4FC5-B02C-C205F9B8BDDC.jpg61D6DA17-16ED-455A-BCAC-1F7CF2EE4CED.jpgAFEACC25-10B8-481B-9B2E-221364369783.jpg1B9931D7-C5A8-484D-96A9-759B3891B030.jpg
    thx boktor voor de hulp, ben wat ten einde raad, het zagen via aanslagliniaal gaat fantastisch goed, enkel de loopwagen is een drama en ik weet niet wat ik mis doe

De paraleliteit van de loopwagen naar zaagblad, is moeilijk meetbaar

Doe dat op dezelfde wijze als op je foto's, maar dam met een langer plankje.
    Zit er speling in de loopwagen?
    Ziet de naad tussen tafel en loopwagen er evenwijdig uit? Ff meten met de schuifmaat. Ook even helemaal naar voren schuiven en dan ook meten. Idem naar achteren.

In je ot zeg je:
    "er zit minstens 1 mm verloop op beide zijden".

Verloop in welke zijden ?

Als ik een plank op de vier zijden verzaag, dan zit er op de beide parallelle zijden 1 mm verschil: 38 onderaan, 38,1 bovenaan
    idem met andere zijde,
    ik voel geen speling op de loopwagen, maar vindt het allemaal wat bizaar
    ondertussen begrijp ik je stelling ivm parallel lopen van de wagen, als die inderdaad scheef staat dan neem je de fout mee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Doe dat op dezelfde wijze als op je foto's, maar dam met een langer plankje.
    Zit er speling in de loopwagen?
    Ziet de naad tussen tafel en loopwagen er evenwijdig uit? Ff meten met de schuifmaat. Ook even helemaal naar voren schuiven en dan ook meten. Idem naar achteren.
    doe ik morgen thx again

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten