Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 15 van de 15
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    @Arjan zonder persoonlijk te willen worden is het terecht dat jij jezelf reeds met een vakman spiegelt?
    Hoi! Bedankt voor je reactie. Even wat rechtzetten dan...ik zie mezelf absoluut niet als vakman, zelf niet als aanstaand vakman. Ik zou trots zijn dat op een dag te zijn.
    De meubelen die ik tot nu toe maak krijgen de grootste complimenten, maar ik ben daarbij zelf nooit tevreden en zie de zaken waarom ik er niet trots op ben.

Ik denk dat je mijn topic verkeerd opvat alsmede de prijzen discussie. Ik praatte daarbij niet over mezelf.
    Het valt mij op dat er vele meubelmakers zijn (ik oordeel daarbij niet over hun kennis en/of vakmanschap) die meubels verkopen voor prijzen waarvan ik me afvraag hoe je nog wat kan verdienen wanneer je alleen al naar gebruikt materiaal kijkt. Laat staan de uren die erin zitten. Ik bedoel dit dus oprecht vanuit een goed hart: "waarom betaalt de Nederlandse klant een lage prijs voor vakmanschap" (niet op mezelf doelende!!) en betalen mensen bij een meubelboulevard (in mijn ogen) een "vermogen" voor meubelen uit massa productie die zeer hoge marges kennen (#inside information) En ja, er is zeker ook kwaliteit te krijgen binnen "standaard" meubels.

Vanuit daar probeerde ik een parallel te trekken met de US. Hier heb ik kennissen wonen. Zij kijken echt heel anders aan tegen de vakman (nogmaals, niet op mezelf doelende) en daarmee ook anders naar de massa productie. Ze (h)erkennen het verschil.
    Ik zal het voorbeeld kracht bij zetten...zij hebben onlangs zo'n boomstamtafel gekocht en hebben daar 3900 dollar voor moeten betalen. Gemaakt door een vakman? Geen idee, tafel ziet er mooi uit, maar de maker werkt gewoon bij een baas (niet in hout) en bouwt vanuit zijn garage deze tafel (en meer) als hobby.

Enige wat ik daarvan zeg is dat toen ik dat zag - met het verhaal erbij - ik graag zulke prijzen zou willen kunnen rekenen. Vraag me zelfs af of ik dat zou willen want dat is wel erg veel geld.
    Maar diezelfde tafels staan in NL te koop bij mensen die zichzelf wél meubelmaker noemen voor onder de 1000 euro. Dit benoem ik niet als kritiek, maar gewoon een leuke discussie over "vakmanschap in algemene zin" en de verschillen met andere landen. Dit omdat ik juist heel goed begrijp dat je eerst een naam moet maken voor je hogere prijzen kan vragen.

Mijn excuses als ik (op jou) overkwam als iemand die zichzelf vakman noemt. Dat compliment krijg ik...hopelijk...op een dag van klanten en collegae.
    Nogmaals dank voor je feedback!
    Laatst gewijzigd door @rjen; 02-11-19 om 16:02.

Eerst en vooral is een product waard wat de consument er voor wil betalen.
    Je voorbeeld van boomstamtafels is er net een waar er veel verschil in kan zitten.
    Eerst en vooral maakt het gebruikte hout hier een enorm verschil. Eik vs Bubinga bijvoorbeeld.
    Anderzijds maakt de kwaliteit van het hout ook een verschil (eerste keus hout zonder noten vs hout met grote noten)

Ook in de afwerking zit er een verschil. Sommige tafels kan je onafgewerkt kopen, andere gepolitoerd, andere met epoxy.

Mijn ervaring is dat een goed ingelichte consument wel begrijpt hoe je aan een realistische prijs komt.
    Vaak komt het er op neer dat je in een offerte de zaken dient op te delen.
    Bv. Hout tafel eerstekeus foutvrij x,xx EUR
    Vlakken en schaven tafel x,xx EUR
    Schuren en voorbereiding afwerking x,xx EUR
    Afwerking tafelblad (incl. werkuren) x,xx EUR
    Onderstel tafel x,xx EUR

Als je kwaliteit kan aanbieden en een overzicht maakt zal een consument meestal beter verstaan waardoor je aan een prijs komt.

Maak niet de fout je product te goedkoop aan te bieden. Tenslotte doen we dit om iets te verdienen.
    Ik maak liever een product waarop ik deftig verdien, dan een hoop producten waar er geen of weinig marge op zit.
    Bepaal gewoon voor jezelf een deftige prijs.

Een volledig uitgeruste werkplaats kan deze tafel rapper produceren dan iemand met een lunchbox vandiktebank.
    Zo zal het uurloon van iemand met een luchbox vandiktebank misschien liggen op 25,00 EUR en van iemand met een volledig uitgeruste werkplaats op 100,00 EUR door de rendabiliteit van de machines.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Niet vergeten dat de aantrekkelijkheid van een product in belangrijke mate wordt bepaald door de naam van de maker. Die naam is eerst voor heel veel geld, zorg en deskundigheid gevestigd. Een extreem voorbeeld vormen de steigerhoutmeubels. Populair geworden door een naam. En om paar heel andere voorbeelden uit de gereedschaphoek te nemen: Lie Nielsen, Festool (oeps). Dit soort producen wordt begeerlijker naarmate de prijs hoger is. (ik zeg niet dat ze niet goed zijn; dat is een andere discussie) En ook ik wilLie Nielsen in mijn gereedschapkast met glazen deur. en Festool in mijn hobbywerkplaats . Het werkt dus.

Voor een kleine beginnende meubelmaker is dat natuurlijk geen begaanbare weg. Die zal het moeten hebben van 1 op 1 relatie met zijn klanten

mvg
    Klaas

Het is een kip en ei verhaal. Om een goede boterham te verdienen, heb je een enorm machine park nodig. Maar om dat machine park te kunnen aanschaffen, heb je een grote klantenkring nodig. Een grote klantenkring komt niet uit de lucht vallen. Dus moet je het doen met een kleine klantenkring en een klein machinepark.

Het beste begin je als part-timer een dag per week in je eigen schuur. Dan verdien je nog niet veel, maar kun je wel een klantenkring opbouwen. En met meer klanten kun je ook betere machines gaan aanschaffen.

Ik heb als beginnend meubelmaker een plek gevonden in een bestaande werkplaats. En ook van andere beginnende meubelmakers hoor ik dat ze dat zo doen. Het werkt voor mij heel goed en ik kan inderdaad gewoon aan mijn ervaring en netwerk werken zonder enorme kosten te hoeven maken. Ik vermoed dat dit voor de meeste mensen de beste weg zal zijn.

Forum Rechten