Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Brighton Bun

Brighton Bun

Ik heb vandaag nog even deze zgn. Brighton Bun afgemaakt voor a.s. zondag.

De naam slaat op een broodje zoals dat gemaakt wordt in Brighton (bun=broodje).

Het is eigenlijk een setje kandelaars voor reizigers, avonturiers, ontdekkingsreizigers, pioniers en militairen uit de 17e en 18e eeuw. Dus de vroege voorloper van de CAMPINGAZ lamp.

In goed Nederlands maken we er dan maar Broodje Kaars van.

Het hout dat ik gebruikt heb is Gouden Regen, mooi om te draaien maar vreselijk scheurgevoelig. Dit hout lag al jaren in de garage maar tijdens het draaien vlogen de scheuren erin, met name bij de noesten. Noodgedwongen hier en daar opgevuld met secondelijm.

De deeltjes met schroefdraad zijn gemaakt van Palissander. Ik moet wel nog veel oefenen om dit zgn. strelen goed onder de knie te krijgen. De grote leermeester hiervoor is de nationaal en internationaal vermaarde Jan Hovens.

Alle onderdelen zijn geschuurd tot korrel 600 en vanaf k240 telkens behandeld met sanding sealer met slijpmiddel: https://www.politoeren.com/contents/...ng-sealer.html
    Daarna afgewerkt met 3 lagen Briwax: https://meubelrestauratieshop.nl/con...iwaxkopen.html

bun1.jpg

Bun 2.jpg

Bun 3.jpg

Bun 4.jpg

Ik weet nog niet op welke tafel ik dit Broodje Kaars zal zetten, op die van de forummers werkstukken of op die van RADIUS Westfriesland. Misschien om en om.

Mooi en apart Pieter.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Leuk idee en mooi uitgevoerd.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Forum Rechten