Inkoop hout

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
Goedendag,

Zoals in mijn voorstel topic aangegeven ben ik bezig een bedrijfje te starten. Hiervoor is uiteraard hout nodig...hier gaat mijn vraag ook over.
Ik ben nieuw in de wereld (van het hout zelf inkopen) en ik ben al wat bedrijven afgegaan om te kijken wat er in de markt verkrijgbaar is en voor welke prijzen.

Ter illustratie; ik heb een eerste opdracht binnen voor een eiken tafel. Dit mag Europees eiken zijn. Afmeting rond de 2200x1000x50mm.
Het onderstel dient eveneens van eiken te zijn. Doel is 4 poten van een 100x100m met tussenliggende dragers. (Even makkelijk beschreven).

Nu was ik onlangs bij de Arnhemse Fijnhouthandel en ik was erg onder de indruk wat men daar allemaal vanuit voorraad kan leveren en tevens hoe droog sommige houtsoorten reeds zijn. Het eiken waar ik naar vroeg was een 10%.

Wat me echter erg tegenviel is de manier waarop ze hout aanbieden. Prijzen zijn voor zakelijke klanten gelijk aan de prijzen voor particulieren en levering is erg duur.
Nu rekende ik vandaag de inkoop uit van het hout dat ik nodig heb voor de tafel en dat komt op een 1000 euro. Ik schrik daar erg van als ik kijk naar de marktprijzen van dergelijke tafels. Nu weet ik dat de marges klein zijn in deze handel, maar met een dergelijke inkoop is marge nauwelijks mogelijk.

Op de vraag bij AF hoe een houtbewerker nog een boterham kan overhouden wanneer hij dezelfde prijs dient te betalen als een particulier kreeg ik het antwoord: "dat vindt de baas hier nou eenmaal makkelijker". Dus dat...
Tevens vraag ik me af hoe - bij dergelijke inkoop - iemand hier nog een marge kan maken?
Ik ben een startende ondernemer en heb helaas geen voorraad (nog) met prachtig gedroogd hout liggen, zal voorlopig uit de handel moeten komen.

In dit voorbeeld praat ik overigens over bekantrecht hout, ik weet dat er onbekantrecht een voordeel te behalen is en mijn (in aanschaf zijnde) machines zijn hierop uiteraard ingericht, maar alsnog was dit aan de prijs.

Hoe doen jullie dit? Hebben jullie tips? Is het in de markt standaard dat een zakelijke klant hetzelfde moet betalen bij de inkoop van hout als een particulier?

Hoor het graag. Dank alvast!!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik (niet-professioneel) heb hele goede ervaringen met Inlands Hout van Leersum. Qua prijs (in mijn geval ook eiken) meer dan redelijk & qua service meer dan goed. Het gaat dan wel om onbekantrecht, wat sowieso voordeliger uitpakt, zoals je al stelt & ook is dat veel handiger als je het uiterlijk van de tafel helemaal zelf in de hand wilt hebben (oriëntatie van nerf, aansluiten delen, etc.).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
AF is erg duur zeker in vergelijking met Inlands Hout.
Als je een leverancier te duur vindt, moet je ergens anders kopen waar je de prijs wel correct vindt. Zo doe ik het toch. Ik heb in principe niets nodig van een handelaar. Wat hij aanbiedt vind ik ook ergens anders. Als hij mijn centen niet wil, even goed voor mij.
Jij spreekt nu over aankoop van hout voor één tafel. Als leverancier is dat een hoeveelheid voor een particulier. Korting als pro is in principe volumekorting.
Je zal dus een leverancier moeten zoeken waar je een lange termijn relatie mee kan opbouwen en die je dan ook een correcte prijs en service zal bieden omdat hij weet dat jij een constante bron van inkomsten bent.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Kijk eens bij hard en zachthout in Loenen bij kasteel ter Horst. Grote voorraad eiken en redelijk geprijsd. Alles in hun eigen droogkamer gedroogd.

Groet Jos
 

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
@Bert Vanderveen, dank voor je reactie. Ik ben meteen gaan kijken. Ziet er goed uit. Weet jij of de breedte maten daar dusdanig flexibel zijn dat ze die dáárom niet vermelden? Bij een prijs per kuub is dat wel handig, eveneens voor de wetenschap of ik mezelf geen breedte maten toereken die ze niet hebben. Ik zal contact opnemen met hen hoor, nogmaals dank voor de tip.

@mathieu, dank voor je reactie. Mee eens dat mijn berekening meer overkomt als een eenmalige aanschaf. Dat was niet de opzet van het voorbeeld hoor. Je krijgt bij AF vanaf een halve kuub korting die oploopt tot een 10/15% maar daarmee vind ik ze nog steeds erg duur. En even een paar kuub hout "voorschieten" op toekomstige projecten is een gok, bovendien vraagt dat veel ruimte. Ik begrijp dat ik een relatie moet gaan opbouwen met een partij, ik vind het alleen lastig deze partijen te vinden. Vandaar mijn vraag hier waar jullie hout kopen.

@joppe, jij ook bedankt. Ik ga daar een kijkje nemen!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je ziet het verkeerd.... bij de AF betaald een particulier gewoon de zakelijke prijs. Hun particuliere verkoop is zodanig klein dat ze gewoon de zakelijke prijs rekenen. Kijk eens op de stukszolder die voor particulieren is, dan zie je dat daar wel de prijs een stuk hoger is.

En voor je simpelweg m3 prijzen gaat vergelijken, bedenk dat je bij bedrijven als AF kwalitatief vaak een stuk beter af bent als bij anderen. Simpel vergelijken met bijvoorbeeld inlands hout is leuk, maar in de praktijk kom ik er vaak achter dat ik als ik hoogwaardige delen wil ik bij AF niet veel duurder uit ben als ik het verschil in afval zie.

Kortom, ook hier is het vaak alle waar voor zijn geld. AF is inderdaad flink aan de prijs en als je dat niet wil betalen zijn er genoeg alternatieven. Maar dan heb je vaak meer werk en ook meer afval. Maar met slim inkopen kun je natuurlijk wel (flink) besparen.
 
Laatst bewerkt:

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
@GH1, dank! Zeer terechte opmerking ook!
Ik heb met eigen ogen kunnen zien dat de kwaliteit bij AF behoorlijk hoog is. Het zijn ook zeer vriendelijke mensen en had er een leuk gesprek.
Het gaat mij ook om de mogelijk te behalen marge. Wanneer ik tegen de 1000 euro aan materiaal kwijt ben voor een tafel die ik andere meubelmakers voor een 1200 euro zie aanbieden dan weet ik niet op wat voor een uurtarief zij werken, maar dat lijkt me erg krap worden.

Ik weet dat kuub prijzen appels en peren kan zijn maar in vergelijk met een eerder genoemde partij is het factor 3 a 3,5 op een kuub Europees eiken...zit dat dan echt in de afval?
Nogmaals dank voor al jullie antwoorden. Ik wil graag leren en dat lukt op deze manier goed!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor die prijzen mag de kwaliteit wel top zijn, maar ik koop foutloze bekantrechte, gestoomde beuk voor minder dan de helft. Eik op bool van A kwaliteit idem.
Arjen, ik vind het wel vreemd dat je een opdracht heb aangenomen zonder een doorgerekende offerte. Uit wat je schrijft maak ik op dat je toegezegd hebt om een tafel op maat te maken aan een afgesproken prijs. Voor de prijs heb je je gebaseerd op een vergelijkbaar model. Maar je hebt nu zelfs nog geen idee wat je materiaal gaat kosten. Ik begrijp dat je als starter opdrachten wil binnen halen (ten koste van winst), maar het kan toch niet de bedoeling zijn om gratis of met verlies te werken.
 

tuoh

Oud hout
Bij het aankopen van hout moet je een paar dingen altijd in het achterhoofd houden.

1- hout is geen homogeen product, er is een groot verschil in kwaliteit tussen diverse partijen. hoe beter de kwaliteit hoe duurder. Je kan dus geen prijsvergelijk maken zonder het hout gezien te hebben!

2- hoe meer bewerkingen hout ondergaan heeft bij de leverancier hoe duurder.
Op stam is het goedkoopst, op schaaldelen gezaagd kost al wat meer.
Gevierschaalt, oftewel gekantrecht, is de hoofdvogel qua prijs. tenzij het hout ook al terug gedroogd is, dan tikt de rekening nog wat verder door.

3- bool- of gekantrecht hout gaan bestellen met een borderel in de hand is ook een kostelijk iets.
Het heeft als eindgebruiker wel het voordeel dat je direct aan de slag kan, zonder noemenswaardig afval, maar de leverancier blijft met de rest zitten, of moet een bepaalde partij uiteen halen om alle gevraagde afmetingen bijeen te sprokkelen. die beste man doet dat niet voor niks.

Ik veronderstel dat je in de toekomst nog tafels of meubels gaat maken in eik? Investeer dan in hout, en koop een gezaagd (en gedroogd) stamdeel, komt het goedkoopst uit qua m3 prijs.
Er is bij het maken van een werkstuk bijna evenveel geld te verdienen met het hout als met je werkuren, maar dan MOET je hout op stock liggen hebben. De waarde daarvan stijgt met de dag! De "rente" is een stuk hoger dan wat je bij de bank krijgt:p
Dit is wat iedere houtbewerker doet wil ie een paar € verdienen, en wil ie redelijk competitief blijven qua prijsstelling.
Kies een houtdikte waarmee je zowat alle kanten op kan, 50 of 65mm dik bijvoorbeeld.

Zie je een hele stam niet zitten, koop dan volledige boolplanken, daar is voor de leverancier ook geen extra werk aan. Meestal hebben die mannen wel een stam liggen die per boolplank verkocht word. Zo bouw je traag maar zeker ook wat stock op, je wil niet voor elk plankje dat je nodig hebt een halve dag in de auto zitten om dat ergens te gaan halen.

Blijf ook zoveel mogelijk bij dezelfde leverancier, op termijn krijg je meer gedaan zonder dat het extra geld kost. Of, je krijgt al eens en seintje als er iets interessant binnenkomt:p

ps: voor mij was de aankoopprijs nooit doorslaggevend, het belangrijkste is de kwaliteit van het hout. Die bepaald uiteindelijk of je werkstuk ook recht gedaan word.
 
Laatst bewerkt:

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
@thomasz, dank voor deze tip!

Zijn er mensen met tips van goede (fijn)houthandelaren tussen Apeldoorn en Amersfoort?
Zou met name schaaldelen willen kopen, maar wel goed gedroogd voor meubelverwerking.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Tja, ik ga vanuit Amersfoort vrijwel altijd naar Hard- en Zachthout in Loenen (Gld), maar van collega's hoor ik ook wel dat ze te spreken zijn over Huyskamps in Zwolle en Homé in Tiel. Over Twickel heb ik ook goede dingen gehoord, maar dat is natuurlijk wel wat verder weg.

Voor mij is kwaliteit ook belangrijk. Ik vind de kwaliteit in Loenen wisselend, maar de prijs-kwaliteitverhouding meestal behoorlijk goed. En Alexander is altijd aardig en behulpzaam.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Van Leersum heeft bijzondere dingen, wat eigenwijzer hout, maar meest winddroog en als ze al zelf iets drogen dan is het niet heel gecontroleerd.
Loenen is prima, kwestie van goed uitzoeken, wat gewoon kan en drogen best prima in eigen beheer. Prettige zaak
Twickel is wat duurder, maar droogt heel gecontroleerd en is constanter qua kwaliteit. Alles zijn eigen sterke en zwakkere punten....
 

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Het commentaar van @tuoh zegt alles 👍

In het kiezen van leveranciers reken ik doorgaans op mijn buikgevoel en ervaringen van collega’s. Als ze in een eerste contact niet de moeite nemen hun meerwaarde op een vriendelijke manier te duiden hoef je later ook niet op veel te rekenen.

Prijs mag je niet als uitgangspunt nemen; we willen zelf toch ook niet aan de laagste werken maar een mooi werk maken?

Als een klant naar een of andere offerte verwijst die goedkoper is leg ik uit waarom mijn prijs hoger ligt. Alles heeft namelijk zijn prijs en het gaat over de consensus.

Doorgaans werk ik het liefst met leveranciers dichtbij. Daar bouw je het makkelijkst een goede relatie mee op, is duurzamer en ze zullen je ook aan nieuwe opdrachten helpen.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Iemand ervaring met Houtex in Waddinxveen? ik ben bezig om en opdracht binnen te halen voor een monumentale voordeur in Eiken, en Houtex is ca 3 km van mijn woonplaats.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Houtex is groot, heeft een mooi assortiment, maar is niet bepaald goedkoop. Als klein bedrijf niet de ideale partner wat mij betreft, heb je veel nodig mogelijk interessant.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Emilio bedankt voor reactie, voor mij is dan het voordeel dat het zeer dichtbij is dat scheelt ook weer in de onkosten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.