Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14

Onderwerp: Afmeting zaagvijl

Dank je voor de waarschuwing. Ik heb toevallig nog geen vijl van Nicholson gekocht, dus de huidige kwaliteit kende ik niet.

De kleine driehoekige zaagvijlen van Fine Tools ( Dieter Schmid) in Berlijn zijn goed; die zijn van het merk F Dick. Ze vernoemen het merk niet op hun website, maar als je de foto goed bekijkt zie je het merk op de vijlen staan. Over hun naaldvijlen weet ik niets, in vermijd ze voor deze job. Een aantal van hun grotere vijlen zijn van Nicholson.

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu
    Laatst gewijzigd door ornament; 03-11-19 om 09:01.

Op de site van Dieter Schmid vind je via een link een informatie over het scherpen van zagen geschreven door Friedrich Kollenrott, “Das Scharfen von Sagen” (met umlaut op de a’s). Volgens hem zijn F Dick prima zaagvijlen, ook zegt hij dat deze niet meer door F Dick wordt gemaakt. Waarschijnlijk door een ander onder licentie. F Dick staat heden ten dage bekend om keuken en slagersmessen. Op diverse bbq-sites wordt deze messen aangeprezen.
    De vijlen ga ik bij Dieter Schmid bestellen, aangezien ik nog wat ander hebbe dingetjes moet/wil/mag kopen.

FEF4D316-9C7D-4970-A701-ADCEE3D26556.jpg

Intussen heb ik de zaagvijlen besteld bij Dieter Schmid + handvatten. Daarnaast heb ik ook een richthulpmiddel van Veritas aangeschaft en een waterpas libel. Die libel was een tip van een ervaren zagenvijler. Deze breng ik aan met behulp van magneet op de Veritas hulpmiddel of doormidden van dubbelzijdig tape. Als beginner zal ik zeker afhankelijk zijn van deze hulpmiddelen.

De vijlen zijn van F-Dick, dit staat zowel op de verpakking als op vijl. Ik heb vijlhoogte 4, 5 en 9mm genomen voor zaagtandafstand respectievelijk 1,3mm (20 tpi), 1,5mm (16 tpi), 3,2mm (8 tpi). De 9mm vijl is volgens mij iets aan de grote kant, 7 of 8mm was volgens mij beter geweest, dit had DS niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    F Dick is geliëerd aan Dictum, wat weer zo'n beetje een concullega van Dieter S is, dus dan is het begrijpelijk dat ze die deze connectie een beetje verdoezelen…

Forum Rechten