Afmeting zaagvijl

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Thuis heb ik verschillende zagen liggen diens tanden gescherpt of opgefrist mogen worden. Op de site van Dieter Schmidt heb ik verschillende zaagvijlen gevonden. Ondanks de verwijzing naar artikelnummer op de site kan ik niet goed afleiden waarom ik die grootte driehoekvijl moet nemen. Ook wil ik even controleren of dit het klopt.
Elders op dit forum heb ik een mooi uitgebreide artikel gelezen over scherpen van zaagtanden (vind het nu niet meer snel terug).
Daarin stond dat de vijl hoogte 3x de tand hoogte mag worden aanhouden. Komt dit nauw, of is er nog enige marge toelaatbaar? Mijn gevoel zegt dat voor gents saw een factor 3 gauw te groot is.
Ik heb ook begrepen dat de vijlen vrij snel slijten, is misschien ook een richtlijn hoe vaak je met een zaagvijl kunt doen? Ik verwacht overigens niet vaak hoeft te slijpen (ik heb de gemak van zaagmachine gevonden).

De handzagen die ik wil slijpen zijn:
- Sandvik handzaag van zeker 40 jaar oud, op deze zaag wil ik oefenen met slijpen.
- Oude kapzaag klein model, ook hier wil ik op oefenen, de tanden zijn kleiner dan Sandvik zaag.
- Fineerzaagje “Duits model” (baptist), deze is pas nieuw en ik vind hem niet goed zagen. Ik zie ook stompjes op de tanden. Een fineermes gaat sneller zowel in langsrichting als dwarsrichting van het fineer. - Pax gents saw, volgens de site van Dieter Schmidt dient de Europese zagen altijd na gevijld te worden. Hij zaagt verder goed, misschien na het opfrissen van zaagtanden dat het nog beter gaat.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Je moet een vijl nemen die als je hem omdraait niet overlapt. Maar drie keer is overdreven. De tandjes op de hoeken breken af. Maar wat is snel. Als je een zaag af en toe gebruikt kun je lang met een vijl toe. Een nieuwe zaag vijlen is aan te raden volgens Paul Sellers. Hij heeft hier net een YT voor geplaatst.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Joop,


Om echt goed te vijlen heb je inderdaad een scherpe vijl nodig. Na een beperkt aantal keren slijpen is het beste wel uit de vijl.
Moeilijk om het aantal slijpbeurten per vijl weer te geven. Hangt natuurlijk ook af of je enkel een onderhoud doet , of dat je je de zaag een andere vertanding geeft. Het aantal tanden speelt ook een rol, enz.

Joop, ben je vertrouwd met uitdrukkingen als PPI en TPI?

groeten,
Ornament
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
@Vurenhout
Begrijp ik goed dat de vijl iets groter dan 2x de tandhoogte moet zijn, i.v.m. overlap.

@Ornament
De PPI en TPI is bekend, is het aantal tanden per inch. Het verschil tussen die twee zit 'm net op die ene tand.
Wat heeft PPI en TPI betrekking op de afmeting van de vijl? Als ik me niet vergist hebben de Europese zagen in hoofdlijnen gezien een dezelfde tandhoek, alleen ze kunnen verder uit of dichter op elkaar staan. Dus minder of meer tanden per inch. Daarbij veranderd automatisch ook de hoogte van de tand. Of bedoel je eigenlijk dat je de afmeting van de vijl moet koppelen aan PPI of TPI, aangezien de tandhoogte in de praktijk altijd iets afwijkt (slijtage, niet goed gevijld, etc.)? Heb hier vaker over gelezen en dringt nog niet helemaal tot me door.

De vraag over de duur van de vijl had ik al een vaag vermoeden. De praktijk zal leren hoe lang ik mee kan gaan doen. Ik zal zeker informatie van Paul Sellers opzoeken, hij geeft vaak goede tips weg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
2x de grote van de tand is niet moeten maar wel verstandig. Je kan dan alle kanten van de vijl gebruiken. Anders maar 1 kant. Dus gaat de vijl 3x langer mee.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Oorzaak van het snel slijten kan ook een trekkende beweging van de vijl zijn. Mijn vijlen voor de kettingzaag waren vroeger ook snel versleten, maar na een tip dat ik enkel mag duwen, gaan ze veel langer mee.
Voor vijlen kan je ook gaan snuisteren in de vergeten voorraden van een oude ijzerwarenzaak. Eventueel vragen. Die hebben soms nog oude voorraad kwalitatieve vijlen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Oorzaak van het snel slijten kan ook een trekkende beweging van de vijl zijn. Mijn vijlen voor de kettingzaag waren vroeger ook snel versleten, maar na een tip dat ik enkel mag duwen, gaan ze veel langer mee.
Voor vijlen kan je ook gaan snuisteren in de vergeten voorraden van een oude ijzerwarenzaak. Eventueel vragen. Die hebben soms nog oude voorraad kwalitatieve vijlen.
Blijft toch wel een onderwerp van discussie... "This old Tony", metaalbewerkings kanaal op youtube, heeft een automatische vijl, die beweert het tegenovergestelde, immers anders gaat zo'n machine ook niet werken...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Blijft toch wel een onderwerp van discussie... "This old Tony", metaalbewerkings kanaal op youtube, heeft een automatische vijl, die beweert het tegenovergestelde, immers anders gaat zo'n machine ook niet werken...

Ik heb enkele filmpjes bekeken en inderdaad, alleen duwen is geen exact gegeven.
Zaagkettingen worden alleen duwend gevijld. Maar ik heb ondertussen ook gemerkt dat trekken tijdens het vijlen van een ketting stuiteren geeft van de vijl. Mogelijk is ook de scherpe snede van het toch behoorlijk hard staal wat extra slijtage geeft.
Paul Sellers en bij Lie Nielsen combineren trekken en duwen. Het trekken gebeurd wel enkel op het verste stuk van de vijl. Ik heb de filmpjes met vertraging moeten bekijken om de exacte beweging goed te zien.
Naar mijn gevoel heb ik ook wel meer controle over de vijl bij het duwen dan bij het trekken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Joop,

het is niet zo dat Europese zagen zowat dezelfde tandhoek aanhouden.

Ik stelde de vraag over de TPI en PPI omdat er toch wel een relatie bestaat tussen hat aantal tanden en de de maat van zaagvijl. Moest even weten of tabellen nuttig voor je konden zijn.
Fijn dat je met die termen goed vertrouwd mee bent, misschien heb je iets aan de onderstaande tabellen.
Zelf vermijd ik het gebruik van naaldvijlen voor het vijlen van mijn zagen.

Niets houdt je tegen om de geometrie van de vertanding te veranderen. Je kunt van elke zaag een Turbo maken, als je de zetting maar klein genoeg houdt.


merk Bahco

2-302-18-2-0 Bahco Needle File 7 inch voor 15 + tpi

4-186-07-2-0 Bahco Slim Saw File 7 inch voor 5 - 7 tpi

4-187-05-2-0 Bahco X Slim Saw File 5 inch voor11 - 12 tpi

4-187-06-2-0 Bahco X Slim Saw File 6 inch voor 8 - 9 tpi

4-187-07-2-0 Bahco X Slim Saw File 7 inch voor 6 - 8 tpi

4-188-06-2-0 Bahco XX Slim Saw File 6 inch voor 10 - 11 tpi

4-188-05-2-0 Bahco XX Slim Saw File 5 inch voor 12 - 15 tpi

Merk Nicholson

NI-37221 3" Nicholson 0 Cut Swiss Pattern Saw Filete gebruiken bij 14-20 TPI.

NI-14942 4" Nicholson Double Extra-Slim Taper Saw File voor 15-16 TPI

NI-14547 4" Nicholson Extra-Slim Taper Saw File voor 14-15 TPI

NI-14992M 5" Nicholson Double Extra-Slim Taper Saw File voor 13-14 TPI

NI-14599 5" Nicholson Extra-Slim Taper Saw File voor 10-12 TPI

NI-14224 6" Nicholson Slim Taper Saw File voor 7-8 TPI

NI-14255 7" Nicholson Slim Taper Saw File voor 5-6 TPI

Zoals Mathieu al aangaf moet je enkel bij het duwen contact hebben met het te vijlen object. Bij het terughalen van de vijl is er geen contact met het werkstuk.

Ik gebruik de tabellen bij het aankopen van vijlen, zonder rekening te houden met de tandhoek. Wel let ik op het aantal TPI ( of PPI)


Groeten,

Ornament



http://www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

tuoh

Oud hout
Nicholson vijlen zou ik mijden, die dingen worden tegenwoordig in Zuid Amerika oa. Mexico geproduceerd, ze lijken wel gemaakt uit "pisb...staal" lijken kwalitatief hoegenaamd niet meer op de oude vijlen die uit de US kwamen. Éénmaal gebruiken en weggooien, de meeste vertanding op de vijl is dan al verdwenen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je voor de waarschuwing. Ik heb toevallig nog geen vijl van Nicholson gekocht, dus de huidige kwaliteit kende ik niet.

De kleine driehoekige zaagvijlen van Fine Tools ( Dieter Schmid) in Berlijn zijn goed; die zijn van het merk F Dick. Ze vernoemen het merk niet op hun website, maar als je de foto goed bekijkt zie je het merk op de vijlen staan. Over hun naaldvijlen weet ik niets, in vermijd ze voor deze job. Een aantal van hun grotere vijlen zijn van Nicholson.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Op de site van Dieter Schmid vind je via een link een informatie over het scherpen van zagen geschreven door Friedrich Kollenrott, “Das Scharfen von Sagen” (met umlaut op de a’s). Volgens hem zijn F Dick prima zaagvijlen, ook zegt hij dat deze niet meer door F Dick wordt gemaakt. Waarschijnlijk door een ander onder licentie. F Dick staat heden ten dage bekend om keuken en slagersmessen. Op diverse bbq-sites wordt deze messen aangeprezen.
De vijlen ga ik bij Dieter Schmid bestellen, aangezien ik nog wat ander hebbe dingetjes moet/wil/mag kopen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
FEF4D316-9C7D-4970-A701-ADCEE3D26556.jpg

Intussen heb ik de zaagvijlen besteld bij Dieter Schmid + handvatten. Daarnaast heb ik ook een richthulpmiddel van Veritas aangeschaft en een waterpas libel. Die libel was een tip van een ervaren zagenvijler. Deze breng ik aan met behulp van magneet op de Veritas hulpmiddel of doormidden van dubbelzijdig tape. Als beginner zal ik zeker afhankelijk zijn van deze hulpmiddelen.

De vijlen zijn van F-Dick, dit staat zowel op de verpakking als op vijl. Ik heb vijlhoogte 4, 5 en 9mm genomen voor zaagtandafstand respectievelijk 1,3mm (20 tpi), 1,5mm (16 tpi), 3,2mm (8 tpi). De 9mm vijl is volgens mij iets aan de grote kant, 7 of 8mm was volgens mij beter geweest, dit had DS niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.