Stanley SW

D

DervishD

Guest
Ik heb een paar reviews van die nieuwe schaven gelezen en de conclusie is steeds hetzelfde. De afwerking en toleranties zijn nog steeds knudde. Ik heb zelf net de low angle blokschaaf van Veritas gekocht en ik denk dat voor het geld niet beter te krijgen is. Ik ben mijn vertrouwen in Stanley lang geleden kwijtgeraakt en ze moeten met iets heel goeds komen wil ik ooit nog iets van hun kopen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik denk dat de prijs ook belangrijk is kijk een zool vlakken is zo gebeurt maar dan scheelt het toch gauw 100 eurie ook niet on belanrijk gr leroy
 
D

DervishD

Guest
leroy zei:
ik denk dat de prijs ook belangrijk is kijk een zool vlakken is zo gebeurt maar dan scheelt het toch gauw 100 eurie ook niet on belanrijk gr leroy

Het is natuurlijk niet alleen maar het vlakken van de zool dat andere merken duurder maakt. De kwaliteit van het gietijzer en de schaafbeitel, een juiste harding van de beitel, de afwerking, passing en toleranties spelen ook een rol. Nu ik zelf een blokschaaf van Veritas heb weet ik dat dat wel degelijk verschil maakt.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik zal binnen kort ook eens een veritas aanschaffen maar ik blijf van mening dat stanley ook best goed is voor de hobbyist en nog best betaalbaar ook gr leroy
 
D

DervishD

Guest
Voor een hobbyist is een nieuwe Stanley zeker meer dan voldoende. Als je schaven beroepsmatig gebruikt zoals ik dan is de extra uitgave voor een betere schaaf het zeker waard.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Hoe het met anderen zit weet ik niet, maar ik leef maar één keer. En zolang ik me dat kan veroorloven heb ik graag goede en mooie spullen. Functionaliteit is maar één onderdeel van de vergelijking.
Waarom zou ik als hobbyist niet gewoon lekker mogen genieten van mijn Veritas low angle blokschaafje (dat inderdaad heel lekker werkt)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb dus wel een 'gewone' stanley. Deze voldeed redelijk, maar vandaag onder begeleiding van Caspar de schaaf getuned. Schaafbeitel/keerbeitel op de juiste manier geslepen, zool op de juiste manier gevlakt en geleerd waar op te letten bij het afstellen en ik moet zeggen dat dat een wereld van verschil maakt in het schaafgemak. Een kwaliteitsschaaf zal vast standaard al veel beter zijn, maar kennis van wat je doet en van de werking van je materiaal (en dat indien nodig kunnen aanpassen) is veel belangrijker.
 
D

DervishD

Guest
Het afstellen van een schaaf is ook zeker belangrijk. Ik heb jaren geleden 2 Stanley schaven van rond 1930-1940 gekocht (toen Stanley nog echt goede schaven maakte) en die heb ik opgeknapt. Zool en zijkanten gevlakt en licht gepolijst, bed gevlakt, alles ontroest en in de olie gezet en die gaan als een tierelier. Daar kan het huidige Stanley aanbod niet tegen op. Vooral het blokschaafje waar ik me al jaren aan ergerde is niet meer dan middelmatig. De constructie en beitel zijn veel te licht en het vergrendelingsmechanisme met dat stomme hendeltje gaat bij mij altijd los.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Heb de nr. 4 SW gisteren kunnen bekijken en die is idd heel anders dan een normale 4. Wel zwaar tov mijn oude 4.

Enfin, mijn oude nr.4 is nu quasi volledig afgesteld en gaat nu meer dan perfect voor mijn niveau en eisen (de mooiste en dunste krul is geen doel voor mij, wel een glad oppervlak en dat is gelukt!), waarvoor nog een keer 1000 maal dank Caspar!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.