Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Stanley SW

Stanley SW

http://www.stanleytools.com/default....PREMIUM+PLANES

Stanley komt blijkbaar terug met kwalitatievere schaven. Is dit wat denken jullie? Ze zien er in elk geval al wel degelijker uit dan de rest van het huidige gamma.

Re: Stanley SW

Ik heb een paar reviews van die nieuwe schaven gelezen en de conclusie is steeds hetzelfde. De afwerking en toleranties zijn nog steeds knudde. Ik heb zelf net de low angle blokschaaf van Veritas gekocht en ik denk dat voor het geld niet beter te krijgen is. Ik ben mijn vertrouwen in Stanley lang geleden kwijtgeraakt en ze moeten met iets heel goeds komen wil ik ooit nog iets van hun kopen.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

ik denk dat de prijs ook belangrijk is kijk een zool vlakken is zo gebeurt maar dan scheelt het toch gauw 100 eurie ook niet on belanrijk gr leroy

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Nou, zo gebeurt. Daar denk Surfie na vanmiddag ook wel anders over. :lol:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leroy
    ik denk dat de prijs ook belangrijk is kijk een zool vlakken is zo gebeurt maar dan scheelt het toch gauw 100 eurie ook niet on belanrijk gr leroy
    Het is natuurlijk niet alleen maar het vlakken van de zool dat andere merken duurder maakt. De kwaliteit van het gietijzer en de schaafbeitel, een juiste harding van de beitel, de afwerking, passing en toleranties spelen ook een rol. Nu ik zelf een blokschaaf van Veritas heb weet ik dat dat wel degelijk verschil maakt.

ik zal binnen kort ook eens een veritas aanschaffen maar ik blijf van mening dat stanley ook best goed is voor de hobbyist en nog best betaalbaar ook gr leroy

Voor een hobbyist is een nieuwe Stanley zeker meer dan voldoende. Als je schaven beroepsmatig gebruikt zoals ik dan is de extra uitgave voor een betere schaaf het zeker waard.

Hoe het met anderen zit weet ik niet, maar ik leef maar één keer. En zolang ik me dat kan veroorloven heb ik graag goede en mooie spullen. Functionaliteit is maar één onderdeel van de vergelijking.
    Waarom zou ik als hobbyist niet gewoon lekker mogen genieten van mijn Veritas low angle blokschaafje (dat inderdaad heel lekker werkt)

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik heb dus wel een 'gewone' stanley. Deze voldeed redelijk, maar vandaag onder begeleiding van Caspar de schaaf getuned. Schaafbeitel/keerbeitel op de juiste manier geslepen, zool op de juiste manier gevlakt en geleerd waar op te letten bij het afstellen en ik moet zeggen dat dat een wereld van verschil maakt in het schaafgemak. Een kwaliteitsschaaf zal vast standaard al veel beter zijn, maar kennis van wat je doet en van de werking van je materiaal (en dat indien nodig kunnen aanpassen) is veel belangrijker.

Forum Rechten