advies aankoop combinatiezaag

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
Hallo ,

omdat ik regelmatig werken uitvoer op zolders en of huizen met meerdere verdiepingen zou ik me een combinatiezaag , afkortzaag met bovenaan een soort van
tafelzaag aanschaffen .
is er iemand op het forum die zo een machine heeft en zijn bevindingen wil delen ?

alvast bedankt ,

jos
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Volgens mij weet de TS heel goed wat hij bedoelt, alleen vraagt hij om reviews geen verkopers :)

Ik heb er helaas maar heel beperkt ervaring mee, maar e.a. werkt zonder meer. Weegt uiteraard wel het een en ander (dewalt combi 33 kg tov een dewalt afkortzaag 12 a 13 kg - zonder poten). Maar qua zaagbereik is het zeker goed te doen. Geen idee wat de nauwkeurigheid is, maar destijds was het voor mij (ging om het bouwen van een vide) prima om mee te werken en was hij zeker nauwkeurig genoeg (afkorten steunbalken en op breedte zagen van vloerplaten).

Maar goed, de combi zaag weegt aanzienlijk meer dan de combinatie van een invalzaag & liniaal en afkortzaag incl onderstel. En ik kan me voorstellen dat een invalzaag & liniaal toch al tot je uitrusting behoort.
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
ik heb idd een ganse horde aan machines , alles voor zoeen werk uit te voeren , maar dikwijls is het een bewoond
huis of appartement en wordt de plaats waar ik moet werken niet volledig leeggemaakt en dan is het handig dat ik maar 1 machine
moet meenemen .
binnenkort moet ik een nieuw plafond hangen in een appartement op de 3de verdieping (geen lift ) .
eerst de afbraak , dan het nieuwe plafond plaatsen , dat zijn al enkele ritjes op en af de trap.
de machine die ik voor ogen heb is geen flipper maar een verstek /afkortzaag met bovenop een klein tafelzaagje

https://www.mastertools.nl/dewalt-d27112-305-mm-tafel-afkort-en-verstekzaag
 

tuoh

Oud hout
Heb al veertig jaar zo een type in gebruik, geen Dewalt, maar een Italiaans merk (STB. Modena.It). Perfect haaks en onder hoek afkorten. Het schulpen heeft zijn beperkingen, motor niet sterk genoeg voor dikker hout, verkeerd zaagblad, korte tafel, etc..
Maar voor het (schulpen) zagen van paslatten, plinten, en deuromlijstingen werkt het wel top. Alle plaatmaterialen tot 22mm worden vlot in de lengte gezaagd. Massief gaat tot een 25mm dikte, wel redelijk traag aanvoeren.
Is voor de afwerk op de werf prima geschikt. Maar als basis afkortzaag in het atelier voldoet ie ook meer dan prima. Enige restrictie, de breedte van de af te korten delen, het ding kan maar tot 65 x 150mm breed aan. Maar als je in het atelier andere machines hebt staan (paneelzaag) is dat geen issue.
Ik ben er al die jaren al heel tevreden van geweest, ik wil zelfs geen andere machine in de plaats:p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik heb een scheppach TKG 250. Voor het meeste werk wat ik doe in bovenhuizen met smalle steile trappen is die groot genoeg. De ergonomie was alleen dusdanig dat met afkorten elke keer de rand van de zaagtafel in je arm drukte. Als je een dikke jas aan had was dat nog erger. Ik heb dit opgelost door het zaagtafeltje in het oud ijzer te mikken en de machine alleen nog maar als afkortzaag te gebruiken. Maar vaak mis je zo'n klein zaagtafeltje wel. De Dewalt uit je post lijkt me al een onhandig groot en zwaar ding om trappen op en af te zeulen. Voor aftimmer en rachelwerk heb je helemaal niet zo'n grote machine nodig. IK gebruik nu voor langszagen de invalzaag met lineaal.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als jet het driehoog moet sjouwen, lijkt me het gewicht wel een dingetje. 23 kg is niet niks.
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
ik heb bij een handelaar in de buurt (lecot) dit model eens in de hand genomen en dat viel nog mee , vergelijkbaar met mijn kapex

met dit model kan je wel breder zagen ( ik dacht 280mm ) miscchien is dit niet nodig maar wel handig dat hij het kan.

wel serieus prijsverschil , lecot 999 € +btw , mastertools 693 +btw € dat is meer dan 300 € verschil .
ik ken de service van mastertools niet maar toch iets voor rekening mee te houden

- - - Updated - - -

ik heb bij een handelaar in de buurt (lecot) dit model eens in de hand genomen en dat viel nog mee , vergelijkbaar met mijn kapex

met dit model kan je wel breder zagen ( ik dacht 280mm ) miscchien is dit niet nodig maar wel handig dat hij het kan.

wel serieus prijsverschil , lecot 999 € +btw , mastertools 693 +btw € dat is meer dan 300 € verschil .
ik ken de service van mastertools niet maar toch iets voor rekening mee te houden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zo'n trappensteekwagen is leuk bij redelijk nieuwe huizen, maar bij huizen van een jaar of honderd oud, heb je een hand nodig om te zorgen dat je zelf veilig op en neer kan. En zo'n steekwagen rijdt niet fijn met een hand. Daarom heb ik al mijn gereedschap in grote bouwemmers zitten. Die kan je met een hand dragen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik ken dergelijke zagen ook wel van werkgevers en zelf hebben we er ook 2. Voor aftimmerwerk zijn het prima zagen, alleen een verstek schulpen ed gaat er niet mee.

Zelf werk ik veel voor een woningcorporatie en heb veel werk op de bovenverdieping. Als afkortzaag gebruik ik een mafell kss 300, voordeel is dat hij erg licht is:), en je hoeft geen lange lengtes voor je afkortzaag te manoeuvreren. Voor complexer lijstwerk is deze zaag natuurlijk minder en korte stukjes zagen gaat ook lastiger. Schulpen gaat er ook mee, parallelgeleider die erbij zit is vaak niet bruikbaar, door dat hij niet onder de zool schiet, gebruik dan meestal een vinger als geleider. Ik moet soms hele bovenverdiepingen voorzien van nieuwe plafonds, ik zet dan een bos plinten rechtop voor een raam en gebruik de kss 300 om ze boven af te korten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.