aflakken van hout

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hoi,

De komende tijd moet ik vrij veel aflakken. Daarvoor gebruik ik nu sikkens rubbol bl rezisto semi gloss. Prima lak maar met 50 euro de liter best prijzig. Daarom vroeg ik me af zijn er goede alteratieven Die ook goed vloeien, dekt en slijtvast is?

Wat zijn jullie ervaringen?

bedankt
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Bij verven geld nogal eens "goedkoop = duurkoop" Goedkopere merken hebben doorgaans (veel) minder pigment aan boord. Gevolg, meer lagen nodig om toch voldoende te dekken.
Dan komt de aankoopprijs soms hoger uit dan een dure verf.

Heb een paar jaar geleden eens een proef gedaan met twee soorten verf, een goedkope verf van een dhz keten, en een topmerk (Boss)
Met het dure spul had ik twee lagen nodig om een mooie dekking te krijgen, het goedkope "gekleurd water" kwam op ZEVEN lagen uit alvorens er voldoende dekking was.

Daar sta je dan met je zogenaamde besparing op de kostprijs.
Ga er maar van uit dat een goede verf nu éénmaal wat geld kost, maar in gebruik bijna altijd prijsgunstiger uitkomt dan een "goedkoop" merk.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Denk aan scheepsverven: sterk en slijtvast.
Goed en relatief goedkoop verkrijgbaar bij bunkerstations (dat zijn die plekken waar de grote binnenvaartschepen brandstof tanken; er zijn bijna altijd grote winkels bij, ook vanaf de wal bereikbaar). Bijvoorbeeld in en bij Rotterdam, Zwijndrecht, Dordrecht, Amsterdam enz.
Ik heb vooral goede ervaring met Epifanes en Levis verven.
Wim.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
koop online
2,5 liter blikken zijn goedkoper.
Als je echt veel nodig hebt neem dan eens de moeite om een offerte aan te vragen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Wat lak je af? Bij mijn huis heb ik bijvoorbeeld alles waar de zon op staat geschilderd met kwaliteitsverf. De garagedeuren, die niet in de zon komen, met huismerk van de hornbach. Houdt even lang als de dure verf vanwege minder weersinvloeden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat lak je af? Bij mijn huis heb ik bijvoorbeeld alles waar de zon op staat geschilderd met kwaliteitsverf. De garagedeuren, die niet in de zon komen, met huismerk van de hornbach. Houdt even lang als de dure verf vanwege minder weersinvloeden.
Sikkens Rubbol BL Rezisto Semi-Gloss is een binnenlak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik woon nu dicht bij de duitse grens en heb in duitsland bij bauhaus verf gekocht. Zal morgen eens kijken wat voor merk of type. Het dekt prima. Alleen het verfblik is ruk. Je krijgt het de tweede keer erg moeilijk open. Normaal gebruik ik de beste verven van sigma of sikkens.
Ik moet er binnenkort ook mijn trap mee schilderen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Sikkens is super verf, heb ik voor de garage gebruikt, vol in de zon en in de regen.

Binnen heb ik watergedragen gebruikt omdat de nu ex niet tegen oplosmiddelen kon, buitenkant gewoon met oplosmiddel. Beide van Wijzonol.

Watergedragen was voor mij de eerst keer en heb gemengde gevoelens. Het droogt als een tierelier, zodat je een deur snel kunt omdraaien voor een tweede laag. Alleen een gladde afwerking krijgen, vond ik een ramp.
En de "verfdesk" van Wijzonol raadde me aan om altijd met een laag primer te beginnen en niet meer dan twee lagen watergedragen verf op te brengen omdat het anders niet zou hechten.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
De consensus is toch dat is sikkens of sigma verf het beste kan gebruiken. Alleen zie ik op geen enkel youtube kanaal dat ze deze verven gebruiken. Dus je zou zeggen dat de wereld groter is dan deze 2 merken lakken voor meubels, kozijnen en binnendeuren.

Ik zat nog te denken aan PU lakken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
voor mijn keukenkastjes heb ik sigma nova satin gebruikt dat is een watergedragen verf die zit er ondertussen alweer ruim 12 jaar op en ziet er nog steeds goed uit
watergedragen verf vergeeld veel minder binnen als verf met oplosmiddel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
voor mijn keukenkastjes heb ik sigma nova satin gebruikt dat is een watergedragen verf die zit er ondertussen alweer ruim 12 jaar op en ziet er nog steeds goed uit
watergedragen verf vergeeld veel minder binnen als verf met oplosmiddel

Dat heeft weinig tot niks te maken met het oplosmiddel, maar alles met de drager. Een lijnolieverf zal flink vergelen, een tungolieverf (als je die kunt vinden) minder. Een alkydharsverf nog minder, en een (oplosmiddelgedragen) PU ook weinig tot niet. Helaas is de neiging tot vergelen niet het enige criterium om tussen de verschillende dragers te kiezen...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
moderne oplosmiddel rijke verf vergeeld binnen veel sneller dan buiten.
dat advies kreeg ik een jaar of 10 geleden van de valkschilder
Ik ben daar ook wat eigenwijs over geweest maar heb het ondertussen zelf kunnen constateren dat dit klopt ook bij pu verf.

binnen gebruik ik alleen nog watergedragen niet om het bovenstaande maar gewoon omdat het veel minder stinkt en als je het eenmaal hebt leren verwerken
prima werkt en heel snel stofdroog is bij kamertemperatuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.