Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: aflakken van hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013

aflakken van hout

Hoi,

De komende tijd moet ik vrij veel aflakken. Daarvoor gebruik ik nu sikkens rubbol bl rezisto semi gloss. Prima lak maar met 50 euro de liter best prijzig. Daarom vroeg ik me af zijn er goede alteratieven Die ook goed vloeien, dekt en slijtvast is?

Wat zijn jullie ervaringen?

bedankt
    Laatst gewijzigd door evs; 28-10-19 om 18:04.

Bij verven geld nogal eens "goedkoop = duurkoop" Goedkopere merken hebben doorgaans (veel) minder pigment aan boord. Gevolg, meer lagen nodig om toch voldoende te dekken.
    Dan komt de aankoopprijs soms hoger uit dan een dure verf.

Heb een paar jaar geleden eens een proef gedaan met twee soorten verf, een goedkope verf van een dhz keten, en een topmerk (Boss)
    Met het dure spul had ik twee lagen nodig om een mooie dekking te krijgen, het goedkope "gekleurd water" kwam op ZEVEN lagen uit alvorens er voldoende dekking was.

Daar sta je dan met je zogenaamde besparing op de kostprijs.
    Ga er maar van uit dat een goede verf nu éénmaal wat geld kost, maar in gebruik bijna altijd prijsgunstiger uitkomt dan een "goedkoop" merk.

Denk aan scheepsverven: sterk en slijtvast.
    Goed en relatief goedkoop verkrijgbaar bij bunkerstations (dat zijn die plekken waar de grote binnenvaartschepen brandstof tanken; er zijn bijna altijd grote winkels bij, ook vanaf de wal bereikbaar). Bijvoorbeeld in en bij Rotterdam, Zwijndrecht, Dordrecht, Amsterdam enz.
    Ik heb vooral goede ervaring met Epifanes en Levis verven.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

koop online
    2,5 liter blikken zijn goedkoper.
    Als je echt veel nodig hebt neem dan eens de moeite om een offerte aan te vragen.

Wat lak je af? Bij mijn huis heb ik bijvoorbeeld alles waar de zon op staat geschilderd met kwaliteitsverf. De garagedeuren, die niet in de zon komen, met huismerk van de hornbach. Houdt even lang als de dure verf vanwege minder weersinvloeden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernard43 Bekijk Berichten
    Wat lak je af? Bij mijn huis heb ik bijvoorbeeld alles waar de zon op staat geschilderd met kwaliteitsverf. De garagedeuren, die niet in de zon komen, met huismerk van de hornbach. Houdt even lang als de dure verf vanwege minder weersinvloeden.
    Sikkens Rubbol BL Rezisto Semi-Gloss is een binnenlak.

Ik woon nu dicht bij de duitse grens en heb in duitsland bij bauhaus verf gekocht. Zal morgen eens kijken wat voor merk of type. Het dekt prima. Alleen het verfblik is ruk. Je krijgt het de tweede keer erg moeilijk open. Normaal gebruik ik de beste verven van sigma of sikkens.
    Ik moet er binnenkort ook mijn trap mee schilderen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Bij verven geld nogal eens "goedkoop = duurkoop".
    +1. En: oplosmiddelgedragen is altijd (nog steeds, helaas) beter dan watergedragen... sprak hij niet gespeend van enige nuance ;-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Sikkens is super verf, heb ik voor de garage gebruikt, vol in de zon en in de regen.

Binnen heb ik watergedragen gebruikt omdat de nu ex niet tegen oplosmiddelen kon, buitenkant gewoon met oplosmiddel. Beide van Wijzonol.

Watergedragen was voor mij de eerst keer en heb gemengde gevoelens. Het droogt als een tierelier, zodat je een deur snel kunt omdraaien voor een tweede laag. Alleen een gladde afwerking krijgen, vond ik een ramp.
    En de "verfdesk" van Wijzonol raadde me aan om altijd met een laag primer te beginnen en niet meer dan twee lagen watergedragen verf op te brengen omdat het anders niet zou hechten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    De consensus is toch dat is sikkens of sigma verf het beste kan gebruiken. Alleen zie ik op geen enkel youtube kanaal dat ze deze verven gebruiken. Dus je zou zeggen dat de wereld groter is dan deze 2 merken lakken voor meubels, kozijnen en binnendeuren.

Ik zat nog te denken aan PU lakken.

Forum Rechten