Cursus machinale houtbewerking/meubelmaken

Lizzy

Nieuw lid
15 feb 2022
1
0
DB
Heeft iemand ervaring met het ambachtshuis in Brabant als opleider? En zo ja positief?

Ik lees de berichten hierboven terug en uit de laatste reactie van twdi kon ik niet opmaken om welke opleider het ging waar je niet zo over te spreken bent. Was dat summa of juist ambachtshuis?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Heeft iemand ervaring met het ambachtshuis in Brabant als opleider? En zo ja positief?

Ik lees de berichten hierboven terug en uit de laatste reactie van twdi kon ik niet opmaken om welke opleider het ging waar je niet zo over te spreken bent. Was dat summa of juist ambachtshuis?
Ik was inderdaad niet tevreden over de cursus die ik via het Ambachtshuis volgde. Samen gevat:

De cursus inhoud voldeed niet aan de beschrijving omdat de docent verteld was, dat hij zelf maar invulling moest geven aan de lessen. Dat was hem dus niet aan te rekenen. Hij is docent op de Design Academy en echt wel goed, maar het gaat ook om de verwachting die je van een cursus hebt.

De cursus werd (EDIT: nog steeds lees ik) gegeven op het Stedelijk College in Eindhoven en het aanwezige gereedschap en de werkbanken vond ik maar oude troep. Via Mathijs Heijkers had ik daarvoor 2 cursussen gevolgd op het Summa College. Daar staan mooie moderne werkbanken en Mathijs brengt zijn eigen gereedschap mee. Top spul waardoor het werken al veel leuker wordt.

Door Corona werd de cursus stop gelegd maar dat werd te laat gecommuniceerd. Gevolg was dat we met een paar mensen bij het College voor een dichte deur stonden tot iemand in zijn mail keek en zag dat de cursus niet door ging. Dat was weer een frustratie erbij.

Toen de cursus weer hervat kon worden, werd hij zonder overleg verplaatst naar Den Bosch en was de docent vervangen. Omdat ik in een dorpje onder Eindhoven woonde, werd het voor mij ineens een uur enkele reis en ben ik in de voorwaarde gedoken. Daar bleek iets in te staan waardoor ik kon annuleren.


Mijn negatieve ervaringen zijn dus gebaseerd op een lesinhoud, oude troep en corona. Hoe de situatie bij het Ambachtshuis nu is, kan ik niet zeggen want het is inmiddels 3 jaar geleden. Daar wil ik ook niet over oordelen.

Afhankelijk wat je zoekt en waar je woont zijn er ook andere alternatieven. Als Maaseik of Pelt (Belgie) voor je te doen is, zou ik Syntra aanraden. Daar heb je een jaar les voor hetzelfde geld dan in nederland voor een cursus van 10 avonden. Je leert daar ook goed en veilig machinaal werken.

Is alleen regio Eindhoven een optie en wil je ook de basis handmatig leren, dan Mathijs Heijkers.
Als je wat meer wil weten, mag je me ook een PB sturen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

jorisvh

Post veel
voor Vlamingen en Nederlanders uit de grensstreek:
in Vlaanderen wordt een opleiding meubelmaker ingericht door verschillende CVOs (centra voor volwassenenonderwijs). in theorie is het doel om mensen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt en daarom wordt het net als alle officieel onderwijs zwaar gesubsidieerd.
het kost je 1,5€ per lesuur + wat kosten voor verbruiksmaterialen, maw goedkoper dan op café gaan.
in de praktijk hebben de meeste cursisten overigens geen enkele intentie er beroepsmatig wat mee te gaan doen.
de opleiding omvat 600 lesuren en de praktische invulling varieert tussen 4 jaar lang 4u per week tot 1 jaar 2d/wk.
overzicht op
Antwerpen, Turnhout, Genk, Maasmechelen, … er zijn wel wat plekken niet te ver van de grens.


daarnaast is er een zeer gelijkaardige opleiding bij Syntra. dat is bij mijn weten en semi-commerciële organisatie maar wel erkend en gesubsidieerd door de overheid. persoonlijk geen ervaring mee maar al goeie dingen over gehoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
@Lizzy ben je op zoek naar een cursus handmatig of machinaal houtbewerken en wat is je voorkennis nu? Wil je de basis leren, of heb je al een hoop kennis en zoek je meer een (soort van) vakopleiding?

Via Mathijs Heijkers had ik daarvoor 2 cursussen gevolgd op het Summa College. Daar staan mooie moderne werkbanken en Mathijs brengt zijn eigen gereedschap mee. Top spul waardoor het werken al veel leuker wordt.
Is alleen regio Eindhoven een optie en wil je ook de basis handmatig leren, dan Mathijs Heijkers.
De cursussen bij Matthijs zijn inderdaad zeer aan te bevelen. Ik volg nu het 3e blok van de cursus ambachtelijk meubelmaken bij hem, maar dan in zijn werkplaats in Boxtel (hij geeft deze inderdaad ook nog steeds op het Summa College in Veldhoven, maar daar is een redelijke wachtlijst begreep ik laatst van hem. In Boxtel kan je redelijk snel beginnen).
Op zijn website staat dat hij 3 cursusblokken heeft (basis, vervolg en gevorderd), maar je kunt daarna nog gewoon doorgaan. En als je een werkstuk niet af hebt in het blok waarin het is gepland, is het geen probleem om het door te schuiven naar het volgende blok. De groepen zijn meestal ook een mix met cursisten van de verschillende blokken, waardoor wij als gevorderden ook de beginners kunnen helpen, wat erg prettig werkt. Bij ons in het blok zit iemand die geloof ik al aan het 9e blok bezig is, daarvoor maakt Mathijs steeds nieuwe opdrachten.

Het is wel vooral handmatig werken: zagen, schaven, beitelen, maar nu in het 3e blok zijn we ook met de bovenfrees, freestafel, lintzaag en kolomboor bezig. Maar je leert vooral ook een manier van werken bij hem, het plannen, kijken, werkvolgorde en aftekenen. Wat ik thuis heel makkelijk kan vertalen naar het werken met mijn stationaire machines.

Ik had zelf al redelijk wat ervaring met houtbewerken, en dan vooral machinaal (ik merk dan ook dat ik bij de cursus wat vooruit loop qua kennis dan de medecursisten), maar ik miste een beetje de basis. Die had ik als het ware overgeslagen. Ik kon prima met de vandiktebank overweg, maar met een handschaaf verongelukte ik. Die mix van eigen ervaring en bijgeleerde vaardigheden maken dat ik nu ook machinaal veel meer kan/aandurf om te maken qua soort werkstukken.

Qua gereedschap en werkplekken wat hij heeft om te gebruiken, daarin herken ik het verhaal van @twdi helemaal: super in orde, maar het is bij hem ook geen probleem als je je eigen gereedschap meeneemt als je dat zelf fijner vindt (doe ik tegenwoordig vaak).

Als het je echt gaat om machinaal werken, ik weet dat er in Helmond bij de Open Werkplaats Manu Forti een cursus machinale houtbewerking gegeven wordt, heeft Matthijs ooit verteld. Zelf geen ervaring mee, maar als ik daar op de website kijk, lijkt het een basiscursus om kennis te maken met de verschillende machines, dus het ligt eraan hoeveel ervaring je al hebt (dus of dit aansluit bij je huidige ervaring en wensen).
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi en Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.