Cursus machinale houtbewerking/meubelmaken

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Heeft er iemand ervaring met een cursus machinale houtbewerking/meubelmaken in de regio Eindhoven?

Ik zou wel meer willen weten over het maken van eigen meubels. De basiscursus fijn houtbewerking die ik nu volg behandeld alleen het werken met handgereedschappen.
Dat is de basis natuurlijk maar ik zou ook wel meer willen doen met machinale bewerking voor grotere objecten en veilig kunnen werken met een tafelzaag, frees etc.

Er zijn wel gave cursussen maar zonder een naam te noemen, Langbroek is toch een eind rijden vanuit Eindhoven :)

En een vervolg vraag, als je de machines niet hebt, heeft iemand ook ervaring met een werkplaats waar je machines kan gebruiken?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik had al een berichtje gepost in het voorstel onderwerp wat je startte, maar hoe is die curus fijn houtbewerking je bevallen, en waar heb je die gedaan?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik heb een basis en vervolg cursus fijnhoutbewerking gedaan bij Heijkers fijnhoutatelier. Hij geeft ze in Boxel en op het Summa collega in veldhoven. Ik vond het erg leuk, leerzaam en vooral gezellig. Mathijs weet het ook goed uit te leggen. Een aanrader dus als je de basis wil leren. Ik vind het wel erg lastig om mooi strak werk te maken, maar dat ligt aan mij :)

Dus de aanbieder die Joop hier ook aan gaf.

Ik zal de andere genoemde partijen eens bekijken
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Eerder dit jaar een cursus ambachtelijk houtbewerken gedaan via het ambachtshuysbrabant. Dat was in Den bosch.
Momenteel deel 2 in Breda.

Leuk om te doen, niet te duur.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb een basis en vervolg cursus fijnhoutbewerking gedaan bij Heijkers fijnhoutatelier. Hij geeft ze in Boxel en op het Summa collega in veldhoven. Ik vond het erg leuk, leerzaam en vooral gezellig. Mathijs weet het ook goed uit te leggen. Een aanrader dus als je de basis wil leren. Ik vind het wel erg lastig om mooi strak werk te maken, maar dat ligt aan mij :)

Dus de aanbieder die Joop hier ook aan gaf.

Ik zal de andere genoemde partijen eens bekijken

ik ben ook bij Mathijs begonnen, ook 2 cursussen gedaan. Erg leerzaam en idd gezellig! En wat ik ook geleerd heb: geduld en oefenen, oefenen, oefenen. Geduld gaat mij steeds beter af, maar ik ben dan ook al 50+ (ouwe lul? Pfff...:))

Ik ga eens kijken naar die cursus Bovenfrees gebruiken in Helmond.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
+1 voor Mathijs ��. Secuur werken en geduld. Dat breekt er bij mij nog wel eens aan. Ik heb twee cursussen gedaan en wellicht doe ik de derde ook nog wel een keer!
 
  • Leuk
Waarderingen: Smoeshaan

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
482
111
Wellicht wat verder weg, maar kijk eens naar opleiding meubelmaker bij Syntra Limburg (België)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Eerder dit jaar een cursus ambachtelijk houtbewerken gedaan via het ambachtshuysbrabant. Dat was in Den bosch.
Momenteel deel 2 in Breda.
Leuk om te doen, niet te duur.

Omdat ik wat meer machinaal wilde doen, ben ik een week of 5 geleden de vervolgcursus hiervan gestart. Niet in Den Bosch maar in Eindhoven. Helaas voldoet het niet echt aan mijn beeld.
In de uitgegeven syllabus werd een leuk nachtkastje met allerlei machinale technieken beschreven maar helaas wordt die niet gebruikt. Het was de bedoeling om zelf met een idee te komen met als gevolg dat het niet echt een 'cursus' is maar meer begeleid klussen. Geen lesmatig uitleg over de machines of bewerkingen.
Was dat in Den Bosch ook zo?

Als klap op de vuurpijl reed ik deze week voor niks 60 km (retour) omdat de boodschap (per email en whatsapp) dat de les ivm corona afgelast was, mij veel te laat bereikte. Een telefoontje kan ik in de auto opnemen maar de rest niet.

Beetje jammer. Had het cursusgeld (525) beter bij een zaagtafel kunnen leggen ben ik bang.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Ik volg momenteel een cursus in België, Maaseik bij Syntra Limburg. Vanwege corona helaas al een aantal lessen uitgevallen, maar prima begeleiding en instructie.
Start van jaar is deels handwerk, maar al snel wordt er ook machinaal gewerkt. De cursusgelden zijn en stuk schappelijkerdan dan in Nederland.

Ik volg de cursus in Maaseik, maar volgens mij zitten ze ook in Peer.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ok ga er eens naar zoeken. Mijn cursus is ook stop gezet. Logisch natuurlijk. Ik heb aan gegeven dat hij niet voldoet aan mijn verwachtingen. Eigenlijk was de tegen reactie dat ik dat maar eerder aan had moeten geven. Na de vijfde les vonden ze dat wat laat. Enerzijds hebben ze gelijk misschien maar anderzijds, een week eerder kwam er iemand langs tijdens de les omdat een andere cursist om dezelfde reden wilde stoppen. Ik heb mijn mening toen ook gegeven maar daar is niks mee gedaan.

Of ik de cursus weer oppak als ze weer starten weet ik nog niet. Ze zouden wel een nieuw lesprogramma maken maar of ik daar nog zin in heb. Dan zouden ze dat eerst maar eens door moeten sturen. De zin in deze organisatie en ‘begeleid klussen’ is er niet meer. Dat was bij mijn andere cursus wel anders. Daar hadden we ook ieder een goede grote werkbank en goed gereedschap. Hier zijn de werkbanken oud en net te laag ondanks dat ik niet groot ben en neem ik mijn eigen gereedschappen maar mee.

Jammer.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.