Eiken staand opgeslagen :(

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Heren,

In het voorjaar heb ik droog gevlakt inlands eiken gekocht en toen, vanwege plaatsgebrek, het staand opgeborgen in de garage.
Nu wil ik het gaan gebruiken. Van twee 20cm brede planken 1 van 40 gaan maken. En nu blijkt het net niet recht meer te zijn. De spelling is niet heel veel, ik schat 4mm kromming over de lengte (2 meter).

Mijn specifieke vragen:
- Heeft dit nog nut om vlak op te slaan, desnoods binnen, met wat gewicht erop voor een aantal weken?
- Uiteindelijk worden het nachtkastjes, mijn garage is droog en verwarmd (lees het vriest niet). Had ik het hout al binnen moeten leggen ruim voordat ik het ging gebruiken?

Dank
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als het voor en nachtkastje is, is die kromming niet zo een probleem. Je gaat toch enkel korte stukken nodig hebben en dan schaaf je die paar mm er zonder problemen uit.
Ik deel mijn hout eerst op en leg ze dan binnen om te acclimatiseren. Na enkele weken (of langer afhankelijk van het seizoen) vlakken en verder bewerken.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste NexusNL

Je kunt het proberen met wat gewicht erop weer recht te krijgen, maar hoe belangrijk is het? Dat wil zeggen dat ik vermoed dat je voor je nachtkastjes geen lengte van twee meter zult gebruiken en 4 mm over twee meter is 1 mm over een halve meter en dat kun je wel verwerken toch? Wat betreft het binnenleggen: hoe is het klimaat in je slaapkamer? Bij ons, bijvoorbeeld, staat het raam altijd open en zal de luchtvochtigheid hoger zijn dan in de woonkamer.

Groeten,
Hans
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb ooit een timmertip gezien van (...) weet zijn naam even niet meer, hij stond open dag in ieder geval, afiijn.
Hij had hetzelfde probleem, hij zaagde het plank in dunne latjes, en lijmde ze om en om tot hij ze weer recht had.

Succes.

Gr Danny
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik heb ooit een timmertip gezien van (...) weet zijn naam even niet meer, hij stond open dag in ieder geval, afiijn.
Hij had hetzelfde probleem, hij zaagde het plank in dunne latjes, en lijmde ze om en om tot hij ze weer recht had.Gr Danny

Dat klinkt als Timmerman koos. Een vlugge Google suggereert dat het dit filmpje is (dat ik nog niet heb kunnen kijken, dus pin me er niet op vast).

Groet,
Wieger
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
4 mm op 2 meter lijkt mij niet zo'n probleem. Bij ruw hout moet je dat al aan beide kanten weg schaven.
En als je er korte planken van maakt, zie je er al helemaal niks van.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Dat klinkt als Timmerman koos. Een vlugge Google suggereert dat het dit filmpje is (dat ik nog niet heb kunnen kijken, dus pin me er niet op vast).
Groet,
Wieger
Ik heb even voor je gekeken, maar dat is 'm toch niet. Timmerman Koos legt hierin alleen uit dat je bijv. een losse deur niet met één punt tegen een muur moet laten leunen, maar altijd met de hele bovenkant. Dat om te voorkomen dat 'ie scheluw trekt. Maar niks over in latjes zagen van die deur en ze vervolgens weer om en om lijmen :)
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Helder, niet een heel groot probleem dus. Inderdaad de nachtkastjes worden 40 breed, 35 diep en 25 hoog. T is geen ruw hout overigens.

Nu valt het op omdat ik de lange planken aan elkaar wil bevestigen dus naast elkaar leg. En daarna pas de delen van 40 en 25 gaan zagen. Met als doel dat de nerf mooi doorloopt :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
vlak leggen met een gewicht er op helpt wel degelijk als je er de tijd voor neemt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
vlak leggen met een gewicht er op helpt wel degelijk als je er de tijd voor neemt.

een stukje doorbuigen de andere kant op versneld het proces maar moet je niet te lang doen.
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Nu in de Kerstvakantie eindelijk tijd om weer verder te werken. Mijn idee is dat de houtnerf mooi doorloopt van boven naar de zijkanten.

Maar nu is het kromtrekken wel extra zichtbaar, zie de plaatjes... :(.

Buiten
Screenshot 2019-12-31 at 20.01.23.jpg
Binnen
Screenshot 2019-12-31 at 20.01.37.jpg

Denken jullie dat ik dit nog dichttrek in de klemmen? Zo niet, andere ideeen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Als je veel druk in het midden zet, zou het weer rechter moeten worden. Het hout ziet er redelijk kwartiers uit, dus zou het ook redelijk vlak moeten blijven. Maar dat meer gevlamde deel is wat subjecter voor kromtrekken - ik had dat misschien naar smallere delen verzaagd.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vlak leggen op de werkbank. Rol inpaktape nemen en over de volle lengte en breedte tape strak aan brengen. Omdraaien en de verbinding lijmen. Als er dan nog ergens een kiertje zit opnieuw tappen. Door de tape extreem uit te rekken kan je heel wat spanning opbouwen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Nee het verstek zo goed mogelijk tegen elkaar zetten en dan de zaag er nog eens doorhalen zodat het wel vlak aansluit
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leg ze op de betonnen vloer met de holle kant naar beneden, beton laat altijd een beetje vocht door, en dat is genoeg om het hout weer recht te trekken, kijk elke dag even en laat het niet te lang liggen. 1thumb.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.