vlak vandiktebank dood

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Zo een machine moet toch ergens een beviliging hebben?

Ik heb zelf een martin op krachtstroom 50 - 250 cm maar ik doe
zelden meer dan 1mm vindt dat veel plezieriger werken qua inspanning
en je bent naar mijn mening minder van je materiaal kwijt aan verspanen.

Groetjes Eddie
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heb je al een thermische beveiliging gevonden? Kun je me anders het model / merk geven? Kan ik een handleiding zoeken en uitvogelen wat je moet meten / testen.

Groeten,
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
zaag zei:
simon zei:
Dat is uw fout.
Ik heb zelf ook een chinees machientje bij Buitelaar gekocht en zeer tevreden.
Dus heeft niets met chinese makelijk van doen.
Mijn advies aan u ook al koopt u een dure scheppach of ander merk doe je er iets mee waarvoor hij niet geschikt is dan gaan deze ook stuk.

Alle waar naar zijn geld.
Simon

weer met je verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen? :roll:

Inderdaad, alle waar naar zijn geld, maar als de fabrikant opgeeft dat je per keer 3mm af kan nemen en het kr*ng loopt bij 1mm al vast wordt je niet vrolijk... Ik spreek dan ook uit ervaring en niet alles uit China is bij voorbaat slecht, ik gebruik een afzuiger van HBM en ben er zeer tevreden mee, ook de Houtdraaibank die ik daar aangeschaft hebt voldoet best wel nadat ik hem op diverse punten aangepast hebt maar ook mijn vlakbank is snel weer de deur uitgegaan vanwege dezelfde probleempjes (wat volgens de fabrikant wel kan gaat in de praktijk niet op) Ik beschouw dat als "leergeld" en heb nu een Scheppach HM1 uit het jaar ark die bij een plank eiken van 25cm breed zonder problemen 2 á 3mm afneemt (bij een setje geslepen beitels)

mvg
Patrick

Beste Patrick,
Ik ben echt niet met het verkeerde been uit bed gestapt maar drie mm per keer is echt wel veel voor een hobby machine.
De messen kunnen dit wel aan maar de motor moet er wel erg hard aan trekken dus waarom niet tweemaal door de machine dan krijg je ook wat gladder werk.
simon
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
simon zei:
zaag zei:
simon zei:
Dat is uw fout.
Ik heb zelf ook een chinees machientje bij Buitelaar gekocht en zeer tevreden.
Dus heeft niets met chinese makelijk van doen.
Mijn advies aan u ook al koopt u een dure scheppach of ander merk doe je er iets mee waarvoor hij niet geschikt is dan gaan deze ook stuk.

Alle waar naar zijn geld.
Simon

weer met je verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen? :roll:

Inderdaad, alle waar naar zijn geld, maar als de fabrikant opgeeft dat je per keer 3mm af kan nemen en het kr*ng loopt bij 1mm al vast wordt je niet vrolijk... Ik spreek dan ook uit ervaring en niet alles uit China is bij voorbaat slecht, ik gebruik een afzuiger van HBM en ben er zeer tevreden mee, ook de Houtdraaibank die ik daar aangeschaft hebt voldoet best wel nadat ik hem op diverse punten aangepast hebt maar ook mijn vlakbank is snel weer de deur uitgegaan vanwege dezelfde probleempjes (wat volgens de fabrikant wel kan gaat in de praktijk niet op) Ik beschouw dat als "leergeld" en heb nu een Scheppach HM1 uit het jaar ark die bij een plank eiken van 25cm breed zonder problemen 2 á 3mm afneemt (bij een setje geslepen beitels)

mvg
Patrick

Beste Patrick,
Ik ben echt niet met het verkeerde been uit bed gestapt maar drie mm per keer is echt wel veel voor een hobby machine.
De messen kunnen dit wel aan maar de motor moet er wel erg hard aan trekken dus waarom niet tweemaal door de machine dan krijg je ook wat gladder werk.
simon

Ik ben wel erg nieuwsgierig wat het probleem is.
Ik heb n.l een HBM 200 waar ik erg tevreden over ben alhoewel ik er nooit meer dan gelijktijdig 1 mm ar afschaaf.

Simon
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik volg dit draadje met interesse. Het spijt me voor Jan, dat z'n machine stuk is. Hopelijk vind je ruimte om iets prettigers ervoor in de plaats te kopen. Met je zaagmachine ben je goed op weg!

Zelf overweeg ik de aanschaf van een Jet JPT 260. Als ik de specificaties daarvan vergelijk met de HBM-machine van Jan, zie ik nogal een verschil tav toerental beitelas (HBM 4000; Jet 5500) en de doorvoersnelheid van de aandrijfrollen (HBM: 8m/minuut; Jet: 5,5 m/minuut). Dat lijkt me veel te zeggen over de vraag hoe zwaar zo'n machine eigenlijk belast wordt; of zie ik dat verkeerd? De vermogens van beide machines ontlopen elkaar niet zo heel veel, denk ik.
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
ik heb net op de site gekeken van Hammer De A3 31 kost € 2267,00 voor een 400 volt uitvoering.
voor de 230 volt betaal je € 94,00 extra. maar inderdaad binnenkort de beurs met misschien een leuke aanbieding.

zelf heb ik de Jet JPT 310 op 230 volt bevalt mij uitstekend kan een paar mm in een keer weghalen als het nodig is. alleen de aluminium geleider is niet op alle punten haaks met het blad ( in het midden wijkt hij iets uit), maar planken komen er goed haaks vanaf.

groet Sander
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Okay, nieuws.

Ik heb de machine verder uit elkaar gehaald. Een snoer recht op de motor gezet, en nog steeds niets. Dus het zit niet in een beveiliging of schakelaar.
De motor uit elkaar gehaald en geen verbrandde plekken of dingen die ik er verdacht uit vond zien.
Dus wie heeft een idee? zou het die grote blauwe condensator kunnen zijn?
er lijkt een soort centrifugaal systeem in te zitten, uit pure interesse, wat kan dat zijn?

De boosdoener








Attached files
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
janvandijk zei:
Okay, nieuws.

Ik heb de machine verder uit elkaar gehaald. Een snoer recht op de motor gezet, en nog steeds niets. Dus het zit niet in een beveiliging of schakelaar.
De motor uit elkaar gehaald en geen verbrandde plekken of dingen die ik er verdacht uit vond zien.
Dus wie heeft een idee? zou het die grote blauwe condensator kunnen zijn?
er lijkt een soort centrifugaal systeem in te zitten, uit pure interesse, wat kan dat zijn?

De boosdoener




Kan je geen verhaal halen bij het bedrijf waar je deze machine gekocht heb wellicht weten hun meer over het probleem.

Zit er geen breuk in de aanvoer kabel heb ik ook een keer gehad met een motor.

Simon
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat centrifugaal systeem kan mogelijk dienen om de condensator uit te schakelen als de motor op toeren is. Die is dan immers niet meer mogelijk. Maar als die de boosdoener was, zou de motor brommen. Zitten er nergens geen twee draden die de motor ingaan, rechtstreeks van de aansluitingen, voor het centrifugaalsysteem en de contacten?

Mathieu
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Zit er toevallig geen koolborstels op???
Dat deze mischien versleten zijn???
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
nope, koolborstels zitten er niet op, dit is een zg inductie motor. Ik meen te herinneren dat je de machine nog niet zo lang hebt, waarom bel je niet even met de leverancier? Of meet toch voor de zekerheid die condensator eens door, je weet nooit.

mvg
Patrick
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb geen garantie meer, heb hem al een aantal jaren geleden online gekocht.
Wat me wel opviel toen ik hem open maakte is dat er een aantal losse draadjes in zitten.
Geen stroomdraden, maar de wikkelingen worden bij elkaar gehouden door gewone touwtjes, dan zit er een dikke laag lak o.i.d. op.
Die touwtjes zijn hier en daar geknapt, Zou het kunnen dat deze contact maken tussen het draaiende en het vaste deel van de motor, waardoor hij niet werkt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ALs je bedoelt of ze mechanisch de motor verhinderen te draaien dan zou je m.i. meer misbaar moeten horen/zien. Ik denk dat er echt elektrisch wat stuk is. DAT die draadjes stuk zijn zou een aanwijzing kunnen zijn voor oververhitting ergens?

Ik zou toch eens contact opnemen met de firma HBM - mijn ervaring is dat ze iig altijd bereid zijn om mee te denken. Een gevalletje 'nee heb je, ja kun je krijgen'...
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik weet niet of je het probleem al gevonden hebt?? (heb niet de hele thread doorgelezen :roll: _
zo niet, hier een tip

Ik had van het weekend hetzelfde met mijn PKF255

Jouw machine heeft een inductie moter en die hebben een starter capacitor erop zitten

EN ik weet zeker (doe er een wedenwschap op :ugeek: ) dat de starter capacitor uitgebrand is

NEE je ruikt niks want in de capacitor zit een brandwerende substantie die als het te heet wordt gaat expanderen net als schuim foam.

Je machine had het zwaar, kwam to stilstand, of bijna stilstand de starter capacitor doet zijn werk om de inductiemoter op gang te krijgen (wisselen van velden) en dat lukte niet omdat het te zwaar was, en dus uitgebrand)

dat ding gaat je ongeveer 15 euro of minder kosten, is mischien 5 minuten werk om te wisselen, we 2 dagen wachten tot je het hebt

ik zal even een foto maken van dat de capacitor die ik er net heb uitgehaald

En niet schrikken als op de capacitor 400v staat, ze zijn gerust voor 240volt
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Mijn machine komt niet bij HBM vandaan. Natuurlijk zou ik ze wel kunnen bellen om te vragen waar het aan kan liggen omdat ze dezelfde machine wel verkopen.

Die capacitor, is dat die blauwe? Natuurlijk kan ik kijken of ik daar een nieuwe voor kan vinden. Zou mooi zijn als dat de oplossing is
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
janvandijk zei:
Mijn machine komt niet bij HBM vandaan. Natuurlijk zou ik ze wel kunnen bellen om te vragen waar het aan kan liggen omdat ze dezelfde machine wel verkopen.

Dat dacht ik, omdat je een plaatje van de HBM liet zien... Als het dezelfde machine is zou je iig wel eens kunnen bellen om advies - misschien hebben ze bij Buitelaar dezelfde ervaring met de machine, of weten ze of er toch verschillen zijn, en wat er dan met de jouwe mis zou kunnen zijn.

Die capacitor, is dat die blauwe? Natuurlijk kan ik kijken of ik daar een nieuwe voor kan vinden. Zou mooi zijn als dat de oplossing is

Als de startcondensator stuk is is je machine niet dood, dat wil zeggen dat je wel degelijk 'activiteit' meet, hoort, ziet, waarneemt als je inschakelt, alleen gaat de motor niet lopen. Meestal is het brommen van de inductiemotor de 'give-away' voor een doorgebrande condensator. Als je helemaal niks ziet, hoort, voelt is het niet heel waarschijnlijk dat de condensator stuk is. Overigens is het vervangen van een condensator idd een fluitje van een cent, en bijna net zo goedkoop. Tenzij de condensator, net als bij de HBM 450 draaibankjes, in een dicht huis opgesloten zit, dan moet je dat eerst van je motor afslopen, en vervolgens een provisorische manier vinden om de nieuwe condensator te monteren (rarara hoe zou ik dat weten...).
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jan,

Nu is volgens mij niet alleen je vlakbank dood, maar is dit draadje ook op sterven na dood......
Hoe is de stand van zaken momenteel?

Fons
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Klopt inderdaad. Ik heb nog niet verder naar mijn machine gekeken, de motor ligt er nog uit. Ik wil eigenlijk nog een nieuwe condensator halen, maar ben daar nog niet aan toe gekomen. ook omdat ik me afvraag of dat het probleem op gaat lossen.

Ondertussen de paar plankjes die ik moest schaven bij de stadswerkplaats geschaafd, heerlijk om daar nog terecht te kunnen. En als mijn volgende grote opdracht door gaat waarbij ik veel schaaf werk heb ga ik misschien toch maar voor een Hammer. Daar was ik al een beetje naar op zoek, en dit is een mooie gelegenheid. Als ik mijn machine weer aan de praat krijg blijft het een machine die me net niet krachtig genoeg is. Aan de andere kant, wil ik hem verkopen, dan is het toch wel handig als hij werkt.

Op het moment heb ik het druk met opdrachten van plaatmateriaal, en maak ik alleen wat lades van beuken, dus daarom dat zowel mijn machine als dit draadje even op zijn gat ligt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.