vlak vandiktebank dood

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Helaas heb ik gister mijn vlak vandiktebank gesloopt.
Ik was net te dik aan het schaven, normaal klapt bij mij dan de stroom er uit, 230 volt,
maar deze keer hield de machine er mee op.
Ik ga er van uit dat er in de motor een zekering geknapt is, zou dat een juist uitgangspunt zijn?
De schakelaar hoor ik wel een klik maken, maar de motor doet niets.

Verder, mijn machine is de chinese die je overal online kan vinden, buitelaar heeft hem bijvoorbeeld. Eigenlijk niet krachtig genoeg voor wat ik er mee doe.
NU zit ik al een tijdje te denken voor de hammer te gaan, mijn zaagtafel van ze bevalt er goed. Heeft iemand enig idee aan wat voor prijs ik moet denken bij de hammer?
Ik kan ze natuurlijk bellen, maar dan moet ik wachten tot maandag :)
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Jan

In 2010 was de prijs 2245 euro ex BTW.
Binnenkort is er de houtbeurs in Hardenberg en daar hebben ze vaak aanbiedingen.
Daar heb ik de mijne besteld en dat scheelde ruim 300 euro.

Groet Jos
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
dank voor de snelle reactie Joppe.
Er zit nog een veiligheidsswitch op, die staat niet ingedrukt.
Ik heb de machine open gehaald, maar kan verder geen schakelaar vinden. Op de motor nog wel een bakje die ik nog niet open heb gehad, moet ik hem helemaal voor uit elkaar halen, ik hoop maar dat daar een zekering in zit die ik kan verwisselen.

Dat is toch een beetje duurder dan ik verwacht had. Ben bang dat ik niet meteen een nieuwe kan halen :)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Nee, niet echt, vroeg ik mezelf net ook af, maar nee.
Ben bang dat ik toch maandag de motor er even uit moet trekken.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
het kan zijn dat de motor is doorgebrand.
JE neemt de motor mee naar een motoren revisie zaak.
Deze herstelt hem voor een leukbedragje.
Waarmee je weer vooruit kan.
De meeste zaken die verkopen ook motoren.

De prijs is afhankelijk van de motor.
Heb 1 X 400 en 1 X 200 euro moeten betalen voor de revisie.
Waren wel 2 verschillde motoren,.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Best kan je een multimeter nemen en beginnen te meten van het begin. Dus eerst kijken of de spanning tot aan de machine komt, dan kijken of de spanning door de schakelaar kan, en zo tot aan de meter. Het is mogelijk dat het de schakelaar is die defect is (kontakten verbrandt). Het kan ook een beveiliging zijn die in de wikkeling van de motor zelf zit. Als je spanning hebt tot aan de motor en er gebeurt niets, moet je dat even controleren. De motor zelf verbrandt is niet zo waarschijnlijk omdat dat niet plotseling gebeurd, en je dat normaal ook ruikt.

Mathieu
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
je hoeft niet altijd te ruiken dat de motor is doorgebrand.

De condensator is die nog goed(witte busje)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als je de kap openmaakt, zit er dan niet een klein knopje onder (ergens). Thermische beveiliging. Die kun je weer indrukken als het geheel voldoende afgekoeld is zal die het misschien weer doen!

(mocht ie echt overleden zijn, heb ik wel interesse in het "afval")
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
hij leek inderdaad wel warm de motor, ik ga even kijken tot waar ik stroom heb, en of ik een thermische beveiliging kan vinden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als de condensator kapot is, start de motor niet meer. Hij zal brommen maar niet beginnen te draaien als de motor spanning krijgt. Eenmaal vertrokken is de condensator eigenlijk niet meer nodig.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
hij bromt niet, hij doet helemaal niets meer. het enige geluid is het klikje van de schakelaar, ik begin die een beetje te verdenken.
Voor als ik hem niet aan de praat krijg, is er iemand in Groningen die een vandiktebank heeft staan? Kom ik van de week langs voor een kop koffie, met een wat plankjes onder mijn arm :)
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
is er geen elektricien in de kennissen kring?meten of er spanning op de motor komt,of er geen extra beveiligingen in zitten.Clixon of thermische zekering in de motor.Condensator.Motor doormeten of de wikkelingen dezelfde ohmse waarde hebben.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
als het goed is zit er een zogenaamde "nullast-schakelaar" op, gele behuizing en de uit-schakelaar is ook direkt de noodstop. Deze is de eerste verdachte, bij een iets te hoge stroom (te grote spaanafname ;) ) branden of die kontakten er uit of het spoeltje verbrand wat er in zit. deze is los te koop bij bv die winkel in Arnhem of je kan hem vervangen voor een normale schakelaar.

als je geen brandlucht (verbrand plastic) ruikt valt het meestal wel mee.

mvg
Patrick
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik zal hem na gaan kijken. Het stomme is dat ik beuken aan het schaven was, nog geen mm per keer en dat trekt hij al niet. Wat dat betreft ban ik niet zo happy met mijn machine
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
janvandijk zei:
Helaas heb ik gister mijn vlak vandiktebank gesloopt.
Ik was net te dik aan het schaven, normaal klapt bij mij dan de stroom er uit, 230 volt,
maar deze keer hield de machine er mee op.
Ik ga er van uit dat er in de motor een zekering geknapt is, zou dat een juist uitgangspunt zijn?
De schakelaar hoor ik wel een klik maken, maar de motor doet niets.

Verder, mijn machine is de chinese die je overal online kan vinden, buitelaar heeft hem bijvoorbeeld. Eigenlijk niet krachtig genoeg voor wat ik er mee doe.
NU zit ik al een tijdje te denken voor de hammer te gaan, mijn zaagtafel van ze bevalt er goed. Heeft iemand enig idee aan wat voor prijs ik moet denken bij de hammer?
Ik kan ze natuurlijk bellen, maar dan moet ik wachten tot maandag :)

Dat is uw fout.
Ik heb zelf ook een chinees machientje bij Buitelaar gekocht en zeer tevreden.
Dus heeft niets met chinese makelijk van doen.
Mijn advies aan u ook al koopt u een dure scheppach of ander merk doe je er iets mee waarvoor hij niet geschikt is dan gaan deze ook stuk.

Alle waar naar zijn geld.
Simon
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
simon zei:
Dat is uw fout.
Ik heb zelf ook een chinees machientje bij Buitelaar gekocht en zeer tevreden.
Dus heeft niets met chinese makelijk van doen.
Mijn advies aan u ook al koopt u een dure scheppach of ander merk doe je er iets mee waarvoor hij niet geschikt is dan gaan deze ook stuk.

Alle waar naar zijn geld.
Simon

weer met je verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen? :roll:

Inderdaad, alle waar naar zijn geld, maar als de fabrikant opgeeft dat je per keer 3mm af kan nemen en het kr*ng loopt bij 1mm al vast wordt je niet vrolijk... Ik spreek dan ook uit ervaring en niet alles uit China is bij voorbaat slecht, ik gebruik een afzuiger van HBM en ben er zeer tevreden mee, ook de Houtdraaibank die ik daar aangeschaft hebt voldoet best wel nadat ik hem op diverse punten aangepast hebt maar ook mijn vlakbank is snel weer de deur uitgegaan vanwege dezelfde probleempjes (wat volgens de fabrikant wel kan gaat in de praktijk niet op) Ik beschouw dat als "leergeld" en heb nu een Scheppach HM1 uit het jaar ark die bij een plank eiken van 25cm breed zonder problemen 2 á 3mm afneemt (bij een setje geslepen beitels)

mvg
Patrick
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Natuurlijk weet ik dat ik met een minder krachtige machine ook rustiger aan moet doen, met name als het gaat om spaan afname, maar zoals ik inderdaad aangaf, 1 mm trekt hij al niet, en dat met geslepen beitels en een ingesmeerd bed. (er wordt aangegeven tot 5 mm, wat ik nog nooit geprobeerd heb) Ook ik heb budget machines waar ik met veel plezier mee werk, maar wat betreft mijn vlak vandiktebankje. ben ik toch wel op termijn op zoek naar iets waarmee ik iets minder geduld mee hoef te hebben.

en voor de goede orde, het gaat om de volgende machine maar dan in een ander kleurtje:


morgen ga ik eerst kijken of de nul schakelaar de boosdoener is

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.