Werken met grenen

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

Ik wil een aantal paneeldeurjes maken van grenen en MDF. Maar voor dat ik dit ga doen. Wil ik nog even vragen of dit een goed idee is. Het wordt allemaal wit geverfd.
Als ik standaard grenen bij de houthandel haal en verf. Hoeveel werkt grenen dat nog?
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Dank voor de info.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb grenen binnendeuren die ik wit heb geverfd. Het waren goedkope deuren en er zijn twee problemen met het verven. Het hout is aan het oppervlakte gekrompen waardoor het niet meer glad is. De donkere ringen van het hout zijn nu ribbels. En op de knoesten is het hout verkleurd. Dit kan ook aan de verf liggen, maar er zijn geschiktere houtsoorten om te verven. Yellow poplar bijvoorbeeld. Maar dat gaat niet in iedere houthandel verkrijgbaar zijn.
 

A.N

Actieve deelnemer
Het hout moet vooral goed gedroogd zijn voor je het gaat verwerken, als dat niet geval is krijg je zichtbare problemen zeker als je grenen gaat verven.
Bij grenen deurtjes zijn het meestal de paneeltjes die zichtbare werking vertonen, als je die van mdf maakt zal de werking verder minimaal zijn. Zelf maak ik de paneeltjes ook van massief hout maar zet ze eerst in de gekozen verfkleur voordat ze in het raamwerk geplaatst worden om vervolgens het als een geheel af te werken in de verf.
Grenen moet je echter wel '' wateren'' i.v.m opstaande houtvezels die kunnen ontstaan als je gaat verven met een watergedragen lak of verf. Met ''wateren'' bedoel ik het oppervlak nat maken en daarna glad schuren.

Zelf gebruik ik een hydro-isoleervuller van Hesse-Lignal en zet alles 2x in die isoleervuller om doorschijnende noesten e.d zoveel mogelijk te vermijden. Goedkopere grondverven zijn in mijn ervaring bij het schilderen van grenen meestal niet voldoende om een goed resultaat te krijgen en te behouden op langere termijn.
Er zijn zoals Mathieu al aangeeft wel makkelijker houtsoorten te vinden om dekkend te schilderen, maar als het alleen om het raamwerk van deurtjes gaat zou grenen eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Albert
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik zou masief hout willen gebruiken ivm stevigheid en gewicht ipv MDF. Maar dat is niet zo makkelijk. Als ik dus grenen zou wil gebruiken dan is aflakken dus een ding waar bij ik knoesten moet vermijden. Dat is goed om te weten. Dank.

Andere betaalbare houtsoorten die makkelijk verkrijgbaar zijn. Zijn er eigenlijk niet. Anders wordt het, denk ik, eiken en dat is toch al heel erg aan de prijs. en zonde om te verven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Beuken is ook best betaalbaar. Je zou bij een houthandel kunnen uitkijken naar enkele boolplanken die overgebleven zijn vanwege veel gebrek. Vermits je spreekt over deurtjes vermoed ik dat de afmetingen ook beperkt gaan zijn. Die zou je dan uit het goede stukken van de platen kunnen zagen (en de rest voor de kachel). Is natuurlijk wel wat werk.
Net even gekeken op de site van Inlands Hout (https://inlands-hout.nl/houtsoorten-en-prijslijst/)
Grenen, beuk en yellow poplar kosten evenveel. Maar deze houthandel is voor jou ook niet echt in de buurt.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beuken is ook best betaalbaar. Je zou bij een houthandel kunnen uitkijken naar enkele boolplanken die overgebleven zijn vanwege veel gebrek. Vermits je spreekt over deurtjes vermoed ik dat de afmetingen ook beperkt gaan zijn. Die zou je dan uit het goede stukken van de platen kunnen zagen (en de rest voor de kachel). Is natuurlijk wel wat werk.
Net even gekeken op de site van Inlands Hout (https://inlands-hout.nl/houtsoorten-en-prijslijst/)
Grenen, beuk en yellow poplar kosten evenveel. Maar deze houthandel is voor jou ook niet echt in de buurt.

Wat me altijd al verbaast heeft is dat beuken zo slecht verkrijgbaar is. Anders dan drempels.
Want ik moet ook nog rekeming houden met transport. Want er komt zo 50 - 100 euro transport bij als je het laat brengen. En dat is niet echt haalbaar bij kleine hoeveelheden.

Tot nu toe heb ik alleen eikenhout gevonden wat een beetje te verkrijgen is. Buiten de standaard houthandel producten. Maar voor ca 3300 euro per m3 en dat is niet echt goedkoop.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Yellow poplar bijvoorbeeld. Maar dat gaat niet in iedere houthandel verkrijgbaar zijn.

Mmm - ik denk dat een beetje houthandel dat wel moet kunnen leveren. Na verhuizing naar zuidlimburg zijn wij op zoek gegaan naar een nieuwe houtleverancier, en alle hardhouthandels (met een beetje selectie - dus niet alleen eik en beuk) die wij tot nu toe bezocht hebben hebben het gewoon liggen.
 
Wat me altijd al verbaast heeft is dat beuken zo slecht verkrijgbaar is. Anders dan drempels.
Want ik moet ook nog rekeming houden met transport. Want er komt zo 50 - 100 euro transport bij als je het laat brengen. En dat is niet echt haalbaar bij kleine hoeveelheden.

Tot nu toe heb ik alleen eikenhout gevonden wat een beetje te verkrijgen is. Buiten de standaard houthandel producten. Maar voor ca 3300 euro per m3 en dat is niet echt goedkoop.

Als je een stukje rijden ervoor overhebt, kan je bij Broekhof in de Zilk prachtig beuken kopen en ook nog op maat gezaagd/geschaaft als je dat wil
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als je een stukje rijden ervoor overhebt, kan je bij Broekhof in de Zilk prachtig beuken kopen en ook nog op maat gezaagd/geschaaft als je dat wil

Ik werk hier niet heel ver vandaan. Is deze houthandel een beetje gunstig geprijsd? Ik zie alleen geen beuken op hun site staan. Ik zoek grof gezaagd hout.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Op houtzaagmolen De Salamander in Leidschendam is gezaagd beuken beschikbaar.
Dit is winddroog hout met een vochtpercentage van 18%, dat moet dus nog door gedroogt worden.
Maar qua prijs relatief goedkoop.

M.vr.gr. Jan

Ik was van plan om naar deze molen te gaan op de open molendag. Maar daar is het niet van gekomen. Ze zijn niet echt veel open. Maar ik wil zeker nog wel een keer gaan kijken.

Hoe lang moet het dan nog drogen voordat het bruikbaar is?
Hebben ze daar beuken en eiken standaard op voorraad? Of moet geluk hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.