Hoe houden jullie je lijnklemmen schoon?

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden, misschien een rare vraag, maar hoe houden jullie je lijmklemmen proper?

Ik heb met de bouw van het poppenhuis van mijn dochter veel gebruik gemaakt van haakse klemmen van stanley en bessey.

Prachtige dingen, maar na het verwijderen kwam ik toch al veel lijm tegen op mijn klemmen.

Het is een ramp om deze dingen schoon te maken, en ik heb echt het gevoel dat dit simpeler moet kunnen waar ik niet aan gedacht heb.

misschien dat ik het insmeren kan met iets :)

alvast bedankt mensen.

Gr Danny

20191018_204020.jpg
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Transparante tape helpt
Bison houtglijspray ook.

ben ook nog aan het experimenteren met een spray vh werk als dat iets is laat ik het weten
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
In mijn overall heb ik: rechter zak een Stanley klapmesje — die heb ik omdat Paul Sellars er zo eentje heeft en overal voor gebruikt. In de borstzak een paar vulpotloden (0.5 en 0.9 mm) en twee leesbrillen (want oud). Rechter broekzak een rolmaat (BMI is favoriet).

En dat Stanleymesje gebruik ik om de lijmklemmen te ontdoen van lijmresten. Effe erlangs halen (afhankelijk van het profiel van het staal 3 of 5 keer over de diverse ribbels) en ze doen het gewoon weer prima. En: niet vergeten: lijmklemmen zijn gebruiksvoorwerpen — die moeten er ook zo uitzien.

En ook: een beetje WD40 of olie erover zal zeker helpen, maat dat is geen spul dat je op je hout wilt hebben.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Heet water heb ik ooit gehoord, maar vooral niet voor waar aannemen. Heb t nog niet geprobeerd.

Ga wel volgen, want mijn lange klemmen zitten ook aardig vol.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Verpakkingstape werkt prima. Ook makkelijk te vervangen. En waar mogelijk lijmklosjes met tape.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Had ik zelf ook aan gedacht, maar op zo'n haakse klem is dat niets. Hij moet helemaal schoon zijn om de haaksheid te garanderen, maar bedankt voor je bericht.

Overigens werkt door wel goed voor normale lijm klemmen.

Gr Danny
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.