Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Nieuw schatje (schaafje)

Mmm - dat was weer een autocorrect in het onderwerp - er had 'nieuw schaafje' moeten staan...

Ik zag deze langskomen - en die kon ik niet laten staan...

https://bridgecitytools.com/collecti...ni-block-plane

toen baptist 'm aankondigde.

Naast dat ie heel fraai is zijn de 'depth skids', die in eerste instantie bedoeld zijn om dunne houtjes 'vandikte' te schaven (ik geloof dat dit schaafje oorspronkelijk ontworpen is voor het schaven van chopsticks...), ook handig zijn (denk ik, ik heb het nog niet uitgeprobeerd) om een 'rod makers groove' zoals Lie Nielsen die optioneel in zijn blokschaven kan aanbrengen te simuleren.

Het idee is dat je een schaaf hebt met een bed dat in het midden een paar honderdste millimeter verzonden is, zodat de buitenkant (het eigenlijke bed) over je schaafmal (voor bamboestrips) loopt, en de schaafbeitel er dus een fractie boven hangt, zodat het risico vermindert dat je in je schaafmal schaaft. (De schaafmal zelf is van mild staal, en beschadigt de beitel dus niet echt, maar voor de mal is het niet bevorderlijk.)
    Laatst gewijzigd door Athanor; 12-11-19 om 22:09.

Wat een schatje van een schaafje !
    Lijkt me een handig ding , ik ben benieuwd naar je ervaring .

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wel een aparte stijl maar ze zijn wel aan de prijs .

Veel plezier met je mooie aankoop , Willem

Listig schaafje inderdaad. Kan ook wel werken voor Kumiko denk ik. Eens even een stanley 60 1/2 half zoeken en vier gaatjes boren en tappen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Ik vind het opvallend hoe groot het prijsverschil is tussen (redelijk gelijkwaardige) BC-producten die in de USA gemaakt worden en die in China gemaakt worden. Op het blog van BCT las ik dat Harvey in China 35000 m2 productieruimte heeft, samenwerkt met de alu-mensen die voor Apple iPhone bodies maken, hoe snel de werkers aldaar de kwaliteitseisen oppakken die BCT wil & dan vraag ik me af of we als westerse wereld maar beter de strijd kunnen opgeven, de industrie hier opdoeken en ons gaan richten op de Chinese tourist… Scheelt ook een hoop CO2 en stikstof.

(En dat schaafje ga ik ook kopen!)

Update: net gisteren en vanochtend de eerste set bamboestrips geschaafd met het Bridge City Toolworks minischaafje - en het doet alles wat ik had verwacht. Ik gebruikte hem voor het 'finaal' op dikte schaven, na met mijn Peaktool blokschaaf de strips snel (grote afname) tot ± 1/2 mm over diameter te hebben geschaafd. De skids met een stukje krantenpapier ingesteld op een opening tussen bed en zool van ca 0.04 mm, en de beitel zover laten uitsteken dat er net een dunne krul gevormd wordt. De beitel had ik eerst omgeslepen naar een hoek van 40 graden (het is een low angle (12 graden bedhoek) schaafje, en dat levert met een beitelhoek van 30 graden meestal problemen op bij bamboe. Een feitelijke schaafhoek van zo'n 50 graden (12 plus 40) werkt beter). Mijn strips zijn nog nooit zo nauwkeurig op maat, en zo consistent geweest ;-)

Nu nog afwachten wat de 'duurzaamheid' van het schaafje is, met zijn aluminium body/zool en skids...

Leuk! Ik heb hem zelf bijna een jaartje nu! zeer tevreden mee.
    Ik gebruik hem voor mijn kumiko strips.
    Ondertussen heb ik een aantal maatblokjes gemaakt zoals op mijn foto te zien is

IMG_1351.jpg
    Kijk ook eens op mijn Blog --> Rakish Paddy Workshop <--
    of via https://www.instagram.com/rakishpaddyworkshop/
    Groet, Patrick

Henk ik ben bij de demo van Baptist geweest. Slijtage aan de geanodiseerde delen is "uitgesloten". Bridge City vertelde dat er een speciaal proces voor het anodiseren werd gebruikt. Hierdoor kreeg men een hardheid net onder diamant. Wel zou de kleur kunnen afslijten. Je krijgt dan de blanke anodisatiekleur te voorschijn waardoor het op slijtage lijkt. Ik heb er dus geen ervaring mee. Mijn BC schaafje zit nog in de verpakking

Mooi schaafje!

Even in titel toegevoegd voor de zoekmachine

Fons

Mooie schaaf! En zeker handig met die dunne latjes!
    Groeten, Raymond

Forum Rechten