Nieuw schatje (schaafje)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mmm - dat was weer een autocorrect in het onderwerp - er had 'nieuw schaafje' moeten staan...


Ik zag deze langskomen - en die kon ik niet laten staan...

https://bridgecitytools.com/collections/planes/products/hp-8-mini-block-plane

toen baptist 'm aankondigde.

Naast dat ie heel fraai is zijn de 'depth skids', die in eerste instantie bedoeld zijn om dunne houtjes 'vandikte' te schaven (ik geloof dat dit schaafje oorspronkelijk ontworpen is voor het schaven van chopsticks...), ook handig zijn (denk ik, ik heb het nog niet uitgeprobeerd) om een 'rod makers groove' zoals Lie Nielsen die optioneel in zijn blokschaven kan aanbrengen te simuleren.

Het idee is dat je een schaaf hebt met een bed dat in het midden een paar honderdste millimeter verzonden is, zodat de buitenkant (het eigenlijke bed) over je schaafmal (voor bamboestrips) loopt, en de schaafbeitel er dus een fractie boven hangt, zodat het risico vermindert dat je in je schaafmal schaaft. (De schaafmal zelf is van mild staal, en beschadigt de beitel dus niet echt, maar voor de mal is het niet bevorderlijk.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wat een schatje van een schaafje !
Lijkt me een handig ding , ik ben benieuwd naar je ervaring .
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Listig schaafje inderdaad. Kan ook wel werken voor Kumiko denk ik. Eens even een stanley 60 1/2 half zoeken en vier gaatjes boren en tappen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik vind het opvallend hoe groot het prijsverschil is tussen (redelijk gelijkwaardige) BC-producten die in de USA gemaakt worden en die in China gemaakt worden. Op het blog van BCT las ik dat Harvey in China 35000 m2 productieruimte heeft, samenwerkt met de alu-mensen die voor Apple iPhone bodies maken, hoe snel de werkers aldaar de kwaliteitseisen oppakken die BCT wil & dan vraag ik me af of we als westerse wereld maar beter de strijd kunnen opgeven, de industrie hier opdoeken en ons gaan richten op de Chinese tourist… Scheelt ook een hoop CO2 en stikstof.

(En dat schaafje ga ik ook kopen!)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Update: net gisteren en vanochtend de eerste set bamboestrips geschaafd met het Bridge City Toolworks minischaafje - en het doet alles wat ik had verwacht. Ik gebruikte hem voor het 'finaal' op dikte schaven, na met mijn Peaktool blokschaaf de strips snel (grote afname) tot ± 1/2 mm over diameter te hebben geschaafd. De skids met een stukje krantenpapier ingesteld op een opening tussen bed en zool van ca 0.04 mm, en de beitel zover laten uitsteken dat er net een dunne krul gevormd wordt. De beitel had ik eerst omgeslepen naar een hoek van 40 graden (het is een low angle (12 graden bedhoek) schaafje, en dat levert met een beitelhoek van 30 graden meestal problemen op bij bamboe. Een feitelijke schaafhoek van zo'n 50 graden (12 plus 40) werkt beter). Mijn strips zijn nog nooit zo nauwkeurig op maat, en zo consistent geweest ;-)

Nu nog afwachten wat de 'duurzaamheid' van het schaafje is, met zijn aluminium body/zool en skids...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Henk ik ben bij de demo van Baptist geweest. Slijtage aan de geanodiseerde delen is "uitgesloten". Bridge City vertelde dat er een speciaal proces voor het anodiseren werd gebruikt. Hierdoor kreeg men een hardheid net onder diamant. Wel zou de kleur kunnen afslijten. Je krijgt dan de blanke anodisatiekleur te voorschijn waardoor het op slijtage lijkt. Ik heb er dus geen ervaring mee. Mijn BC schaafje zit nog in de verpakking:eek:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk ik ben bij de demo van Baptist geweest. Slijtage aan de geanodiseerde delen is "uitgesloten". Bridge City vertelde dat er een speciaal proces voor het anodiseren werd gebruikt. Hierdoor kreeg men een hardheid net onder diamant. Wel zou de kleur kunnen afslijten. Je krijgt dan de blanke anodisatiekleur te voorschijn waardoor het op slijtage lijkt. Ik heb er dus geen ervaring mee. Mijn BC schaafje zit nog in de verpakking:eek:

OK - goed om te weten ;-) De zool zelf 'slijt' overigens wel - ik kan zien waar hij de bamboe strips heeft geraakt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Henk ik ben bij de demo van Baptist geweest. Slijtage aan de geanodiseerde delen is "uitgesloten". Bridge City vertelde dat er een speciaal proces voor het anodiseren werd gebruikt. Hierdoor kreeg men een hardheid net onder diamant. Wel zou de kleur kunnen afslijten. Je krijgt dan de blanke anodisatiekleur te voorschijn waardoor het op slijtage lijkt.

Dat is niet hoe anodiseren werkt, het is waar dat anodiseren een slijtvaste laag maakt, maar dat is simpelweg aluminium oxide, hetzelfde voor alle anodisatieprocessen. Voor grotere laagdiktes is de oxidatielaag poreus, en daar kun je gebruik van maken om het in te kleuren of iets van een teflon olie oid in te laten trekken, voor kleuring en makkelijker glijden.
Als de kleur weg is, dan zit je op de laatste micrometer laagdikte, maar de rest van die laag is dan echt wel weggesleten, en de rest van de anodisatie slijt dan ook weg totdat je op het aluminium zit. Da's dus ook wel echt slijtage (afijn, wat Henk Verhaar zegt, dus).
De vraag is hoe erg het is, Patrick Leach, van de Stanley Blood&Gore pagina over Stanley schaven, is geen fan van Aluminium voor schaven, maar ik weet niet of verschillende legeringen beter of minder geschikt zijn. Als je door de oxidatielaag heen slijt, en je legt de schaaf weg, dan zit er zo weer een nieuw laagje op, zo snel gaat het wel (maar niet zo dik als met anodiseren).

Ik vind het heel mooie spullen, maar ik vind ze wel wat "over-engineered" en ik vraag me af of in sommige gevallen de functie daardoor minder is. Bij die bankschaaf zit bv. een korte schaafbeitel met twee verschillende snijkanten aan de uiteinden geslepen. Is maar een kort beiteltje (levensduur?), ik stoot me nu wel eens aan een snijkant, is dat gevaar groter als zo'n schaafbeitel twee snijkanten heeft? En als je hem aan het slijpen bent? Is zo'n schaaf prettig vast te houden met al die hoeken en randen?
Wat dat betreft vind ik het wel mooi wat Veritas doet, wel innoveren, maar vooral de functie proberen te begrijpen en verbeteren, niet slaafs Stanleys namaken (Lie Nielsen) maar ook niet per se iets futuristisch maken.

Maar die chopstick maker en pencil makers zijn wel cool, zo'n jig voor potloden zou ik ook wel eens willen maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.