Gerfschaafje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Op marktplaats een lief schaafje gescored.

DSC01413.jpg


Dit is een Nooitgedagt. Hij is niet echt geschikt voor gebruik want de wangen waar de wig achter schuift zijn flink beschadigt. Ook de bodem is zo gegroefd dat je wel een mm weg moet schuren om weer iets vlaks te krijgen. Er zit een ijzer in vam K. Nowles & co. Dat lijkt me niet origineel.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe oud hij ongeveer is. Ik kan me niet voorstellen dat Nooitgedagt dit model nog erg lang heeft gemaakt. Op deze foto zie je het merkje. Is er een Nooitgedagt kenner op het forum?

DSC01417.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zag ergens dat dit merkje tot 1900 is gebruikt. Die meneer heb ik nog gemailed, eens zien of hij nog meer weet.

Ondertussen kon ik het niet laten en heb de beitel geslepen. Omdat de bodem al te ver heen is om er een zoetschaaf van te maken, heb ik er maar een flinke boog in de geslepen voor het ruwere werk.

DSC01421.jpg


Hij houdt lekker vast, is vederlicht en schaaft als een jekko. Een blijvertje dus :cool: .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.