Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Hoe balken in de lengte exact parallel zagen?

Hallo!

Ik heb een stapel eiken balken/planken (ca. 280 x 5 x30 cm). Daaruit wil ik 2 balken van 280 x 5 x 10 halen, dus over de lengte exact parallel zagen. Ik heb geen zaagtafel maar een festool HK85, 2 geleiders van samen 280 cm en 2 klemmen. Alleen als ik de geleiders klem, hoe precies ik het over de lente ook uitmeet, het komt altijd een paar millimeter verkeerd uit. Ik zou zo graag over de hele lengte 10 cm hebben, zou toch moeten kunnen?

Heeft iemand een advies hoe ik over de lengte, op de millimeter nauwkeurig kan zagen, gebruik makend van bovenstaande tooling? Of wat zou ik moeten aanschaffen om het hiermee te kunnen?

Thanx!
    Groeten,
    Gilles

Heb je al gekeken of de balken zelf wel recht zijn?
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Parallel-geleider. Die is er voor een TS55 (want heb ik), maar weet niet of die er voor jouw zaag ook is.

Enne… de kans dat het lukt is niet groot. Er zit altijd spanning in hout. En dat betekent dat je met overmaat moet beginnen om op eindmaat uit te komen (en nu wacht ik op Tuoh om me te corrigeren…).

Zijn zeker nog niet recht, vers uit de zagerij. Dus met schors er nog aan...

Ik heb de parallel geleider op internet zo goed mogelijk bestudeerd, maar leek me meer voor plaatmateriaal. Ben bang dat een balkje van 10cm breed te weinig houvast/stabiliteit voor de geleider biedt. Dus dat hij “kiept”

Wat Bert zegt klopt helemaal. Vaak zit er wat spanning in het hout nog. De balken iets overmaat zagen, dagje wachten en dan opnieuw zagen. Hoe bedoel je trouwens dat er verschil in zit. Is de dikte van de balk niet constant of buigt het hout?

Je zou zelf met plaat werk een rechte lijn kunnen maken met lijmklemmen en een draad. Dan zou je de zaag daarlangs af kunnen geleiden. Desnoods met overmaat en dan iets afschaven mocht er toch verloop zijn. Je hebt wel een grof dagblad nodig voor je festool.

Mvg Cees.

Kan je niet er iets naast leggen voor ondersteuning.Dan heb je tenminste wat vlees om op te geleiden.

Succes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GillesT Bekijk Berichten
    Ik heb de parallel geleider op internet zo goed mogelijk bestudeerd, maar leek me meer voor plaatmateriaal. Ben bang dat een balkje van 10cm breed te weinig houvast/stabiliteit voor de geleider biedt. Dus dat hij “kiept”
    als je het op deze manier moet doen kun je een 2e balk ernaast leggen heb je meer draagvlak

precies wat @Danny1984 zegt dus
    Laatst gewijzigd door vandikte; 27-10-19 om 08:06. Reden: Lees nu de laatste post pas....

Ik lees dat je 2 geleiderails hebt gekoppeld. Misschien is een geleiderail van 3 meter een optie. Kost wel wat-

Forum Rechten