Hoe balken in de lengte exact parallel zagen?

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Hallo!

Ik heb een stapel eiken balken/planken (ca. 280 x 5 x30 cm). Daaruit wil ik 2 balken van 280 x 5 x 10 halen, dus over de lengte exact parallel zagen. Ik heb geen zaagtafel maar een festool HK85, 2 geleiders van samen 280 cm en 2 klemmen. Alleen als ik de geleiders klem, hoe precies ik het over de lente ook uitmeet, het komt altijd een paar millimeter verkeerd uit. Ik zou zo graag over de hele lengte 10 cm hebben, zou toch moeten kunnen?

Heeft iemand een advies hoe ik over de lengte, op de millimeter nauwkeurig kan zagen, gebruik makend van bovenstaande tooling? Of wat zou ik moeten aanschaffen om het hiermee te kunnen?

Thanx!
Groeten,
Gilles
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Parallel-geleider. Die is er voor een TS55 (want heb ik), maar weet niet of die er voor jouw zaag ook is.

Enne… de kans dat het lukt is niet groot. Er zit altijd spanning in hout. En dat betekent dat je met overmaat moet beginnen om op eindmaat uit te komen (en nu wacht ik op Tuoh om me te corrigeren…).
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Ik heb de parallel geleider op internet zo goed mogelijk bestudeerd, maar leek me meer voor plaatmateriaal. Ben bang dat een balkje van 10cm breed te weinig houvast/stabiliteit voor de geleider biedt. Dus dat hij “kiept”
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Wat Bert zegt klopt helemaal. Vaak zit er wat spanning in het hout nog. De balken iets overmaat zagen, dagje wachten en dan opnieuw zagen. Hoe bedoel je trouwens dat er verschil in zit. Is de dikte van de balk niet constant of buigt het hout?
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Je zou zelf met plaat werk een rechte lijn kunnen maken met lijmklemmen en een draad. Dan zou je de zaag daarlangs af kunnen geleiden. Desnoods met overmaat en dan iets afschaven mocht er toch verloop zijn. Je hebt wel een grof dagblad nodig voor je festool.

Mvg Cees.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik heb de parallel geleider op internet zo goed mogelijk bestudeerd, maar leek me meer voor plaatmateriaal. Ben bang dat een balkje van 10cm breed te weinig houvast/stabiliteit voor de geleider biedt. Dus dat hij “kiept”

als je het op deze manier moet doen kun je een 2e balk ernaast leggen heb je meer draagvlak

precies wat @Danny1984 zegt dus
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Parallel-geleider. Die is er voor een TS55 (want heb ik), maar weet niet of die er voor jouw zaag ook is.

Enne… de kans dat het lukt is niet groot. Er zit altijd spanning in hout. En dat betekent dat je met overmaat moet beginnen om op eindmaat uit te komen (en nu wacht ik op Tuoh om me te corrigeren…).

:D

Zaag het stuk eerst middendoor, of wat uit de midden, met behulp van de langsgeleiders. Maar zorg dat je aan een zijde wat overmaat hebt.
Daarna zijn beide delen strak op maat te zagen met de parallel geleider.

Ik weet uit ervaring dat de parallelgeleider van Bosch en Mafell perfect werken, dat zal bij de Festool ook wel het geval zijn.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zaag het stuk eerst middendoor, of wat uit de midden, met behulp van de langsgeleiders.
Maar zorg dat je aan een zijde wat overmaat hebt.
Daarna zijn beide delen strak op maat te zagen met de parallel geleider.
Ik weet uit ervaring dat de parallelgeleider van Bosch en Mafell perfect werken, dat zal bij de Festool ook wel het geval zijn.

Misschien begrijp het verkeerd... maar ik denk dat de TS geleiderails bedoelt.
Je schrijft over een langsgeleiders en parallelgeleider of is dit hetzelfde?
Zo ja, dan heb ik dit niet geschreven;).
Mvg, :).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
In mijn optiek bedoelt tuoh idd de geleide linealen, aangezien hij ook naar andere merken verwijst met hetzelfde "systeem ".
 

tuoh

Oud hout
De parallelgeleider bij een handcirkelzaag is dat "lullige" stukje ijzer dat elke zaagfabrikant mee in de doos stopt bij nieuwe machines.
Ziet er uit als een mislukte winkelhaak, en past vooraan in de zool van de machine.
Bij veel merken is gewoon nutteloze balast, maar bij de betere merken werkt het prima.
Als het werkt kan je er perfect mooi evenwijdige stroken mee zagen.
Ik kan met mijn Bosch makkelijk balkhout van 63mm dik verzagen in duimse latten, enkel gebruik makend van dat "lullig" stukje ijzer:p

Met "langsgeleiders" bedoelde ik inderdaad geleidelinialen.
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Ik zal inderdaad wat overmaat aanhouden en ook dat nachtje laten liggen zie ik wel zitten. Het hout komt uit een stam met ca 40 cm doorsnede en heeft als stam een half jaar gelegen voor het naar de houtzagerij ging. Nu in plakken van 5 cm gezaagd en daar in de lengterichting balken uit halen.

Dat zetten en bewegen van hout moet ik voldoende ruimte geven!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.