Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Smetlijn op de balk zetten, die is recht. Dan heb je een referentie.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Parallel-geleider. Die is er voor een TS55 (want heb ik), maar weet niet of die er voor jouw zaag ook is.

Enne… de kans dat het lukt is niet groot. Er zit altijd spanning in hout. En dat betekent dat je met overmaat moet beginnen om op eindmaat uit te komen (en nu wacht ik op Tuoh om me te corrigeren…).

Zaag het stuk eerst middendoor, of wat uit de midden, met behulp van de langsgeleiders. Maar zorg dat je aan een zijde wat overmaat hebt.
    Daarna zijn beide delen strak op maat te zagen met de parallel geleider.

Ik weet uit ervaring dat de parallelgeleider van Bosch en Mafell perfect werken, dat zal bij de Festool ook wel het geval zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Zaag het stuk eerst middendoor, of wat uit de midden, met behulp van de langsgeleiders.
    Maar zorg dat je aan een zijde wat overmaat hebt.
    Daarna zijn beide delen strak op maat te zagen met de parallel geleider.
    Ik weet uit ervaring dat de parallelgeleider van Bosch en Mafell perfect werken, dat zal bij de Festool ook wel het geval zijn.
    Misschien begrijp het verkeerd... maar ik denk dat de TS geleiderails bedoelt.
    Je schrijft over een langsgeleiders en parallelgeleider of is dit hetzelfde?
    Zo ja, dan heb ik dit niet geschreven.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

In mijn optiek bedoelt tuoh idd de geleide linealen, aangezien hij ook naar andere merken verwijst met hetzelfde "systeem ".
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

De parallelgeleider bij een handcirkelzaag is dat "lullige" stukje ijzer dat elke zaagfabrikant mee in de doos stopt bij nieuwe machines.
    Ziet er uit als een mislukte winkelhaak, en past vooraan in de zool van de machine.
    Bij veel merken is gewoon nutteloze balast, maar bij de betere merken werkt het prima.
    Als het werkt kan je er perfect mooi evenwijdige stroken mee zagen.
    Ik kan met mijn Bosch makkelijk balkhout van 63mm dik verzagen in duimse latten, enkel gebruik makend van dat "lullig" stukje ijzer

Met "langsgeleiders" bedoelde ik inderdaad geleidelinialen.

Dank, inderdaad een hele praktische suggestie, kan ik zo doen

Festool staat er om bekend dat de linialen moeilijk zijn uit te lijnen. Alternatief koppelstuk: https://www.gereedschappro.nl/artike...l-2-stuks.html

Ik zal inderdaad wat overmaat aanhouden en ook dat nachtje laten liggen zie ik wel zitten. Het hout komt uit een stam met ca 40 cm doorsnede en heeft als stam een half jaar gelegen voor het naar de houtzagerij ging. Nu in plakken van 5 cm gezaagd en daar in de lengterichting balken uit halen.

Dat zetten en bewegen van hout moet ik voldoende ruimte geven!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Festool staat er om bekend dat de linialen moeilijk zijn uit te lijnen. Alternatief koppelstuk: https://www.gereedschappro.nl/artike...l-2-stuks.html
    nooit bij stil gestaan, ik ga het checken met een lange lat. Thanx

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    @tuoh, dank voor de uitleg.

@GillesT,
    Als je de Makita P45777 koppelstukken gebruikt zitten die ook veel vaster en beschadig je de geleiderails ook niet.
    En je bent goedkoper uit 2 sets kosten ongeveer 45,00 euro, 1 set bestaat uit 2 delen met inbus schroefjes.

In dit topic staat op pagina 4 post 3 t/m 8 er uitleg over.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...ta+koppelstrip

Mvg,
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Forum Rechten