Bouwverslag simpele freestafel voor multimate

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Als je weinig ruimte tot je beschikking hebt, moet zoveel mogelijk gereedschap multifunctioneel zijn. Omdat ik toch graag een freestafeltje wilde heb ik een opzetstuk gemaakt voor mijn multimate, geïnspireerd op andere freestafels van dit forum. Dit is een klein bouwverslagje daarvan. Op- en aanmerkingen voor dit project en/of toekomstige projecten zijn meer dan welkom. Aangezien foto’s leuker zijn dan tekst: ook veel plaatjes.

Ik ben begonnen met een plaat betonplex, omdat dit zo lekker glad is. Hoewel ik maar een kleine plaat bij de lokale bouwmarkt heb gehaald, blijft het toch een beetje passen en meten. Heb de handzaag er maar even voor gebruikt, dat geeft geen stof, geen herrie en is goed voor de spierballen.

zagen_doe_je_zo.jpg

De frees die ik heb is een makita rt0700c, welke onder andere een kantelbare voet heeft die ik bijna nooit gebruik. Perfect dus voor onder de freestafel. Ik heb deze bevestigd aan een stukje aluminium plaat uit de oud-ijzerbak. De gatenzaag werkte prima om een gat te maken voor het freesje. Die aluminium plaat heb ik weer ingefreesd in het werkblad en vervolgens een gat gemaakt voor de frees. Alles zit vast met inslagmoeren, om het demontabel te maken. Helaas ben ik in het heetst van de strijd vergeten om foto’s te maken.
Daarna twee stroken betonplex gezaagd voor het hekwerk (ik ga er voor het gemak even vanuit dat hekwerk de Nederlandse vertaling van fence is). Om die mooi haaks op elkaar te krijgen een tweetal hoekjes gezaagd in de verstekbak en de boel verlijmd. Het betonplex ter plekke goed geschuurd, omdat ik bang was dat de lijm anders niet zou houden. Daarna nog een uitsparing gemaakt voor de stofzuiger.

hekwerk.jpg

Nu wilde ik er graag een paar t-tracks in hebben, maar dat is nogal een prijzig geintje. Gelukkig had ik nu een halve freestafel, dus kon in een aluminium koker open frezen. Ging verrassend soepel op de langzaamste stand, met rustig aanvoeren en een likje smeersel. Daarna van een latje meranti een profiel gemaakt dat er mooi in past.

profiel_aluminium.jpgprofiel_hout.jpg

Om de ‘t-tracks’ in de tafel te kunnen frezen, heb ik deze ter hoogte van de tracks opgedikt met nog twee stroken betonplex. Voor de stevigheid heb ik die verlijmd en geschroefd. Daar maakte ik een denkfoutje, want ik had in eerste instantie de schroeven in het midden gezet. Dat gaf een mooie vonkenregen toen ik de sleuven voor de tracks wilde frezen. Gelukkig was het foutje snel hersteld en is het freesje heel gebleven. Bijkomend voordeel van de strook betonplex er onder is dat de tafel nu vrij komt van de workmate, waardoor ik gemakkelijk dingen er op vast kan klemmen. Als laatste nog wat blokjes toegevoegd, zodat ik de tafel in de multimate kan vastklemmen.

Hier wat foto’s van het eindresultaat. Ik ben er bijzonder tevreden mee en heb ondertussen al aardig wat meters er overheen gehaald. Enige nadeel is dat de Makita net een beetje power mist als ik wat meer en wat harder materiaal wil afnemen. Gelukkig ben ik een hobbyist, dus kan ik het rustig aan doen.

eindproduct_boven.jpgeindproduct_onder.jpgvooraanzicht.jpg

Met vriendelijke groet,
Martijn

(Sommige foto's staan gedraaid, maar ik vond het dusdanig frustrerend om ze weer recht te krijgen, dat ik het bij een aantal maar zo gelaten heb)
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Mooie oplossing zo! Lekker simpel en toch bijzonder doeltreffend en ruimtebesparend. Je 'hekwerk' heet trouwens een geleider ;) Ben je oorspronkelijk Engelstalig?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Keurig! Ik heb dezelfde frees en een vergelijkbare oplossing maar zonder de t tracks voor de geleider; misschien toch nog eens overwegen nu ik dit zie!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Nice. Kan je ook de hoogte van de frees regelen of is dat niet nodig?
Ik heb (nog) geen frees maar ben wel wel aan het inlezen.

Je hebt de bedraade versie van de makita toch?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zat te kijken multimate :confused: maar bedoel je niet workmate? multimate is een winkel waar ze workmate misschien wel verkopen :)
Een freestafel in wat voor een model of grote dan ook is altijd handig.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dit blad is door de T-tracks verzwakt, en niet op de juiste manier verstevigd. Het beste is twee dwarsbalkjes monteren. De twee huidige latten inkorten.

onder.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.