Schuurschijf/bandschijf 300mm

dakkerd

Nieuw lid
26 okt 2019
1
0
Vooreerst, ik ben zeker de hobby-persoon te noemen. Zelden dat ik iets aflever aan een klant, maar ik wil wel iets precies kunnen bouwen. Ik heb hier een verstekzaag (Metabo), maar om nu te zeggen dat die perfect 45 graden zaagt, is toch ook zeker overdreven.

Ik wil dus mezelf een schuurmachine aankopen om een hoek perect in 45 graden bij te schuren. Dus ik dacht een bandschuurmachine te kopen, of een schijfschuurmachine. De vraag is hier of ik het zelf maak, dan wel dat ik er eentje aanschaf. Zelf maken is relatief eenvoudig te doen, dus dat komt goed in principe. Ik zou dan de schuurschijven en kleefschijf van Hegner gebruiken op een schijf die ik laat draaien op een motor die ik hier staan heb. De 'perfecte' hoek meet ik dan elke keer uit als ik het gebruik. Zeker niet zo handig als een machine, maar werkbaar indien je niet voortdurend van hoek moet veranderen. Voordeel is hier dat ik hier onmiddellijk schijven heb voor zowel hout als metaal.

Aan de andere kant zie ik ook machines staan van HBM en dat soort. Die kosten heus niet veel. Maar ik weet niet of ik hiermee eigenlijk wel kwaliteit koop. Of anders, zijn er merken die aanvaardbaar zijn in prijs (toch niet boven 300€) en die kwalitatief wel aanvaardbaar zijn? Vb, koop je met de Holzman TSM250 rommel? Is de HBM 300 (prijs €200) iets wat jullie durven kopen? Of moet je voor zulk materiaal altijd naar hogere prijsklasses kijken?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dan kan je beter een andere zaag kopen. Of je bestaande machine op punt stellen. Een zaagsnede bijschuren om de hoek juist te krijgen gaat vaak het probleem nog erger maken in plaats van te verhelpen.
De onnauwkeurigheid bij de bron aanpakken is de beste oplossing.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik volg Mathieu hierin. Zeker als de schuurschijven met klittenband bevestigd worden, is het onmogelijk om hiermee precies te gaan werken. Dat heb ik aan den lijve ondervonden op mijn Huvema exemplaar met zelfgemaakte mal. Ofwel je zaag beter afstellen/upgraden, ofwel (als het over massief hout van kleine afmetingen gaat) een futselplank maken om zo de verbindingen te finetunen.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi dakkert, mocht je toch een schuurmachine willen. Ik zet er zo een op de marktplaats hier. Een jet op 220
Het is een bandschuurmachine en schijf schuurmachine.
Hij staat te verstoffen in de werkplaats.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Nee hoor... Je gebruikt je roltafel of blad als referentiepunt, reset de meter en plaatst hem dan op het zaagblad.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
ah wist ik niet dat dat met die dingen kan :) ook weer wat geleerd. Nu nog weten waar je ze koopt :) hopelijk heeft de topic starter ook wat aan zo'n digitale graden meter. Scheelt weer machine kopen. Hoewel dat ook altijd fijn is natuurlijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een futselplank is inderdaad ook een goed idee/oplossing.
Ik heb een Electra Beckum afkortzaag, wat vermoedelijk de zelfde is als de Metabo.
De mijne (en deze zagen zijn er om bekend) zaagt ook niet zo nauwkeurig. Belangrijkste oorzaak is de aanslag/steun waar het hout tegen wordt gedrukt. Deze staat bij mij hol. Ik heb hem een keer gevlakt, maar dat was maar van korte duur. Het onderdeel is waarschijnlijk te zwak voor zijn doel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.