Een paar tafels gemaakt.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Als eerste een tafeltje voor in de woonkamer, eigenlijk als salontafel, maar daar is ie toch te klein voor.
Uit walnoot voor het blad en haagbeuk/ steenbeuk voor het onderstel (en purperhart voor de wigjes).
Werken in haagbeuk viel me tegen, het is hard, maar toch ook niet zo sterk, een paar keer braken er stukjes uit, en als je met schaven de nerf tegen hebt, dan zul je het weten ook.
Het contrast vind ik zelf wel mooi uitgevallen, qua netheid had het hier en daar nog beter gekunt, maar dit is mijn eerste serieuze meubel in massief hout, dus ja, leerproces zullen we maar zeggen.
20191019_115018.jpg20191019_115043.jpg
Verder nog een tafel voor in de hal, was deze eigenlijk eerder begonnen. Zit in elkaar met pocketholes (aaargh :D ), en deuvels voor de onderste liggers. kraalrandje gemaakt met de Stanley 50. En een lade met wat zwaluwstaarten (nog niet eerder gedaan, dus qua netheid moet dat beter, maar voor nu prima).
Een jig gemaakt om de schuine kant aan het tafelblad te zagen, maar uiteindelijk heb ik gewoon de handschaaf gepakt, gaat prima (Paul Sellers heeft er een youtube videootje over). Het hout is het "hardhout" van de bouwmarkt, geen idee wat het is, maar er was een aanbieding op die timmerpanelen, dus daar heb ik er nog wat van staan. Prima te bewerken, mooie rechte nerf, niet al te hard. Ook goed om met handschaven profielen te schaven.
20191024_201324.jpg20191024_201355.jpg20191020_215929.jpg20191020_215946.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik had nog een pot jachtlak staan (polyurethaan), en die heb ik verdund, en daarna 5-6 heel dunne lagen aangebracht (wipe-on poly op zijn engels). Op de haltafel zit ook al zelfgemaakte paste wax (gekookte lijnzaadolie, bijenwas en terpentine).
De tafel met het walnoten blad is nog niet helemaal glad genoeg naar mijn zin, dus die ga ik nog even schuren (korrel 600 of zo) en dan nog 1-2 lagen dunne polyurethaan erop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.