Technisch verschil vlakbank en handschaaf?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Wat is het technische verschil tussen een vlakbank en een handschaaf?

Oftewel:

Waarom heeft een vlakbank hoogteverschil voor/na/bij het beitelmes en een handschaaf niet?
Kan iemand dit uitleggen?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Het mes van een handschaaf steekt toch ook uit de zool van de schaaf?
Dus wat dat betreft lijkt me er weinig verschil te zijn.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een poging:

Een handschaaf heeft een handvat achter het schaafmes. Effectief duw je dus de schaaf op het voorste vlak van het nog niet geschaafde hout. Met de hoogte instelling van het schaafmes bepaal je de schaafdiepte.

Een vlakbank zou het zelfde kunnen werken, als je in staat bent het hout in de juiste positie over de aanvoertafel te geleiden. Omdat het hout op een vlakbank vaak groot is, is een afvoertafel die het geschaafde hout ondersteunt, erg handig. Daarbij is een vlakbank een stuk groter dan een handschaaf en is het technisch dus eenvoudiger om een in hoogte verstelbare aanvoertafel te maken.
 

tuoh

Oud hout
Bij een handschaaf regel je de spaanafname door de schaafbeitel wat in of uit te draaien zodat ie meer of minder boven de schaafzool uitkomt.
Bij de vlakbank kan je de hoogte van de schaafas niet regelen, daar gebeurt het dus door de aanvoertafel hoger of lager te zetten om de spaanafname te regelen.
Bijkomend voordeel van deze manier van regelen, bij de vlakbank kan je de spaanafname veel groter instellen dan bij zijn manuele broertje. Dit vraagt dan wel dat aan- en afvoerblad onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn. dit om "snipe" of bol schaven te vermijden.

Als bij correct gestelde schaafmessen de aan- en afvoertafel in één lijn gesteld worden krijg je exact hetzelfde als wat er gebeurt met de handschaaf. Dit kan omdat de schaafmessen dan ongeveer een tiende mm
(of een paar honderdsten) boven de bladen uitsteken. De spaanafname is dan zeer minimaal, maar er word wel geschaafd:p
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Wat is het technische verschil tussen een vlakbank en een handschaaf? ............

Bij een vlakbank is het de bedoeling dat het afvoerblad de referentie is. De rol van het aanvoerblad is beperkt, want die bepaalt in eerste instantie alleen maar hoeveel hout er wordt weggeschaafd. Zodra het hout een stukje over het messenblok is geduwd en boven het afvoerblad ligt, zou het aanvoerblad in principe zelfs verwijderd mogen worden (wat praktisch gezien niet erg handig is;)). Indien alles goed ingesteld is, kun je in 1 streek een plank kaarsrecht en vlak maken.

Een niet-elektrische handschaaf is gevoelig voor druk die erop wordt uitgeoefend. Zelfs met een zuiver rechte schaaf kun je een kuil of draai schaven door voldoende druk te geven.
Als de handschaaf een extra lange zool heeft, is de neiging tot recht schaven natuurlijk wel groter.
Wat ik wel bijzonder vind, is dat er voor het rechtschaven vroeger vaak een voorloper werd gebruikt, een blokschaaf met een extra lange voorzool. Terwijl ik ook nu nog regelmatig mijn Stanley reischaaf gebruik, die juist een extra lange àchterzool heeft.
Die Stanley-met-lange-achterzool gebruik ik vooral om bredere delen vlak te schaven, de schaaf daarbij in diagonale positie (afwisselend links en rechts) rechtdoor te duwen, met veel neerwaartse druk op de achterzool. De ouderwetse voorloper heb ik nog wel, maar al zeker 30 jaar niet meer gebruikt.

Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.