VPRO tegenlicht Houtbouwers

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Gisteravond deze aflevering terug gekeken.
Ik vond het erg interessant.

[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/20-10-2019/VPWON_1295418


[/FONT]
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Zeker interessant. Of dit soort bouw nou de definitieve oplossing voor het stikstofprobleem is weet ik niet, maar het is zeker de moeite waard. Het huis in London aan Regent Canal in het begin van de uitzending had ik afgelopen jaar gezien en ik vond het er wel mooi staan.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Vond het ook wel interessant, had wel gehoopt dat er iets meer over de praktische houtbouw zelf ging. Misschien een beetje verkeerde verwachting, Tegenlicht gaat altijd meer over grote ideeën. Heb laatst wel deze video gezien over hoe dat modulaire (hout)bouwen nou in z'n werk gaat, in Zwitserland, maar lijkt wel op de Engelse fabriek die in Tegenlicht te zien was.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Ik denk zeker dat het massaal planten van bomen voor iedereen voordelig is. Je hebt enerzijds de co2 opslag en betere luchtkwaliteit. Anderzijds grondstoffen voor biomassa en bouwnijverheid.
Als de vraag groeit volgt het aanbod zou ik denken.
Ik ben helemaal mee met hun visie.
Grts Petra.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Zeker interessant. Of dit soort bouw nou de definitieve oplossing voor het stikstofprobleem is weet ik niet, maar het is zeker de moeite waard. Het huis in London aan Regent Canal in het begin van de uitzending had ik afgelopen jaar gezien en ik vond het er wel mooi staan.

Niet voor het stikstofprobleem, tenzij we heel veel grond van veehouders omzetten in bos, wel een grote bijdrage tegen het (veel grotere) CO2-probleem.

Woensdag was nog de meetup in Amsterdam. Ook interessant om diverse architecten en bouwers aan het woord te horen. Iedereen was enthousiast. Helaas helemaal geen tegenstanders, dus ook geen echte discussie. Zo blijft het beeld voor mijn gevoel een beetje eenzijdig. Iemand moet toch de keerzijden benoemen... Dat gezegd hebbende: ik ben onder de indruk van wat er lijkt te kunnen, een dit lijkt toch een bijzonder goed idee dat hopelijk na deze aflevering van Tegenlicht een impuls krijgt...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
wat is de keerzijde dan van hsb
het enigste wat ik kan bedenken dat het per saldo alleen goedkoper is als je door deze keuze naar een fundering op staal kan in plaats van palen.
Als je toch moet heien zoals hier in de omgeving maakt het qua kosten geen fluit uit wat je kiest.

als je wilt besparen kan je beter beginnen met een goedkope keuken en sanitair
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Heb zelf een Houtskeletbouw huis gebouwd in 2013.
De Wanden zijn gemaakt in Roemenië, 24 cm dikke vlas isolatie als stijlen in de wand zitten stijlen van 14cm en 10 cm zodat er minimum aan koude bruggen voorkomt. Mijn Huis is damp Open gebouwd, binnen muren zijn voorzien van leemstuck, en hier en daar wandverwarming. Verdiepingsvloer is een samengestelde houten vloer van ca 15 cm dik van Lenotec. Beglazing is drielaags, dat veel confort geeft, je hebt namelijk geen last van een koude val. Buitenkant is afgewerkt met douglas dat heb ik laten vergrijzen.
Ben zeer tevreden en zou het iedereen kunnen aanraden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.