bankje uit oude eiken balken op artisanale wijze

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Hallo,

ik heb een paar prachtige eiken balken uit een molen op de kop getikt, meer dan 100 jaar oud, kopmaat +/- 10x15cm. Nu wil ik met die balken een sierbankje maken en zoveel mogelijk die oude look behouden, in de stijl van wat op het internet chinese bankjes heet. Voor de poten heb ik één van de balken in 4 gezaagd zodat ik nu 4 fijnere latten heb van 5x3cm ong. Mijn idee is om verder op artisanale wijze - met de hand dus- aan de poten een pen te maken, en een gat in het bankje. De zijdes van deze latten met de 'nieuwe' zaagsnede zou ik bewerken met schaaf om beter te laten aansluiten bij de oude buitenkant.
dit is de balk voor het zitvlak

vraagje:
- ik bedacht dat 3 poten misschien meer stabiliteit zou geven dan 4, minder kans op wiebelen? correct
- als dit alles lukt, met welke olie of ander product behandel ik het best om de look zoveel mogelijk te behouden? Op sommige stukken zitten nog wat verfresten die ook heel charmant zijn
- andere tips?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
niet wiebelen is wat anders als stabiel
stabieler als 4 poten op de hoeken krijg je een stoel of tafel niet
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
het is een smal bankje (12cm breed maar en 45cm hoog) dat meer een sierobject zal zijn dan een echt meubel. Ik ben er gisteren aan begonnen en ga toch voor een 3poot. De pootjes staan in een hoek van 10° naar buiten.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Leuk bankje en mooi hout heb je er voor. Ben benieuwd naar eind resultaat als 3poot. Zie het nog niet voor me.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
dank je wel, het komt goed
ik heb gisteren het eerst gat gemaakt, in een hoek van 10° (dat zie je niet goed op de foto)
IMG_20191024_202448.jpg
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
dit is het resultaat geworden - bankje is 45cm hoog
20191121_205205.jpg

Nu maak ik met een restje nog een kleiner voetenbankje van 30cm hoog. Voor dat voetenbankje kies ik gewoon 4 pootjes. Ben wel blij met het resultaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.