Juiste frees bij verbinding

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Beste allemaal,

ik wil een kast maken van 18mm dik vuren hout, ik wil daarbij de verticale gedeeltes half infrezen en de horizontale gedeelte ook zodat ze inelkaar vallen, half houtverbinding? ( zie tekening)
Nu vroeg ik me af, gebruik ik hiervoor een frees die precies de dikte van het hout heeft, om juist ééntje die een mm groter is, dus 19mm?

Dank voor alle hulp!thumbnail_20191023_114316.jpg

Groet,
Laurens
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ik zou een kleinere frees nemen, bv 6 of 8mm en dan 17mm sleuf frezen en passen. Als de passing te eng is, nog een mm afnemen
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
En dan een mal maken en met de kopieerring frezen?
De planken zijn 40cm dus het gefreesde stuk 20,5cm maken of pr3cies passend?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
mal kan, maar eenvoudiger is het om gewoon een rechte lat te nemen en er langs te freezen
iets meer frezen dan exact tot het midden is niet erg, want je ziet het toch niet
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Is het niet veel makkelijker om zulke sleuven te zagen? Paar keer heen en weer op de zaagtafel en voilá. Dat mits je zaagdiepte toereikend is dan wel. Wil je veel dezelfde verbindingen maken, dan kan je zelfs met een mal of twee stopblokjes werken om simpel telkens dezelfde breedte te krijgen.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik zou hiervoor ook kiezen voor een 12mm frees en gebruik maken van een frees mal (https://www.youtube.com/watch?v=ycp9fDPO4SU). hier zijn ook veel varianten op te vinden dus google vooral :)
voordeel met een mal is dat je niet alleen de exacte dikte van je plank kunt frezen (spelingvrije passing), maar de sleuven in de staanders ook haaks staan en je planken dus recht in de kast zitten. Zo dondert er niets uit je kast :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
persoonlijk zou ik alleen de eerste 10 cm helemaal frezen en de achterste 30 cm een mm of 5 diep aan beide kanten van de staanders
20 cm plank zonder ondersteuning breekt vrij makkelijk af
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Dank allemaal voor jullie reacties, dit gaat me goed op weg helpen! Alleen ben ik benieuwd of er een benaming is voor deze half verbinding die ik bedoel, ik kan er eigenlijk weinig informatie over vinden op google, en het leek me juist zo'n makkelijke verbinding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.