Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

aanschaf volgorde machines

Omdat ik geen geldboom in de tuin heb, wil ik in stappen wat elektrisch gereedschap aanschaffen. De toepasbaarheid bepaald dan eigenlijk wel de volgorde.

Ik heb een Makita inval zaag met geleider die ik nodig had voor het zagen van grote platen. Volgens mij is er geen zaagtafel accessoire voor en om er ook korte planken mee te zagen is eigenlijk wel wat gevaarlijk.
    Is dan een afkortzaag (bv metabo kgs 216m) een logische vervolg aanvulling of toch een zaagtafel zoals dewalt dw745?

Over de vraag wat ik er mee wil doen, er staat onder andere nog een pergola met tuinhek en een containerombouw op de wensenlijst.
    Eigenlij ook een leuk buro voor in huis maar dat is 2.0 :-)

Ik zou gaan voor de zaagtafel, die biedt je op langere termijn meer opties. Je kan dingen met de zaagtafel die je met de afkortzaag niet kan, terwijl je bijna alles met de tafelzaag kan die met een afkortzaag niet kunnen. Echter, dikke balken afkorten op een tafelzaag is dan weer minder praktisch dan met een afkortzaag.

2e hands flipper geen optie? Heb je beide machines...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    2e hands flipper geen optie? Heb je beide machines...

Wat is een 'flipper'? :-)

Een afkortzaag leek me voor bv een steigerplankenbank wel wat makkelijker in het gebruik. Op zo'n kleinere zaagtafel is het zagen van die lange planken ook niet zo handig denk ik.

Daar wordt een zaag mee bedoeld die aan een kant kan afkorten, dan kan je hem ondersteboven draaien en dan en je een tafelzaag. Ik weet dat DeWalt er een in het assortiment heeft/had.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twdi Bekijk Berichten
    Wat is een 'flipper'? :-)

Een afkortzaag leek me voor bv een steigerplankenbank wel wat makkelijker in het gebruik. Op zo'n kleinere zaagtafel is het zagen van die lange planken ook niet zo handig denk ik.
    Zonder verder over dit specifieke model een beoordeling te willen geven: https://www.coolblue.nl/product/7691...ms-2112-t.html
    Dit is het principe, zaagtafel en afkort ineen.

Ik bedoel idd een zaag die je omdraait --> "flipt".
    Dewalt en makita hebben beide dergelijke machines, bijv een DW743 of D27107 van DeWalt. Die eerste is vaak tweedehands wel voor een leuke prijs te vinden.

Ik heb hem inderdaad gevonden. Zal er eens naar kijken.
    Thx

persoonlijk zou ik voor de zaagtafel gaan, een 745 of indien je budget het toelaat de 7492
    zoals SDG aangeeft kan je hier bijna alles mee wat je met de afkortzaag ook kan en meestal veel nauwkeuriger. Best wel een zaagslede maken (table sled)
    Zeker als je wilt blijven klussen en hout bewerken ga je hier veel meer plezier aan hebben.

enkel het afkorten van lange planken of balken is niet mogelijk maar dit kan je meestal perfect oplossen met een een cirkelzaag (liefst op batterijen, machines zijn vrij licht en in combinatie met een winkelhaak kan je nauwkeurig genoeg afkorten)

succes met de aankoop

Zou nooit voor een flipper kiezen. Dat is in mijn beleving van twee machines een beetje, dus het is het eigenlijk net niet.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Forum Rechten