aanschaf volgorde machines

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Omdat ik geen geldboom in de tuin heb, wil ik in stappen wat elektrisch gereedschap aanschaffen. De toepasbaarheid bepaald dan eigenlijk wel de volgorde.

Ik heb een Makita inval zaag met geleider die ik nodig had voor het zagen van grote platen. Volgens mij is er geen zaagtafel accessoire voor en om er ook korte planken mee te zagen is eigenlijk wel wat gevaarlijk.
Is dan een afkortzaag (bv metabo kgs 216m) een logische vervolg aanvulling of toch een zaagtafel zoals dewalt dw745?

Over de vraag wat ik er mee wil doen, er staat onder andere nog een pergola met tuinhek en een containerombouw op de wensenlijst.
Eigenlij ook een leuk buro voor in huis maar dat is 2.0 :)
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Ik zou gaan voor de zaagtafel, die biedt je op langere termijn meer opties. Je kan dingen met de zaagtafel die je met de afkortzaag niet kan, terwijl je bijna alles met de tafelzaag kan die met een afkortzaag niet kunnen. Echter, dikke balken afkorten op een tafelzaag is dan weer minder praktisch dan met een afkortzaag.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
2e hands flipper geen optie? Heb je beide machines...


Wat is een 'flipper'? :)


Een afkortzaag leek me voor bv een steigerplankenbank wel wat makkelijker in het gebruik. Op zo'n kleinere zaagtafel is het zagen van die lange planken ook niet zo handig denk ik.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Daar wordt een zaag mee bedoeld die aan een kant kan afkorten, dan kan je hem ondersteboven draaien en dan en je een tafelzaag. Ik weet dat DeWalt er een in het assortiment heeft/had.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik bedoel idd een zaag die je omdraait --> "flipt".
Dewalt en makita hebben beide dergelijke machines, bijv een DW743 of D27107 van DeWalt. Die eerste is vaak tweedehands wel voor een leuke prijs te vinden.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
persoonlijk zou ik voor de zaagtafel gaan, een 745 of indien je budget het toelaat de 7492
zoals SDG aangeeft kan je hier bijna alles mee wat je met de afkortzaag ook kan en meestal veel nauwkeuriger. Best wel een zaagslede maken (table sled)
Zeker als je wilt blijven klussen en hout bewerken ga je hier veel meer plezier aan hebben.

enkel het afkorten van lange planken of balken is niet mogelijk maar dit kan je meestal perfect oplossen met een een cirkelzaag (liefst op batterijen, machines zijn vrij licht en in combinatie met een winkelhaak kan je nauwkeurig genoeg afkorten)

succes met de aankoop
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zou nooit voor een flipper kiezen. Dat is in mijn beleving van twee machines een beetje, dus het is het eigenlijk net niet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb de grote flipper van DeWalt gehad en daar is prima accuraat mee te werken. Ik heb uiteindelijk losse machines gekocht omdat ik een lichtere afkorter wilde. Het is wel wat meer gedoe om een flipper bijv. een ladder op te dragen.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Sinds ik een paar maanden geleden de oude Metabo tk1256 zaagtafel van mij vader heb gekregen weet ik dat bij mij de volgorde in ieder geval fout was......Dus als het kan, beginnen met een zaagtafel. Uitzondering kan zijn als je met grote platen of grof hout aan de gang moet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Volgorde hangt af van zwaartepunt van je werk, gepruts met meubelbouw in de werkplaats gaat vaak makkelijker met een zaagtafel. Plaatsen, grove materialen opdelen of bouwgerelateerd werk beter met invalzagen.
Beste is dus beide...;)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
er staat onder andere nog een pergola met tuinhek en een containerombouw op de wensenlijst.
Goede handzaag, meer heb je daar niet voor nodig.
Als er wat planken geschulpt moeten worden, daar kan je de invalzaag gebruiken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De door jouw genoemde klussen zijn hoofdzakelijk afkort werk van planken denk ik.
als je daarvoor elektrische gereedschap wil kopen is de afkort zaag het makkelijkst.

persoonlijk ben ik van mening dat en serieus klusser beide heeft.

platen opdelen doe ik overigens bij voorkeur op een tafelzaag zeker als ik veel de zelfde afmetingen nodig heb.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik vond dit filmpje nog op YT vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=9TojhYP5Ufg

Eigenlijk ben ik met een paar aanvullingen al een eind. Een invalzaag heb ik voor het grote plaatwerk.
Een afkortzaag is een stuk gunstiger geprijsd voor nu dan een dewalt tafelzaag. Hou ik nog wat over voor een bovenfrees om die kantjes rond te maken.

Werkt het schroeven zoals ze met die jig doet inderdaad zo handig?

Wat voor hout lijkt ze te gebruiken? Ik zie iets van multiplex maar het andere herken ik niet.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die platen op ca. 2 minuten is inderdaad mulitplex. Daarvoor een vuren variant, denk ik. Waarschijnlijk iets van yellow pine? Die schroeven met die jig vind ik persoonlijk helemaal niets. Ik heb zelf een lamellenfrees. Maar dat is wel een veel duurdere oplossing. Evenals een deuvelaar of een domino machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.