Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Ik heb de grote flipper van DeWalt gehad en daar is prima accuraat mee te werken. Ik heb uiteindelijk losse machines gekocht omdat ik een lichtere afkorter wilde. Het is wel wat meer gedoe om een flipper bijv. een ladder op te dragen.

Sinds ik een paar maanden geleden de oude Metabo tk1256 zaagtafel van mij vader heb gekregen weet ik dat bij mij de volgorde in ieder geval fout was......Dus als het kan, beginnen met een zaagtafel. Uitzondering kan zijn als je met grote platen of grof hout aan de gang moet.

Volgorde hangt af van zwaartepunt van je werk, gepruts met meubelbouw in de werkplaats gaat vaak makkelijker met een zaagtafel. Plaatsen, grove materialen opdelen of bouwgerelateerd werk beter met invalzagen.
    Beste is dus beide...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    er staat onder andere nog een pergola met tuinhek en een containerombouw op de wensenlijst.
    Goede handzaag, meer heb je daar niet voor nodig.
    Als er wat planken geschulpt moeten worden, daar kan je de invalzaag gebruiken.
    sometimes you just need a bigger hammer

De door jouw genoemde klussen zijn hoofdzakelijk afkort werk van planken denk ik.
    als je daarvoor elektrische gereedschap wil kopen is de afkort zaag het makkelijkst.

persoonlijk ben ik van mening dat en serieus klusser beide heeft.

platen opdelen doe ik overigens bij voorkeur op een tafelzaag zeker als ik veel de zelfde afmetingen nodig heb.

Ik vond dit filmpje nog op YT vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=9TojhYP5Ufg

Eigenlijk ben ik met een paar aanvullingen al een eind. Een invalzaag heb ik voor het grote plaatwerk.
    Een afkortzaag is een stuk gunstiger geprijsd voor nu dan een dewalt tafelzaag. Hou ik nog wat over voor een bovenfrees om die kantjes rond te maken.

Werkt het schroeven zoals ze met die jig doet inderdaad zo handig?

Wat voor hout lijkt ze te gebruiken? Ik zie iets van multiplex maar het andere herken ik niet.
    Laatst gewijzigd door twdi; 29-10-19 om 14:17.

Die platen op ca. 2 minuten is inderdaad mulitplex. Daarvoor een vuren variant, denk ik. Waarschijnlijk iets van yellow pine? Die schroeven met die jig vind ik persoonlijk helemaal niets. Ik heb zelf een lamellenfrees. Maar dat is wel een veel duurdere oplossing. Evenals een deuvelaar of een domino machine.

Forum Rechten